• Vanilj

Hur trångt för man bo när man har barn???

Är det nån som vet fall det finns någon lag på hur stor lägenheten måste vara eller om man gå i förtur i köer till bostäder för man bor trångt med barn??? eller om det finns någon liknande lag eller annat????¨

Jätte tacksam för alla svar!

• Svar på tråden Hur trångt för man bo när man har barn???
  • Hallonmopeden

Har aldrig hört talas om någon lag som reglerar det! Men jag är ju inte jurist så jag kan ju inte alla lagar utantill. Dock är jag socialsekr. och mig veterligen så finns ingen sådan paragraf i socialtjänstlagen ialla fall.

• Gossensmamma32

Barnen har rätt att ha ett egetrum eller dela med syskon, har jag läst någonstanns..

Bor man litet får väl föräldrana sova i vardagsrummet...

• Pockadockan

och angående förtur i köer så är det säkrt olika. Där vi bor ansågs det inte vara själ nog att få förtur för att vi väntade barn vi fick "skylla oss själva" Till slut tröttnade dom antagligen på vårat tjat, någonting var det i alla fall som fick dom att ändra sig för vi fick större.

Och VET gör jag INTE. Men jag kan inte tänka mig att det finns någon lag om hur stort man måste bo. Det finns ju faktiskt folk som bor i husvagn... kan det bli mycket mindre än så? Det är ju inte olagligt iaf

• HaJoMi

Sedan måste det ju också bero på hur små barnen är. Det tar ju ett par år innan de har behovet av sitt egna utrymme och eget privatliv =)

• Tjorvens

Det finns ingen lag. I stockholms innerstad är det inte helt ovanligt att både 2 och 3 -barnsfamiljer bor på ett rum och kök. Att bo trångt är inget skäl för familjehemsplacering. Det gäller att bo funktionellt. Antar att ni bor i minst en etta i dag.

I sthlm kan man endast få förtur till bostad om man måste byta bostad pga funktionshinder.

Som ansvarsfull förälder kanske man helt enkelt tvingas att köpa en bostad om man inte kan lösa det genom bostadsförmedling/ byte osv. Trist, men sant.

• Madam

För många år sen kunde man få förtur till bostad om man bodde trångt men denna princip har tagits bort tyvärr.

• Vanilj

Tack för alla svar!
    Vi Bor kanske inte så trångt då. Vi bor i en sk 3rok på 70,5kvm Men jag skulle kalla det en 2½ rok eftersom det ena rummet är som ett pytte litet kontors rum 4kvm. Så vi får ha en dubbelsäng och två växa sängar i vårt sovrum och det blir trångt för vårt rum är bara 11kvm men till saken hör att jag är gravid och vi kommer bli fem personer i denna lägenhet om vi inte flyttar snart.
    Jag kanske är lite bortskämd då.

Känner att allt jag vill ha är något större eftersom det känns som vi inte får plats.

• Vanilj

Vi har ju faktiskt stått i kö för en bostad sedan min första dotter föddes 3 ½ år ska det verkligen ta sådan tid?? Söker i alla område kan jag tillägga.

• Peppa

kan inte låta bli att le lite. Vi blev erjudan släktens lägnehet i Stlms innerstad men tackade nej då vi tyckte att den var för liten för oss. Kan inte tänka mig att bo i en tvåa igen. De som bor i ettorna ska verkligen ha all heder för att de orkar.

Svar på tråden Hur trångt för man bo när man har barn???