Tar inte nappen men bara lillfingret!
Har en liten tjej på 7 veckor som fullständigt vägrar att ta nappen. Hade inte spelat någon roll om det inte hade varit för att hon har ett väldigt stort sugbehov, särskilt om dagarna, och då för att hålla sig nöjd och lugn vill suga på min eller sambons lillfinger hela tiden.
Har försökt med nappen av och till några gånger i veckan, ca 10-20 minuter åt gången, sen hon var ca 2 veckor, men det går bara sämre och sämre. Har också försökt med olika modeller och material, men inget fungerar. I början sög hon lite grand, även om det inte gick så bra, men nu blir hon vansinnigt arg bara man försöker stoppa in nappen i munnen på henne. Hon skriker som en besatt tills man tar ut nappen igen, och lugnar sig inte helt förrän hon fått fingret istället.
Funderar nu på att sluta ens försöka, eftersom hon uppenbarligen avskyr allt vad nappar heter. Problemet är ju bara att hon vill suga på fingret så ofta att vi blir väldigt låsta. Hon kan tex inte nöja sig med att sitta i knät när man äter eller fikar, utan ska även ha fingret, vilket såklart utesluter både mat och fika för den som håller. Hon kan inte heller ligga själv i soffan, på en filt eller i babygymet utan att vi ska sitta jämte och ge fingret. Inte heller Babybjörn-selen funkar särskilt bra, eftersom hon efter en stund tröttnar och vill suga på fingret. Likadant när vi bär runt henne - fingret ska vara med. Tungt och jättejobbigt för rygg och armar!
Håller på att bli knäpp! Nån som har haft samma problem? Har ni några tips om hur man kan bära sig åt för att hon ska ta nappen?
Hon får i och för sig gärna suga på sina egna fingrar/tummen för mig, men det lär väl dröja ett tag innan hon lär sig det, antar jag. Hur tidigt klarar de av det? Någon som vet?
Hjälp!
//sannapanna med söndersugna lillfingrar