• sannapanna76

Tar inte nappen men bara lillfingret!

Har en liten tjej på 7 veckor som fullständigt vägrar att ta nappen. Hade inte spelat någon roll om det inte hade varit för att hon har ett väldigt stort sugbehov, särskilt om dagarna, och då för att hålla sig nöjd och lugn vill suga på min eller sambons lillfinger hela tiden.

Har försökt med nappen av och till några gånger i veckan, ca 10-20 minuter åt gången, sen hon var ca 2 veckor, men det går bara sämre och sämre. Har också försökt med olika modeller och material, men inget fungerar. I början sög hon lite grand, även om det inte gick så bra, men nu blir hon vansinnigt arg bara man försöker stoppa in nappen i munnen på henne. Hon skriker som en besatt tills man tar ut nappen igen, och lugnar sig inte helt förrän hon fått fingret istället.

Funderar nu på att sluta ens försöka, eftersom hon uppenbarligen avskyr allt vad nappar heter. Problemet är ju bara att hon vill suga på fingret så ofta att vi blir väldigt låsta. Hon kan tex inte nöja sig med att sitta i knät när man äter eller fikar, utan ska även ha fingret, vilket såklart utesluter både mat och fika för den som håller. Hon kan inte heller ligga själv i soffan, på en filt eller i babygymet utan att vi ska sitta jämte och ge fingret. Inte heller Babybjörn-selen funkar särskilt bra, eftersom hon efter en stund tröttnar och vill suga på fingret. Likadant när vi bär runt henne - fingret ska vara med. Tungt och jättejobbigt för rygg och armar!

Håller på att bli knäpp! Nån som har haft samma problem? Har ni några tips om hur man kan bära sig åt för att hon ska ta nappen?
    Hon får i och för sig gärna suga på sina egna fingrar/tummen för mig, men det lär väl dröja ett tag innan hon lär sig det, antar jag. Hur tidigt klarar de av det? Någon som vet?

Hjälp!

//sannapanna med söndersugna lillfingrar

• Svar på tråden Tar inte nappen men bara lillfingret!
  • Gurkmeja

Vår dotter var likadan. Hon ville inte ha napp utan sög bara på sina fingrar. Vi prövade med lite olika nappsorter men efter ett par veckor gav vi upp. Hon fortsatte och suga på fingrarna och det funkade bra. Nu är hon 8 månader och hon har klarat sig jättebra utan napp och suga på fingrarna har hon slutat med också. Just nu är er dotter bara 7 veckor och då vill hon ju vara er nära. I början är det närhet som gäller och ni ska se att det ger med sig att hon bara vill suga på ert lillfinger snart hittar hon sina egna fingrar!

• sannapanna76

Ja, vi hoppas ju på det. Ungefär när började er dotter suga på fingrarna?

• Gurkmeja

Sannapanna: Jag minns faktiskt inte exakt när hon började suga på sina fingrar men jag tror att hon var 2-3 månader. Hon brukade suga som mest under våra promenader med barnvagnen när hon skulle somna in.

• aM LeoN

Hej!
    Vår lilla grabb, som är 14 månader har alltid sugit på mitt (mammas) lillfinger ..
    Han tog napp ett tag när han var liten men från kanske 6 månaders ålder har han inte varit intresserad av varken napp eller sina egna fingrar.
    Utan BARA mammas lillfinger... Just nu är ju er lilla tös så liten, men när hon blir äldre så försök vänja henne av vid att suga på era fingrar iaf.
    Kan tillägga att vi också trodde att han skulle ge upp, men det har blivit mer och mer och just nu har vi det ganska tufft med att försöka få honom att sluta...
    Han är ju så pass stor och har en stark vilja

• sannapanna76

Gurjmeja - Vilma har så smått börjat suga på sina händer nu, men än så länge är det nog mest nån sorts reflex, tror jag.

• sannapanna76

aM LeoN - Usch då, det lät ju sådär kul. Hoppas att vi kan vänja av Vilma innan hon bli så stor. Suger er kille ofta på fingret?

• rafmagn

Min 5-månaders tjej totalvägrar napp. Vi har försökt allt. Nu suger hon allt oftare på tummen istället. Innan hon kunde det lät jag henne snutta på bröstet istället. Hade henne liggande på amningskudde och fikade samtidigt. Hoppas du hittar en metod som funkar för er. Lycka till!

• aM LeoN

Hehe japp, det gör han
    Men mest när han ska sova såklart, vi har hans säng brevid vår så att det bara e att stoppa in armen mellan spjälorna om han skulle vakna till *asg*
    Men det börjar bli dags att vänja honom av vid det så att inte dagisfröknarna får ett
    hel-ete när han börjar på dagis och ska sova där

Hoppas att ni hittar ett sätt som funkar bra för er

Nån annan som har tips för att vänja av lillen vid lillfingret?
    Tips mottages tacksamt

• ia25

Maja vägrade ta napp... när hon var nio veckor hittade hon sin tumme Lite problem i början med att hitta tumme men vid 11 veckors ålder så hittade hon den själv även på nätterna.
    Lycka till!

• sannapanna76

rafmagn - Vilmis är ju då en "ganska" bestämd liten dam, som blir vansinnigt arg om jag försöker få henne att ligga vid bröstet om hon inte är hungrig. Så den gubben gick inte. Men tack ändå!

• sannapanna76

aM LeoN - Vi kör den på Vilma också. Med sängen alltså. Än så länge funkar det ju, men ska hon kunna sova i sitt eget rum senare får jag nog skaffa extra långa armar...

• sannapanna76

ia25 - Hoppas att Vilma är lika snabb! Just nu sitter hon i mitt knä och slafsar lite på fingrarna, så det finns kanske hopp!

• ia25

Jag hoppades att Maja skulle föredra napp framför tummen eftersom det kan vara svårt att sluta med tummen senare. Men ack så skönt det är att hon hittar tummen själv i bilen, i sängen under nätterna och all övrig tid.
    Att Vilma slafsar på sina fingrar är ett gott tecken Hon kanske väljer att suga på något/några andra fingrar än tummen. En kompis´s dotter sög på pekfingret och ringfingret så alla varianter funkar.
    Lycka till

• AnnaR

Kaisa vägrar också att ta napp och har gjort så sedan hon föddes. Hon var mycket krävande och jag ammade henne långa stunder (1-1,5 h/gång) men för två veckor sedan lyckades hon på egen hand stoppa tummen i munnen. Sedan dess har hon sovit ca 10 h per natt. Hon är snart 3 månader och om tummen betyder att hon sover hela nätterna så låter jag henne ha den. Om er flicka gillar era fingrar så tror jag att hon snart kommer att söka sig till sina egna. Och då blir det nog lugnare för er med.

Lycka till

• sannapanna76

Har under dagen känt mig som världens hemskaste mamma och låtit bli att ge Vilma fingret när hon skrikit. Har istället låtit henne ligga och skrika lite för att sedan ta upp henne och ge nappen. Och tro det eller ej, men hon har faktiskt tagit den korta stunder! Har inte velat höra eller se henne skrika innan, och vill det ju såklart inte nu heller, men för mig är det bara inte hållbart att ha fingret i munnen på henne dagarna i ända. Kan ju inte ens ha henne i Babybjörn/bärsele eftersom hon ska ha fingret!
    Ska stålsätta mig och fortsätta min offensiv med nappen några dagar, så får vi se om det funkar. Annars hoppas jag som ni säger att det är ett gott tecken att hon slafsar på fingrarna. Hellre hennes än mina, liksom!

Svar på tråden Tar inte nappen men bara lillfingret!