• famgiger

Emmaljunga svartsufflet har blivit grå...åtgärdstips tack

Har en Emmaljunga vagn där enbart suffleten blivit grå alla andra delar är fortfarande som nya. Vagnen har några år på nacken så någon garanti finns inte kvar. Har hört att man kan färga suffleten på något sätt. Någon som har tips??

• Svar på tråden Emmaljunga svartsufflet har blivit grå...åtgärdstips tack
  • Gravid2010

Problemet är väl att på suffletten brukar man inte kunna ta bort tyget helt och hållet och dessutom så är den väl i typ nylon el nåt sånt.. (som inte går att färga..)  Har den blivit solblekt el?

• famgiger

Nej det är några fläckar som blivit grå... varför det inte är hela vet jag inte men har hört att några andra här i forumet har sprayat med någon typ av svart färg från Panduro...

Ny sufflet kan jag ju beställa från Emmaljunga men då kostar den 2500 kr och det har jag inte lust att lägga ut direkt om det finns annat sätt att lösa detta på.

• pafnuta

har försökt på våran men det gick inte, färgen rann igenom det övre-tyget så att det blev fläckar på suflettens insida om du förstår. kanske nån annan har bra tips? jag använde textilfärg

UnderBarn
  • Avelyn

Vi färgade vår Emmaljunga sufflett på vår vagn från 04( Köpt beg, gråblekt till vår bebis född 2010 ) , resultatet blev jättebra. Denna vagn har svart innertyg i vagnen med. Så därmed var det ingen risk för färg på insidan. Vi målade med pensel. För att få färgen vattenfast ska man enligt Panduro fixera med strykjärn. Vi blåste varmt länge med hårtork i stället.

• Hoppfullheten
    Avelyn skrev 2010-09-15 12:39:08 följande:
    Vi färgade vår Emmaljunga sufflett på vår vagn från 04( Köpt beg, gråblekt till vår bebis född 2010 ) , resultatet blev jättebra. Denna vagn har svart innertyg i vagnen med. Så därmed var det ingen risk för färg på insidan. Vi målade med pensel. För att få färgen vattenfast ska man enligt Panduro fixera med strykjärn. Vi blåste varmt länge med hårtork i stället.
    Har du lust att beskriva lite närmare hur du gjorde? Vad färgen hette osv? Blev det inte "penseldrag" när man målade med pensel så det såg randigt ut?
  • stor grön drake

^^
    så vet jag flera som gjort. De använde transparent textilfärg för ljusa tyger (hade något med hur det sög in i tyget att göra) och sen fixerade med strykjärn, med handuk mellan strykjärnet och sufletten och sen en tjock grytlapp/ugnsvante som "strykbräda" undertill.

Tar man bort plastplopparna som sitter antingen på ut eller insidan kommer man åt skruvar så man kan skruva isär fästet, och sedan ta av tyget om man hellre vill det.

• Avelyn
    Hoppfullheten skrev 2010-09-15 18:17:08 följande:
    Har du lust att beskriva lite närmare hur du gjorde? Vad färgen hette osv? Blev det inte "penseldrag" när man målade med pensel så det såg randigt ut?
    Penseln vi köpte på Panduro såg ut som en svamp på skaft liksom. Det blev inte penseldrag på suffletten. Det ser fint ut   Färgen hette palett. Exakt samma nyans som innan blev det ej, men klart mkt bättre än det grå. Har hört vissa som efteråt sprayar på impregnering ovanpå färgen för att den ska sitta ännu bättre i regn och rusk. Vår vagn var svart/vinröd så vi målade bara bakpå sufletten, inte på resten av vagnen.
  • Avelyn

Ska se om det fungerar nu att lägga in en bild på hur vår Emmaljunga såg ut nymålad. Lite dåligt foto, man ser kanske inte så tydligt.

• Hoppfullheten

Går det ta av tyget helt på edgen? Köpte denna begagnad och försökte när jag skulle tvätta den, men lyckades inte. . .

• Avelyn

Vi målade med tyget kvar på vagnen. Vi försökte ej ta loss det. Sedan fixerade vi som sagt med en hårtork länge länge så att färgen skulle sitta kvar. Det verkar ha fungerat.

• stor grön drake
    Hoppfullheten skrev 2010-09-15 23:12:04 följande:
    Går det ta av tyget helt på edgen? Köpte denna begagnad och försökte när jag skulle tvätta den, men lyckades inte. . .
    yttertyget går inte att ta bort på liggdelen, men allt annat går.
Svar på tråden Emmaljunga svartsufflet har blivit grå...åtgärdstips tack