• Kattflickan

Risken att även ett andra barn får downs syndrom

Hej,

Jag är 35 år gammal och fick igår diagnosen på mitt foster, downs syndrom.

Jag och min sambo har tagit beslutet att göra en abort, jag vet att det finns människor på det här forumet som anser att det är fel, ni får gärna hålla era åsikter för er själva, det är vårt beslut!

Jag har en oerhörd längtan efter barn och just nu är det mängder av tankar i mitt huvud och en rädsla för att jag aldrig kommer att bli mamma till ett friskt barn.

Hur är det egentligen, ökar min risk att åter igen drabbas av att ett barn får downs syndrom? Eller hade jag bara otur och att risken är lika liten nästa gång? Troligen är det inte genetiskt, detta ska dock undersökas. 

Så, har jag högre eller lägre risk att drabbas igen och isåfall varför? Har ni som antingen fått ett DS barn eller aborterat ett fått något  fler barn efteråt? Var detta friskt? Vilken info fick ni om eventuellt förhöjd risk? 

Kan mina ägg vara defekta? Vad kan spela in? Läste nåt om minskad folsyrametabolism kan spela in? 

Snälla, jag behöver få höra era erfarenheter.

Millan 

• Svar på tråden Risken att även ett andra barn får downs syndrom
  • brallison

Jag håller med er i ert beslut - det skulle vi också göra (och därför gjorde vi KUB). Ang nästa barnet, vad jag förstår så är risken större till DS barn endast om du har det i släkt (det är då dina kromosomer har tendens att ändras på ett fel sätt). Annars är det i princip samma risk för dig som för vem som helst i din ålder.

• Emilysophia79

Jag har en liten kille med Ds
    Kolla här;

myperfectbabyjulian.blogspot.com/

Vi funderar mycket på ett andra barn.
    Det är väldigt ovanligt att få samma kromosomavvikelser på nästa foster, men det händer även om det inte är ärftligt. Kanske är det annorlunda om man är äldre, men om det inte var ärftlig Downs ditt lilla foster hade, så blir det nog ingen ds om ni provar igen. Det här lät lite konstigt, men det är vad jag tror. Rådfråga gärna läkare ;)

• Seka
    brallison skrev 2010-09-15 10:45:03 följande:
    Jag håller med er i ert beslut - det skulle vi också göra (och därför gjorde vi KUB). Ang nästa barnet, vad jag förstår så är risken större till DS barn endast om du har det i släkt (det är då dina kromosomer har tendens att ändras på ett fel sätt). Annars är det i princip samma risk för dig som för vem som helst i din ålder.
    Nej det stämmer inte. Även om man fått ett "slump" (dvs ej den ärftliga typen) så är risken större att få ett till barn med ds. Hur mycket det handlar om vet jag tyvärr inte.

(Beskrivninge ovan av ärftligt ds är fö inte heller så bra, sök e bättre källa m du är intresserad).
  • Kattflickan

Hej,

Jag har lugnat mig lite nu, eller snarare försöker ge upp, för hur jag än gör så är det svårt att påverka sannolikheten för att ytterligare ett barn skulle ha DS. Med den kännedom som finns idag så verkar det inte gå att veta vad det är som kan påverka att barn får kromosomfel. Att det är en slump, helt och hållet tror jag inte på. Att vi däremot inte känner till vad som ligger bakom, tror jag mer på. Så när vi orkar så är det väl bara att våga försöka igen.

Jag har läst på en del om ärftlighet för DS och tror inte att vi har det, men det ska undersökas framöver. Ingen i släkten har kromosomfel och ingen har fått många missfall så inget tyder på det men säkert kan man inte veta förrän man gjort en utredning.

Emilysofia79: Fin son du har och en bra blogg! Jag har funderat en hel del över hur det hade varit om jag hade varit ett år yngre, 34 år och inte gjort KUB-testet och fött fram mitt barn med DS i mars. Det hade kunnat bli bra, eller om barnet haft många följdsjukdomar så hade det kunnat bli jättejobbigt att se det lida. Om ni vill ha ett till barn så tycker jag ni ska våga ta chansen! 

Jag har läst en del om att det finns studier som tyder på att försämrad folsyrametabolism hos modern kan påverka celldelningen och ge modern större risk att få ett barn med DS. Tydligen är det även vanligare att mödrar till barn med DS även får barn med ryggmärgsbråck. Kvinnor som har fått barn med ryggmärgsbråck rekommenderas att äta en stor dos folsyra per dag. Min fundering är om kvinnor med barn med DS borde göra samma sak??? Både för att motverka kromosomförändringar och ryggmärgsbråck. Jag ska fråga läkare sen om detta.

Millan

• anne h
    Kattflickan skrev 2010-10-13 23:02:53 följande:
    Hej,

Jag har lugnat mig lite nu, eller snarare försöker ge upp, för hur jag än gör så är det svårt att påverka sannolikheten för att ytterligare ett barn skulle ha DS. Med den kännedom som finns idag så verkar det inte gå att veta vad det är som kan påverka att barn får kromosomfel. Att det är en slump, helt och hållet tror jag inte på. Att vi däremot inte känner till vad som ligger bakom, tror jag mer på. Så när vi orkar så är det väl bara att våga försöka igen.

