• Anonym (förvirrad)

Otrogen - med ex-maken....

Men jösses...hur har jag kunnat strula till det så här. Jag o ex-maken har gått skilda vägar, vi har två barn 7 och 5 år, och är nu även juridiskt skilda. Jag träffade ganska kort efter separationen(vi flyttade ifrån varandra i mars i år) en ny man och exet en ny kvinna. Alla nöjda o alla glada...?! Nej!! För jag o exet kan inte släppa taget om varandra...vi smygträffas, har sex, skickar mms(med mkt bar hud....) och sex-sms till varandra och pratar om saker som man inte bör prata med sitt ex om. Det känns som det fortfarande är "vi", det tycker vi bägge. Vi har pratat om hur vi ska göra för så här beter man sig inte. Vi är otrogna mot våra nya relationer, men ändå känns det så jäkla rätt när vi är tillsammans. Vi var på Familjerådgivningen häromdagen men blev inte så mkt klokare och kom inte fram till något mer än att det finns känslor kvar....och såklart hade vi en liten smygdejt efteråt.  Handlar det bara om separationsångest, att våga klippa det sista lilla bandet? Eller gör vi detta för att det får oss att känna att vi fortfarande duger som sexpartner trots dom nya relationer. Jag är beredd att satsa järnet på att vi ska bli en hel familj igen. Exet vågar inte, men säger att han vill. Jag älskar ju min nya karl men om jag skulle få förmånen att välja så skulle jag trots allt välja exet. Grejen är att så här bra sex och en så här bra kommunikation har vi aldrig någonsin haft under vårt 18 år långa förhållande. Är det kanske för att vi inte har några krav på varandra längre? Jag har lärt mig saker om mig själv och exet om sig själv under den här tiden och vi är bägge frustrerade över att vi inte kunde ha det så här innan vi tog beslutet att separera. Att vi inte orkade eller vågade ta tag i problemet för ett år sedan..... Nu är det försent åsså sårar vi våra nya kärlekar(om detta kommer fram) och vi sårar förmodligen oss själva. Jag tror jag har mer känslor för exet än vad exet har för mig, så jag misstänker att det är jag som blir mest sårad i slutändan. Men det är ändå han som tar initiativ och tjatar sig till våra möten. Jag faller efter då jag någonstans hoppas på att han ska komma på att det är mig han älskar mest och vilja ha tillbaka mig. Jag vet att jag gör fel, man kan inte sitta på två stolar....det behöver jag inte få påpekat. Men är det någon som varit med om en liknande situation? Där ni har gått in i nya relationer men ändå haft kvar en djupare relation med exet? I så fall...hur gick det? Blev ni ett par igen eller lyckades ni klippa banden helt?

• Svar på tråden Otrogen - med ex-maken....
  • Anonym (samma sits!)

Det här låter precis som min historia.. fast kanske inte exat!

Men jag och min man skiljdes och jag har träffat en ny karl och mitt ex har träffat lite tjejer fram och tillbaka.

Men vi kan inte låta bli varandra... skickar oxå mkt hud på mms,skriver sms fler ggr/dag och smygträffas.

Vad betyder detta?? Vi har oxå 2 små barn...är det dom som göra att det är svårt att släppa??

förvirrad är man allt!

• Ess

Gör slut med nye killen och bo ensam tills allt har fallit på plats. Antingen så blir det du och exet igen, han kanske också gör slag i saken om du blir singel. Men ha inte för brått att flytta ihop igen utan försök lösa de problem som fick er att gå isär.
    Annars blir det så att du bor ensam tills du och exet är färdiga med varann, sen kan du släppa in en ny person i ditt liv igen.

• Tegel

Det betyder att ni är psykiskt instabila som inte kan försöka lösa problem,  att ni alldeles för enkelet försöker att springa vidare utan att se er om.

• Anonym (Separerad)

När man gått igenom en separation behöver man tid att läka ihop och bli hel. Att gå in i en ny relation när man befinner sig i den processen brukar sällan bli bra. Någon blir alltid sårad. Man är inte sig själv riktigt utan måste landa innan man är redo för något nytt. Du och exmaken är inte färdiga med er relation - det är därför det blir konstigt alltihopa. Med färdig menar jag inte att ni ska bli ihop igen, utan att ni ska bearbeta det som varit. Sedan, när ni fått distans, först då kan ni se framåt.

Och ja, det ÄR svårt att släppa taget. Man har många minnen, känner varandra så väl, så det kan vara svårt att klippa av, hitta ett nytt förhållningssätt till varandra. Även om det varit dåligt, så är det dåliga bekant och på något sätt tryggt.

Avsluta den nya relation du gått in i på en gång. Det är inte rätt mot den mannen att göra som du gör. Vilken start får ni i den relationen? Börja med otrohet och svek? Och bryt med exmannen. Ha bara den kontakt som krävs för att umgänget med barnen ska fungera på ett bra sätt - se kontakten som en affärsrelation. Svårt? Ja, men kanske nödvändigt för att få klarhet över situationen och känslorna. Ta ett antal kliv tillbaka.

