• Flutterby

Köpa torktumlare, krävs det hjälp med installation?

Vi bara måste ha en torktumlare nu när vintern är på väg. Är det bara att köpa en, ta hem den o plugga in kontakten eller krävs det installation av proffs? (jag är okunnig som ni märker) Tacksam för råd o tips, även om ni vet någon bra modell.

• Svar på tråden Köpa torktumlare, krävs det hjälp med installation?
  • Elli47

Det är alltid bra om en kunnig person gör installationen. För oss har det varit så att när vi köpt nytt (tvättmaskin och tumlare) så har försäljaren kommit och bytt ut grejorna, installerat och tagit med de gamla maskinerna dessutom.

• SofiaO

På våran torktumlare är det en vanlig stickpropp (köpt ny för någon månad sedan). Inte mer avancerat än att "koppla in" en dammsugare eller fönsterlampa gissar jag
    Såvida man har vettig el framdraget dit tumlaren ska stå då givetvis.

Men de flesta företag har väl sådan service, att komma ut och installera och ta med sig gamla maskiner tillbaka. Det är ju vad du är beredd att betala.

Vi har denna tumlare

http://www.tretti.se/vitvaror/torktumlare-skap/kondenstumlare/siemens-wt46w570dn

Den är HUR BRA SOM HELST!

• Flutterby

Det är inte alla tumlare som behöver ha en sådan där tjock "luftslang" som går ut genom väggen då?

• Suzy QX

Köp kondenstumlare så slipper du slangen. Då får du antingen tömma en behållare efter varje tumling eller dra slangen direkt till ett avlopp.

• Suzy QX

Hm menar du slipper röret och dra slangen för kondensvatten till avlopp

• LabLover

Vi har klarat det själva och har haft båda varianterna.

♥ Underbara döttrar födda 2005 & 2008 ♥
  • Elli47
    Suzy QX skrev 2010-09-15 11:38:24 följande:
    Köp kondenstumlare så slipper du slangen. Då får du antingen tömma en behållare efter varje tumling eller dra slangen direkt till ett avlopp.
    En sån har vi och den är jättebra, jag tömmer efter varje användning.
  • SofiaO
    Flutterby skrev 2010-09-15 11:43:36 följande:
    Tack alla! Är kondenstumlarna mycket dyra?
    De ligger nog en slant över den andra typen av tumlare, men är mycket mer effektiv. Den vi köpte är A-klassad t.ex. De flesta andra tumlare har energiklass B eller i värsta fall C Kan ju också vara värt att tänka på i längden.
  • Suzy QX
    Flutterby skrev 2010-09-15 11:43:36 följande:
    Tack alla! Är kondenstumlarna mycket dyra?
    Nej de brukar inte kosta mer än vanliga. (tror jag). Min favoritsida när jag ska handla något är prisjakt.se. Där har de både kundkommentarer och expert tester. Samt förstås prisjämförelser.
Svar på tråden Köpa torktumlare, krävs det hjälp med installation?