Turkiskt Bad - Hammam
Har någon erfarenhet av Hammam – eller Turkiskt bad som det oxå kallas.
I Lonely Planet guideboken till Marocko står det att om man – som kvinna – besöker ett traditionellt badhus (hammam) kan man få närgångna frågor av marockanska kvinnor.
Det stå:
”For Muslims however, there is nothing shameful or embarrassing about the body among your own gender, and attitudes to nakedness are a lot less prudish than those of their Western counterparts. It may seem surprising in a society where modesty on the street is so important that women will think nothing of enquiring curiously after why you don’t shave your pubic hair!”
Texten är naturligtvis ämnad för Amerikaner och Britter som är av det prudentliga slaget för som svensk har jag inga problem med att vara naken bland främmande människor – allra minst bland människor av mitt eget kön.
Däremot undrar jag. Är det norm att i muslimska kulturer att kvinnor avlägsnar sitt könhår?
Blir man betraktad som annorlunda om man går till ett badhus (hammam) orakad?
Blir man – ve o fasa – uppmanad av personal i badhuset att med deras hjälp avlägsna pubishåret?
Ni som har erfarenhet av hammam besök i Nordafrika ( eller i Turkiet eller Iran) berätta för en novis om vad man kan förvänta sig.