• Anonym

Tarm problem som gör mig socialt handikappad, vad är det för fel???

Hej!
    Sen jag var 11 så har jag haft problem med min mage från och till en nu i sommar har det varit det värsta någonsin! Är så ledsen, jag kan inte ens gå ut till lekplatsen med mina barn för jag MÅSTE ha en toalett så nära det bara går. Inte nog med det så har jag tappat massa vikt, mår illa, orkeslös, magen är svullen och gör skitont.
    Jag har lämnat blod-, urin- och avföringsprover i massor på vårdcentralen. Blodproverna visade ingenting och urin- och avföringsproverna väntar jag fortfarande på.
    Finns det någon som kan försöka hitta problemet, som känner igen sig i beskrivningen?
    Jag mår så jäkla dåligt över detta att livet knappt känns värt att leva längre. Jag kan ju inte ens åka ner till affären utan att veta att jag har tillgång till en toalett.
    Tänk att bara få vara normal för en stund.

• Svar på tråden Tarm problem som gör mig socialt handikappad, vad är det för fel???
  • UntilTheDark

Har du gjort koloskopi eller liknande? Låter ju som det är dags annars.

• Zinara

Visar inte proverna något se till att få göra en skoloskopi med utredning av hela tunntarmen. Läs på om Idiopatisk Intestinal Psuedo obstruktion. Finns även vanlig intestinal psudo obstruktion. De ger dock väldigt olika symtom. Min första tanke är att det låter som att du kan ha det första. Min mamma har det och det tog 11 år innan hon fick diagnos pga att det är så ovanligt.

Det finns ju så klart andra problem man kan ha med magen också och jag är ingen läkare. Men det lilla du beskriver låter väldigt likt det min mamma går igenom. Hon måste också veta att toalett finns i närheten. Hon vet varenda ställe i stan man kan låna toalett på.

Hoppas du får en diagnos snart

• Anonym (Jag)

Det där var jag för 9 år sedan!

De tog alla möjliga prover men hittade ingenting.

Jag var helt slut i hela kroppen pga vad som pågick i min mage...
    Gick så,utan att bli bättre i 1½ år.

Till slut fick jag nog och började forska på nätet själv och det tog inte många dagar förrän jag hittade felet.

Jag hade utan att märka det gått in i en slags depression,med panikångest.

Så anledningen till att jag blev så fysiskt sjuk var min låga serotoninhalt.Så min kropp försökte desperat förklara för mig att något var fel genom att ge min fysiska smärtor och problem.

Började strax efter detta med antidepressiva och nästan genast började jag må bättre.

Och jag vill som sagt påpeka att jag inte hade en aning om att jag mådde dåligt psykiskt!
    Så även om du inte tror att det kan vara något sånt,kanske det ändå är så.
    De hittar ju inget fel på dig heller med alla prover så...

• UntilTheDark
    Zinara skrev 2010-09-15 14:19:23 följande:
    Visar inte proverna något se till att få göra en skoloskopi med utredning av hela tunntarmen. Läs på om Idiopatisk Intestinal Psuedo obstruktion. Finns även vanlig intestinal psudo obstruktion. De ger dock väldigt olika symtom. Min första tanke är att det låter som att du kan ha det första. Min mamma har det och det tog 11 år innan hon fick diagnos pga att det är så ovanligt.

Det finns ju så klart andra problem man kan ha med magen också och jag är ingen läkare. Men det lilla du beskriver låter väldigt likt det min mamma går igenom. Hon måste också veta att toalett finns i närheten. Hon vet varenda ställe i stan man kan låna toalett på.

Hoppas du får en diagnos snart
    Fast koloskopi är väll främst hela tjocktarmen, tunntarmen vet jag inte om de kan nå så långt upp utan det är nog gastroskopi som gäller då. Möjligen att de kan titta en liten bit.
  • Zinara

Är det inte rektoskopi som kollar tjocktarmen? Som sagt är ingen läkare, går mest på det jag fått via mamma.

Aja i vilket fall, se till att få hela tarmsystemet kollat

• Anonym

Läkaren pratade nått om att han skulle skicka remiss till Ultraljud/röntgen på tarmarna men jag vet inte om jag uppfattade honom rätt, hanhade en riktigt jobbig brytning som inte var den lättaste att förstå sig på.
    Väntar på att VC ska ringa upp nu så jag kanske kanske ska få provsvaren men de verkar inte vara så sugna på att hålla tiden de säger.
    Just nu ser jag nästan gravid ut för att magen är så svullen. Så känner mig inget bra alls. Vill bara gråta, hur svårt ska det vara att få en diagnos? Tom tarmcancer skulle vara ett bra besked. Då visste jag ju iaf vad det är med mig.
    Är så trött på detta nu!

• UntilTheDark

Nej koloskopi kollar tjocktarmen, rektoskopi är undersökning av ändtarmen jaja....massa skopier...själv har jag gjort en sigmoideoskopi som är nedre delen av tjocktarmen

• L E A

Läs lite om IBS, ulcerös kolit eller Crohns sjukdom.

Svar på tråden Tarm problem som gör mig socialt handikappad, vad är det för fel???