• Vanilj

Hur trångt för man bo när man har barn???

Är det nån som vet fall det finns någon lag på hur stor lägenheten måste vara eller om man gå i förtur i köer till bostäder för man bor trångt med barn??? eller om det finns någon liknande lag eller annat????¨

Jätte tacksam för alla svar!

• Svar på tråden Hur trångt för man bo när man har barn???
  • Hallonmopeden

Har aldrig hört talas om någon lag som reglerar det! Men jag är ju inte jurist så jag kan ju inte alla lagar utantill. Dock är jag socialsekr. och mig veterligen så finns ingen sådan paragraf i socialtjänstlagen ialla fall.

• Gossensmamma32

Barnen har rätt att ha ett egetrum eller dela med syskon, har jag läst någonstanns..

Bor man litet får väl föräldrana sova i vardagsrummet...

• Pockadockan

och angående förtur i köer så är det säkrt olika. Där vi bor ansågs det inte vara själ nog att få förtur för att vi väntade barn vi fick "skylla oss själva" Till slut tröttnade dom antagligen på vårat tjat, någonting var det i alla fall som fick dom att ändra sig för vi fick större.

Och VET gör jag INTE. Men jag kan inte tänka mig att det finns någon lag om hur stort man måste bo. Det finns ju faktiskt folk som bor i husvagn... kan det bli mycket mindre än så? Det är ju inte olagligt iaf

• HaJoMi

Sedan måste det ju också bero på hur små barnen är. Det tar ju ett par år innan de har behovet av sitt egna utrymme och eget privatliv =)

• Tjorvens

Det finns ingen lag. I stockholms innerstad är det inte helt ovanligt att både 2 och 3 -barnsfamiljer bor på ett rum och kök. Att bo trångt är inget skäl för familjehemsplacering. Det gäller att bo funktionellt. Antar att ni bor i minst en etta i dag.

I sthlm kan man endast få förtur till bostad om man måste byta bostad pga funktionshinder.

Som ansvarsfull förälder kanske man helt enkelt tvingas att köpa en bostad om man inte kan lösa det genom bostadsförmedling/ byte osv. Trist, men sant.

• Madam