Att behandla PCO i utlandet - help!
Hej!
Jag bor utomlands i ett land där vetskapen om PCO inte verkar vara på topp, åtminstone inte bland den statliga sjukvården. Jag fick min diagnos för ca 6 år sedan i ett annat land när jag var 23 år gammal, efter väldigt kraftig & snabb viktuppgång, ökad behåring, utebliven mens och ett ultraljud som visade cystor på äggstockarna.
Jag har flyttat runt lite i världen de senaste 6 åren och har inte gjort nånting åt min PCO eftersom jag inte haft en regelbunden läkare och dessutom haft fullt upp med annat i livet. Jag är nu gravt överviktig, något jag börjat kämpa med och har hittills gått ner 5kg på 6 veckor genom bättre kost men framförallt mer träning. Mer ska det bli!
Behåringen tänkte jag laserbehandla senare i år, har jobbig hårväxt på hakan som jag tar bort regelbundet men som sagt ska jag lösa det permanent med laser, så jag slipper eländet.
Nu till det viktigaste - fertiliteten. Jag och min blivande make hade tänkt sätta igång med barnproduktionen i juni nästa år, strax efter att vi gifter oss. Vi bor i ett land där det är olagligt att vara gravid som ogift, så därför väntar vi tills dess, då det ju kan vara lämpligt med vård under graviditeten... något som nekas om man är ogift, som sagt.
Jag kommer då vara 30 år gammal (fyller på vårkanten). Jag får nu för tiden min mens regelbundet, under årens gång har den uteblivit ibland eller hoppat över nån månad, men på det senaste året har det kommit i stort sett varje månad.
Nu till min fråga - vad tror ni andra PCO-tjejer om min chans att bli gravid? Med regelbunden menscykel, förhoppningsvis mindre vikt och en annars hyfsat hälsosam kropp känns det som om det borde gå vägen, men jag vet också att fertiliteten börjar sjunka vid 30 och jag och maken vill gärna ha ett helt fotbollslag.
Då jag som sagt bor i ett land där det verkar som om jag skulle behöva behandla min PCO till självkostnad om jag behöver det, skulle råd om vad ni tror om min fertilitet vara väldigt uppskattade, framförallt om det finns någon slags behandling som man som kvinna med PCO som vill bli gravid "bör" göra. PCO:n är som sagt helt obehandlad hittills och behöver jag göra nånting så känns det som om jag borde ta tag i det nu, innan vi börjar försöka.
Ska tillägga också att jag blev gravid av misstag en gång när jag var 19, tillsammans med min blivande make, men gjorde abort.