Jag har läst på en del om ärftlighet för DS och tror inte att vi har det, men det ska undersökas framöver. Ingen i släkten har kromosomfel och ingen har fått många missfall så inget tyder på det men säkert kan man inte veta förrän man gjort en utredning.

Emilysofia79: Fin son du har och en bra blogg! Jag har funderat en hel del över hur det hade varit om jag hade varit ett år yngre, 34 år och inte gjort KUB-testet och fött fram mitt barn med DS i mars. Det hade kunnat bli bra, eller om barnet haft många följdsjukdomar så hade det kunnat bli jättejobbigt att se det lida. Om ni vill ha ett till barn så tycker jag ni ska våga ta chansen! 

Jag har läst en del om att det finns studier som tyder på att försämrad folsyrametabolism hos modern kan påverka celldelningen och ge modern större risk att få ett barn med DS. Tydligen är det även vanligare att mödrar till barn med DS även får barn med ryggmärgsbråck. Kvinnor som har fått barn med ryggmärgsbråck rekommenderas att äta en stor dos folsyra per dag. Min fundering är om kvinnor med barn med DS borde göra samma sak??? Både för att motverka kromosomförändringar och ryggmärgsbråck. Jag ska fråga läkare sen om detta.

Millan

Jag har aldrig hört talas om att folsyra skulle ha någon inverkan på kromosomantalet, däremot precis som du säger vid RMB.
    Kattflickan skrev 2010-09-14 22:47:29 följande:
    Hur är det egentligen, ökar min risk att åter igen drabbas av att ett barn får downs syndrom? Eller hade jag bara otur och att risken är lika liten nästa gång? Troligen är det inte genetiskt, detta ska dock undersökas. 

Så, har jag högre eller lägre risk att drabbas igen och isåfall varför? Har ni som antingen fått ett DS barn eller aborterat ett fått något  fler barn efteråt? Var detta friskt? Vilken info fick ni om eventuellt förhöjd risk? 

Kan mina ägg vara defekta? Vad kan spela in? Läste nåt om minskad folsyrametabolism kan spela in? 

Japp, du riskerar att åter igen "drabbas"  av ett barn med DS, risken är fördubblad (dvs om du haft en åldersrisk på 1:300=0,33%  blir det alltså 1:150=0.67%)  Låter mkt men i siffror är det närapå försumbart, vilket det ju även var första gången du blev gravid.

Jag har "drabbats" av ett barn med DS samt tre nDS. Alla fyra är friska.

äggen blir självklart äldre och därmed av sämre kvalité men de flesta får ju nDS barn iaf, så jag skulle inte vara särdeles orolig i ditt fall. Men det är jag det, hur du/ni känner/väljer är ert val.
    /anne.h, stolt morsa till fyra absolut perfekta barn ♥
  • Kattflickan

Anne h: Tack för ditt svar! Visste inte att risken var fördubblad. Trodde den var 1 % högre.

Här är en artikel där det står om en studie på kvinnor som fött barn med downs syndrom där folsyrametabolismen visade sig vara rubbad. Jag tror att detta är rätt nytt och därför har inga rekommendationer gått ut.

http://www.medicallink.se/news/showNews.cfm?newsID=1346

/Millan

• Mizzz

Det är väl lite logiskt att anta att folsyra kan spela roll. Felet med DS är ofta (inte alltid) att något går fel vid meiosen och folsyra ska ju hjälpa vid mot just felaktig mitos, så det ligger ju inte långt bort att det kan hjälpa vid meios oxå.

• anne h
    Kattflickan skrev 2010-10-17 18:13:20 följande:
    Här är en artikel där det står om en studie på kvinnor som fött barn med downs syndrom där folsyrametabolismen visade sig vara rubbad. Jag tror att detta är rätt nytt och därför har inga rekommendationer gått ut.

www.medicallink.se/news/showNews.cfm?newsID=1...

/Millan
    mkt intressant. Dock är det ju en liten mängd personer som varit med i studien (57 mammor till barn med DS och 50 i kontrollgruppen) så jag hoppas de gör en större studie.
    /anne.h, stolt morsa till fyra absolut perfekta barn ♥
  • Kattflickan

Hej,

Jag var på återbesök efter min abort i veckan. Diskuterade folsyra med läkaren och om jag förstår rätt så är sambandet inte helt klarlagt men det skadar inte att äta mycket folsyra när man vill bli med barn så jag fick ett recept på Folacin.

Millan 

• Alisa

Som jag förstår väntar ni på svaret om huruvida ni (och troligen då du) bär den genetiska avvikelsen som ger en högre sannolihet för ett barn med DS.

Jag har den avvikelsen och som jag förstått är sannolikheten 10-15%, där den låga siffran ger att ett av tio av de barn jag får kommer att ha en extra kromosom.

Jag hade fått ett barn tidigare och ett barn även efter Martin, ingen av de övriga med extra kromosomer men dottern har samma genavvikelse som mig. Oklart om stora sonen har den, men om han har den kommer han att få hjälp när han vill bli pappa eftersom männen med avvikelsen blir så gott som infertila.

Svar på tråden Risken att även ett andra barn får downs syndrom