• Hormonermedhumör

Ni med lättblödande/irriterat tandkött !

Någon som fått detta som ett av sina första symtom...alltså mkt tidigt i graviditeten...kanske till och  med innan BIM ?

• Svar på tråden Ni med lättblödande/irriterat tandkött !
  • Hormonermedhumör
    Hormonermedhumör skrev 2010-09-15 12:39:33 följande:

Någon som fått detta som ett av sina första symtom...alltså mkt tidigt i graviditeten...kanske till och  med innan BIM ?
    Ingen ??
  • lokomotiv

jag! ser ut som kriget när jag spottar ut tandkämen... aldrig haft innan?

• Hormonermedhumör
    lokomotiv skrev 2010-09-18 22:03:41 följande:
    jag! ser ut som kriget när jag spottar ut tandkämen... aldrig haft innan?
    När började det ?
  • gumaelius

Jag har så nu och även med första barnet. Börjde kanske runt vecka 6 och höll i sig till slutet. Räcker iblan med att jag äter hård mat, som ex en hårdmacka och börjar blöda direkt. Tråkgt!

• Hormonermedhumör
    gumaelius skrev 2010-09-20 08:50:08 följande:
    Jag har så nu och även med första barnet. Börjde kanske runt vecka 6 och höll i sig till slutet. Räcker iblan med att jag äter hård mat, som ex en hårdmacka och börjar blöda direkt. Tråkgt!
    Är du gravid nu med ?
  • Hormonermedhumör
    gumaelius skrev 2010-09-20 09:13:56 följande:
    japp i v 25
    En annan fråga. Har du också upplevt att det svider där nere i underlivet ?
  • gumaelius

nej de har jag inte. Men jag blöder däremot mycket mycket näsblod.

• Frogster

Japp! =)

Blödande tandkött var mitt absolut första symptom (nån dag före bim). Men min graviditet var inte planerad så jag noterade det inte ens till en början... Trodde jag lyckats få nån inflamation bara! Haha

Går in i v.34 imorgon och har fortfarande stora problem. För bara några dagar sedan hittade jag en munskölj (Corsodaily) som ska vara speciell för känsligt tandkött så får se om det har någon effekt.
    Annars har inget av det jag gjort hjälpt minsta nå.
    Började använda en supermjuk barntandborste tidigt. Borstar normalt morgon och kväll men nu mera måste jag tyvärr fuska ibland genom att borsta slarvigt och sen skölja med något för att få åtminstone något bättre effekt.

Mitt tandkött är så påverkat att det räcker att jag trycker lätt med tungan på insidan av tänderna för att jag ska kunna stå och spotta blod i ett antal minuter efter.

Att sköta munhygienen är minst sagt svår men jag gör vad jag kan. Vissa dagar innebär det fuskborstning och tandskölj medan det andra dagar innebär nogrann tandborstning, sköljning och tandtråd.
    Får liksom variera för att det ska funka.

Hade några veckor då jag kunde börja störtblöda näsblod också. Kunde liksom vakna mitt i natten av att det började forsa rent ut sagt!
    Det har dock tack och lov gett med sig =)

• Hormonermedhumör
    Frogster skrev 2010-09-21 05:55:23 följande:

Japp! =)

Blödande tandkött var mitt absolut första symptom (nån dag före bim). Men min graviditet var inte planerad så jag noterade det inte ens till en början... Trodde jag lyckats få nån inflamation bara! Haha

Går in i v.34 imorgon och har fortfarande stora problem. För bara några dagar sedan hittade jag en munskölj (Corsodaily) som ska vara speciell för känsligt tandkött så får se om det har någon effekt.
    Annars har inget av det jag gjort hjälpt minsta nå.
    Började använda en supermjuk barntandborste tidigt. Borstar normalt morgon och kväll men nu mera måste jag tyvärr fuska ibland genom att borsta slarvigt och sen skölja med något för att få åtminstone något bättre effekt.

Mitt tandkött är så påverkat att det räcker att jag trycker lätt med tungan på insidan av tänderna för att jag ska kunna stå och spotta blod i ett antal minuter efter.

Att sköta munhygienen är minst sagt svår men jag gör vad jag kan. Vissa dagar innebär det fuskborstning och tandskölj medan det andra dagar innebär nogrann tandborstning, sköljning och tandtråd.
    Får liksom variera för att det ska funka.

Hade några veckor då jag kunde börja störtblöda näsblod också. Kunde liksom vakna mitt i natten av att det började forsa rent ut sagt!
    Det har dock tack och lov gett med sig =)

Vad hade du för andra symtom innan BIM ?
  • Frogster
    Hormonermedhumör skrev 2010-09-21 06:40:52 följande:
    Vad hade du för andra symtom innan BIM ?
    Inga.

Det var först när mensdagen både kom och gick som hjärnkontoret började mala och ett test inhandlades =)
Svar på tråden Ni med lättblödande/irriterat tandkött !