• AvaElin

Att behandla PCO i utlandet - help!

Hej!

Jag bor utomlands i ett land där vetskapen om PCO inte verkar vara på topp, åtminstone inte bland den statliga sjukvården. Jag fick min diagnos för ca 6 år sedan i ett annat land när jag var 23 år gammal, efter väldigt kraftig & snabb viktuppgång, ökad behåring, utebliven mens och ett ultraljud som visade cystor på äggstockarna.

Jag har flyttat runt lite i världen de senaste 6 åren och har inte gjort nånting åt min PCO eftersom jag inte haft en regelbunden läkare och dessutom haft fullt upp med annat i livet. Jag är nu gravt överviktig, något jag börjat kämpa med och har hittills gått ner 5kg på 6 veckor genom bättre kost men framförallt mer träning. Mer ska det bli!

Behåringen tänkte jag laserbehandla senare i år, har jobbig hårväxt på hakan som jag tar bort regelbundet men som sagt ska jag lösa det permanent med laser, så jag slipper eländet.

Nu till det viktigaste - fertiliteten. Jag och min blivande make hade tänkt sätta igång med barnproduktionen i juni nästa år, strax efter att vi gifter oss. Vi bor i ett land där det är olagligt att vara gravid som ogift, så därför väntar vi tills dess, då det ju kan vara lämpligt med vård under graviditeten... något som nekas om man är ogift, som sagt.

Jag kommer då vara 30 år gammal (fyller på vårkanten). Jag får nu för tiden min mens regelbundet, under årens gång har den uteblivit ibland eller hoppat över nån månad, men på det senaste året har det kommit i stort sett varje månad.

Nu till min fråga - vad tror ni andra PCO-tjejer om min chans att bli gravid? Med regelbunden menscykel, förhoppningsvis mindre vikt och en annars hyfsat hälsosam kropp känns det som om det borde gå vägen, men jag vet också att fertiliteten börjar sjunka vid 30 och jag och maken vill gärna ha ett helt fotbollslag.

Då jag som sagt bor i ett land där det verkar som om jag skulle behöva behandla min PCO till självkostnad om jag behöver det, skulle råd om vad ni tror om min fertilitet vara väldigt uppskattade, framförallt om det finns någon slags behandling som man som kvinna med PCO som vill bli gravid "bör" göra. PCO:n är som sagt helt obehandlad hittills och behöver jag göra nånting så känns det som om jag borde ta tag i det nu, innan vi börjar försöka.

Ska tillägga också att jag blev gravid av misstag en gång när jag var 19, tillsammans med min blivande make, men gjorde abort.

• Svar på tråden Att behandla PCO i utlandet - help!
  • Fimpen72

Det låter ju hoppfullt. Både att du varit gravid, att du gått ner i vikt och fått regelbundnare mens.

Men åldern börjar ju påverka så bebisverkstaden är ju bra att starta omgående när ni är gifta.
    Du kan ju faktiskt redan nu testa med ÄL tester så vet du när det är dax om du har ÄL eller inte.
    Eftersom du inte verkar kunna få vård/hjälp för din pco så får ni kanske tänka på andra saker som ni kan påverka.

Tex alkohol, rökning, koffein. Börja med folsyra redan ngn månad innan ni börjar försöka.
    Skulle du via ÄL testerna misstänka att du inte har ÄL är det bra om du kan få ta blodprover samt göra vaginalt ultraljud för att se hur äggblåsorna ser ut nu.
    Tabeltter för behandla PCO som tex pergotime är ju hyggligt lätt att få tag på men värre kan det ju vara att få bra övervakning med VUL/blodprover.

• Lille Gris

Har du regelbunden mens med normallånga cykler (typ 28-35 dagar) så är ju sannolikheten stor att du även har regelbunden ägglossning, och har du ägglossning så har du samma chans som "alla andra" att bli gravid!
    Fertiliteten för oss PCO:are blir dessutom ofta lite bättre "på äldre dar", dvs det är inte ovanligt att man runt 30-35 får mer balanserade hormonnivåer i kroppen som då får igång ägglossningen naturligt och därmed ger större chans att bli gravid utan läkemedelshjälp. Samt att viktnedgång och allmänt hälsosamt leverne alltid är positivt!
    Så spontant tycker jag det låter som att du har goda chanser att lyckas, om det fortsätter så som det är nu!

Läs gärna på om tempmetoden och mät din temperatur genom ett par menscykler, så får du en fingervisning om ifall och hur din ägglossning fungerar. LCHF-kost sägs också vara bra för våra hormoner så det kan du ju testa om du vill och har möjlighet.

• AvaElin

Jag har inte sett era svar forrs nu, jag tackar jattemycket! Det kanns bra att ni tycker det verkar positivt.

Har gatt ned 8kg nu och mensen kommer som den ska (har bultande aggstockar i skrivande stund, PMS...) sa jag hoppas och tror det kommer ga vagen.

TACK!

Svar på tråden Att behandla PCO i utlandet - help!