Landa i dig själv. Ha inte så himla bråttom in i vare sig nytt eller gammalt... Ägna dig åt dig själv och dina barn. Tids nog finns det tid för en parrelation igen. På helt andra - och mycket bättre - grunder.

Lycka till.

• Anonym (förvirrad)

Tack för kloka svar.... Innan helgen bröt jag med min nya relation då mitt samvete inte klarade mer. Vet så väl att jag måste vara själv...men det är väldigt skrämmande. Känns jättejobbigt att inte ha ngn att planera helgen med, att inte ha ngn att vakna med en lördag morgon när barnen är hos sin pappa(och hans nya...huuu...hemska tanke!) osv... Jag har inte så många vänner omkring mig. Mina syskon - som iofs är otroligt stöttande - bor 60 mil bort. Jag har "bara" min mamma nära, som ställer upp på mig och barnen, inget snack om saken. Men jag känner mig så jäkla patetisk som hänger med morsan i tid o otid. Jag har svårt att ligga i soffan och njuta av egentid när jag saknar barnen och familjelivet(inklusive ex-maken) så det värker i hela kroppen. Jag blir ju bara deppig. Ska försöka ta tag i livet och ska försöka inse att det är inte jordens undergång att vara ensam. Det är lång väg dit men det är väl bara att bita ihop och le

• Anonym (Separerad)

Försök hitta en bra samtalsterapeut som kan hjälpa dig igenom den värsta krisen. Det är värt enormt mycket att få prata av sig med någon som är helt utomstående och vet hur man funkar (inte funkar) när man går igenom sånt här.

Du är inte patetisk för att du umgås med din mamma. Var istället glad att hon finns där för dig. Just nu behöver du henne kanske mer än tidigare, men det betyder inte att du kommer att "hänga med henne" i tio år...

Ta hand om dig själv och barnen. En ny man träffar du sedan, när du mår bra igen.

• Anonym
    Anonym (förvirrad) skrev 2010-09-20 10:38:59 följande:
    Tack för kloka svar.... Innan helgen bröt jag med min nya relation då mitt samvete inte klarade mer. Vet så väl att jag måste vara själv...men det är väldigt skrämmande. Känns jättejobbigt att inte ha ngn att planera helgen med, att inte ha ngn att vakna med en lördag morgon när barnen är hos sin pappa(och hans nya...huuu...hemska tanke!) osv... Jag har inte så många vänner omkring mig. Mina syskon - som iofs är otroligt stöttande - bor 60 mil bort. Jag har "bara" min mamma nära, som ställer upp på mig och barnen, inget snack om saken. Men jag känner mig så jäkla patetisk som hänger med morsan i tid o otid. Jag har svårt att ligga i soffan och njuta av egentid när jag saknar barnen och familjelivet(inklusive ex-maken) så det värker i hela kroppen. Jag blir ju bara deppig. Ska försöka ta tag i livet och ska försöka inse att det är inte jordens undergång att vara ensam. Det är lång väg dit men det är väl bara att bita ihop och le
    Ska du fortsätta träffa/ha sex med pappan till dina 2 barn fast han har ny kvinna? :O
  • Anonym (förvirrad)
    Anonym skrev 2010-09-27 23:39:35 följande:
    Ska du fortsätta träffa/ha sex med pappan till dina 2 barn fast han har ny kvinna? :O
    Planen var att INTE ha det...men så fick han mig att tro att han skulle avsluta det hela för att satsa på mig o barnen...så ja...vi har träffats och haft sex, men jag har nu förstått att han inte hade avslutat med den andra kvinnan bara för att han inte vill såra henne....för att hon skulle bli så hysteriskt ledsen....och säger att det bästa vore om hon gjorde slut så slapp han ta beslutet.... Jävla fegis!! Det värsta är att han kan spela med mig hur länge som helst...jag är så vek när han ber om att få träffas....och jag VET att jag inte borde men ändå gör jag det....och blir bara mer o mer sårad...  Nä, det bästa är att släppa och glömma(så gott det går) och gå vidare. Lättare sagt än gjort dock....  
  • ius lexis

Solklart!! Du ska bryta med din nuvarande kille!! Du är otrogen och han förtjänar bättre än vad du vill ge honom, varesig han vet om det eller inte. Berättar du det inte lurar du honom in i ett förhållande under falska premisser, ska de hjälpa till med era barn och knyta an med dem medans ni behandlar dem så. Vad fruktansvärt själviskt av er båda och även taskigt mot barnen. Så gör slut, berätta sanningen och be om ursäkt. Sedan försöker du bli lycklig med ditt ex tycker jag. Håll fast i varandra hårt, för om ni beteer så här så hör ni två ihop.

Svar på tråden Otrogen - med ex-maken....