• Anonym (Tant Grön)

Turkiskt Bad - Hammam

Har någon erfarenhet av Hammam – eller Turkiskt bad som det oxå kallas.

I Lonely Planet guideboken till Marocko står det att om man – som kvinna – besöker ett traditionellt badhus (hammam) kan man få närgångna frågor av marockanska kvinnor.

Det stå:

”For Muslims however, there is nothing shameful or embarrassing about the body among your own gender, and attitudes to nakedness are a lot less prudish than those of their Western counterparts. It may seem surprising in a society where modesty on the street is so important that women will think nothing of enquiring curiously after why you don’t shave your pubic hair!”

Texten är naturligtvis ämnad för Amerikaner och Britter som är av det prudentliga slaget för som svensk har jag inga problem med att vara naken bland främmande människor – allra minst bland människor av mitt eget kön.

Däremot undrar jag. Är det norm att i muslimska kulturer att kvinnor avlägsnar sitt könhår?

Blir man betraktad som annorlunda om man går till ett badhus (hammam) orakad?

Blir man – ve o fasa – uppmanad av personal i badhuset att med deras hjälp avlägsna pubishåret?

Ni som har erfarenhet av hammam besök i Nordafrika ( eller i Turkiet eller Iran) berätta för en novis om vad man kan förvänta sig.

• Svar på tråden Turkiskt Bad - Hammam
  • SofieMarcus

Hejsan!
    Jag va på turkiskt bad i turkiet -07 och de va hur underbart som helst! Dock hade vi badkläder på oss under hela "behandligen" och de va män som utförde det. Han knäppte upp bikinin när jag låg på mage och tog in trosorna i rumpan för att "lättare komma åt" eller vad man ska kalla de. Han va inte på något vis obehaglig eller liknande och verkade itne direkt njuta av att jag va halvt avklädd utan såg de som sitt jobb.. vilket jag tyckte va bra!
    så jag kände inte alls att jag blottade mig utan njöt hela tiden och de va hur underbart som helst.
    vet dock inte hur det är i andra länder som har turkiskt bad!

lycka till=)

• Ocean WoW

Oj det där hade jag ingen aning om. Det absolut bästa jag gjort i Turkiet är att gå på Hammam och bli skrubbad och masserad. UNDERBART! Men jag tror faktiskt att jag hamnade på ett "turistställe" då det var inga Turskiska kvinnor där utan bara Fransmän.

De som jobbade var alla män (de skrubbade och masserade) och jag hade min bikini på mig men snubben knäppte upp toppen när jag låg på mage och han skulle skrubba ryggen.

Tyvärr kan jag alltså inte svara på dina frågor, men kan tipsa att om du inte varit på Hammam tidigare SÅ GÅ
    Jag fick känslan av att det var som en Svensk bastu... dvs vill du näcka så bryr sig ingen, men ingen säger något eller bryr sig om du har kvar dina badkläder eller är insvept i en handduk. Det är lixom upp till dig.

• final

Det som du benämnde, Hamam, det har inget med sex att göra. fel sidan du har skrivit.

Hammam ser ut som en stor bastu, det är mycket fuktig och värm,inga agrigator finns där,
     utan det sätet som de bygger håller värme,rund tak.
    män och kvinnor går var sin hamam, inga sex förekommer.alla har sjal kring sin medjan.
    man beställer i förväg,att man bli tvättat
    En som jobbar i Hammam, kommer.och tvättar,för det mesta delar av kroppen,inte kring skönsorgan.
    Under tiden,han masserar,och det är inte lätt massage,utan det är väldig grov massage,med sina händer och sina fötter.han går på ryggen och trampar ordentligt, det gör lite ont,men behaglig efteråt,och man känner sig nyfödd när man kommer ut Hammam. Det är farlig för folk som har problem med hjärta.

Jag vet inte hur det ser ut Romersk bad, Eftersom Turkiet tillhörde Romersika riket en gång i tiden, jag tror det finns traditionen kvar.Men vist Romarna kanske ha fått inspiration från andra länder.

• plura

Det jag var på Hammam (i Turkiet) var alla nakna (tror jag -funderade inte så mycket på det då) men det var ju bara kvinnor. Skrubbad blev man när man var näck, men på massagen så hade man en handduk virad runt höften. Man fick välja manlig eller kvinnlig massör också.
    Sen fanns det ett gemensamt fik (typ fruktiga förfriskningar :)) där hade man badlakan.
    Man känner sig som en ny människa efteråt -med eller utan bikini på.
    -Tänk bara på att inte kasta dig ut i solen direkt efter, inoljad och nyskrubbad lär du bränna dig.

Svar på tråden Turkiskt Bad - Hammam