• Anna Paulita

Nagellack på snittdagen?

Att man inte får ha nagellack när man snittas, eller utför en operation i överlag vet jag. Men gäller det även tårna? Jag ska på fotvård i morgon och snittas på fredag, vill bara veta om jag kan be fotvårdaren att måla mina tånaglar eller inte. Sedan undrar jag om det är samma regler på fingernaglarna gällan genomskinligt nagellack? Dvs att man inte får ha det heller?

• Svar på tråden Nagellack på snittdagen?
  • SusiSue

Får man inte ha nagellack när man operaras? När vi var på förlossningen med vårt första barn så slutade födseln med akut kejsarsnitt. Jag hade nagellack på tårna och det var ingen som pratade om det. Från att beslutet togs så tog det ca 10-15 minuter innan jag rullades in på OP så vi hade ju kunnat ta bort det i lugn och ro. Jag fick däremot ta bort örhängen och piercings. Säkerligen olika när man har en planerad operation men jag ville bara dela med mig Glad

• Anna Paulita
    lillifi skrev 2010-09-15 11:10:07 följande:
    klart du får ha nagellack! Skrattande
    Fast det får man inte, inte färgat på fingrarna. Det har dom sagt.
  • MassiiMotoo
    SusiSue skrev 2010-09-15 10:59:43 följande:
    Får man inte ha nagellack när man operaras? När vi var på förlossningen med vårt första barn så slutade födseln med akut kejsarsnitt. Jag hade nagellack på tårna och det var ingen som pratade om det. Från att beslutet togs så tog det ca 10-15 minuter innan jag rullades in på OP så vi hade ju kunnat ta bort det i lugn och ro. Jag fick däremot ta bort örhängen och piercings. Säkerligen olika när man har en planerad operation men jag ville bara dela med mig Glad
    Det är nog när det är ett planerat snitt så hinner man nog ta bort nagellacken, Man ska vara så ren som möjlig osv, ingen nagellack inga ringar osv. Är det en akutsnitt hinner man inte tänka på sånt.

Men på tårna vet jag inte om du får ha faktiskt. fråga din bm ist.
  • MissEllie

Nej, det får man absolut inte! Jag snittades i torsdags och hade glömt bort det där med lacket så jag fick remover och fick vackert ta bort det.

De kan inte kontrollera syresättningen av blodet och behöver se förändringar på naglar och nagelband, det är därför. 

• MissEllie

Glömde, fick ta bort både på tår och fingrar...

• Skogsflickan

jag fick inte ha nagellack på vare sig fingrar eller tår. Hade man akrylnaglar t.ex så skulle man ta bort en nagel. Inga örhängen,smycken eller piercings ngnstans på kroppen

• Lady Maria

Jag snittades akut 12 timmar efter att det bestämdes och hade nagellack på tårna. Ingen sa något om det.

• Kallebus

Undrar hur dom skulle göra med mig då?
    Jag har byggda naglar i gel, dom kan man inte bara ta bort dom måste slipas av.
    Givetvis hade jag tagit bort dom om jag skulle få planerat snitt men tänk om man skulle glömma?! 

• carri83

Man ska väl inte ha varken nagellack eller pircing. Men jag hade båda när jag fick akutsnitt så det är nog ingen katastrof om man glömmer...

• mariisa

Fick akutsnitt med ettan,nagellacket på tårna åkte av.Slapp dock ta bort det själv...någon snäll sköterska var  vänlig nog att göra det.
    Man ska nog inte ha nagellack på,men det är nog omständigheterna runt omkring som avgör om det tas bort,tex hur akut det är eller om det helt enkelt glöms bort?

• lollo

Nagellack på fingarna bör man inte ha,vid ett snitt mäter man syresättningen i blodet med en "klämma" på ett finger och den kan ha svårt att mäta om det finns nagellack. Gelénaglar brukar inte vara några problem. Vissa (op och narkospersonal) är mer noga med att man inte ska ha nagellack varken på fingrarna eller på tårna, men det har med bakterier att göra, det finns mer bakterier på naglar med nagellack och det kan dölja smuts, man vill ju minska infektionsriskerna så mycket som möjligt vid en operation, vilket ett snitt ändå är.
    Om det är ett akut snitt är det ju viktigare att rädda liv än att tänka på nagellack, det är nog därför ingen bryr sig så mycket då, men på ett finger försöker man ta bort i varje fall så man kan mäta syresättningen i blodet.

Svar på tråden Nagellack på snittdagen?