• Suzy QX

32 000 kwH / år villa i norrbotten

Huu..

Jojo jag ger inte mycket för beräknad elförbrukning just nu. Köpte hus i november och gick igenom mina elräkningar hittils.. Lade ihop de jag hade och gjorde ett överslag på resten.

Resultat
    Fjärrvärme    26 000 kwH (värst var jan/feb med 9500)
    Hushållsel      6 000 kwH

Jag som räknat totalt med 32 000 kr i årskostnader.. blir att revidera detta verkar det som.

Tur jag låste Elen till 49 öre iaf, och fjärrvärmen ligger på samma här. Men fjärrvärmen kan öka i år.

Vad ligger ni på?

Mitt hushåll består förövrigt bara av mig och sonen.
    Jag tror det blir till att elda lite mer i år. Har 3 kbm i källaren.

• Svar på tråden 32 000 kwH / år villa i norrbotten
  • Gizmo007

Villa 
    2 våningar med källare ca100m2
    Byggt -40
    Renoverat och tilläggsisolerat -05
    Bergvärme

Hushållsel: ~5000kw
    Uppvärmning inkl varmvatten: ~6000kw

• Skogsflikkan

Bor i rysligt gammalt hus... byggdes 1913. Byggdes ut på 70-talet. Ingen isolering i väggarna, gamla fönster, direktverkande el... 
    Har luftvärmepump och kamin... elförbrukning på ett år blir säkert bort åt 50 000 kw. 

• ikafika
    Gizmo007 skrev 2010-09-15 15:14:29 följande:
    Villa 
    2 våningar med källare ca100m2
    Byggt -40
    Renoverat och tilläggsisolerat -05
    Bergvärme

Hushållsel: ~5000kw
    Uppvärmning inkl varmvatten: ~6000kw
    Fast om du har fjärrvärme så räknar du nog bara elförbrukningen på pumpen va? För den enegi du får ut av pumpen är ju ca 2/3 till så 18000 kwh. Ser så konstigt ut om man jämför med fjärrvärme annars.
  • Suzy QX

Ja hu, helt ensam om höga elräkningar är jag nog inte fast vissa här har betydligt lägre.

Glömde skriva storlek på hus med

2 våningar, en är källare där inte alla rum är uppvärmda eller inredda. 115+115 kvm. (men då är garaget också där nere)

Huset är byggt på 50-talet och dörrar samt fönster är original. Väldigt tjocka tegelväggar dock.

Har köpt en paxfläkt som ska blåsa värme från v-rum (där jag har spis med insats) till andra delar av huset. Bara se till att elda lite mer i år (och köpa mer ved när den jag har tar slut).

• Skogsflikkan

Glömde säga att vårat hus är på  110 kvm som är 1½ plan, och så ett utbyggt vardagsrum på 45 kvm. 
    Ett tag var vi inne på att dra in fjärrvärme, men det skulle bli många och långa ombyggnationer inne i huset iom att det är vattenburet system som gäller med fjärrvärme...
    Hoppas på en mild vinter i år... vill inte se en lika svinkall vinter som förra året, då hade vi ångest var gång vi öppnade elräkningen.  

• vargzaga

Gammalt hus byggt 1907. Inte tilläggsisolerat. Direktverkande el. Gamla fönster. Har installerat 
    luft/luft värmare både uppe och nere. 

Bor i ett 2 familjshus med separata elmätare.
     Nere är det 4 rok på 100kvm och uppe är det 2rok på 55kvm.

Förbrukar 16.000 kwh sammanlagt....och bor i Västernorrland.

• versan

17500w gör vi av med men då har vi Bergvärme. 196kvadrat stort hus med källarvåning under mark.

Svar på tråden 32 000 kwH / år villa i norrbotten