• dreamer78

När man bara kan jobba deltid

Det här blir väl ganska personligt, men jag tror att det är lättaste sättet att ställa frågan på:

Min sambo var med om en arbetsplatsolycka 2004. Han har sedan dess till stor del varit sjukskriven på halvtid.
    Försäkringskassan har, fram till föregående höst, godkänt läkarintygen utan att ifrågasätta något. Han har själv frågat om möjligheter till hjälpmedel för att kanske kunna jobba något mer, rehabilitering osv men detta har "viftats bort". Han har, efter exponering av lösningsmedel, fått en hjärnskada.
    Runt årsskiftet fick han meddelande om att han skulle bli "utförsäkrad". Han fick genomgå en utredning hos en expert på rygg- och nackskador (som sagt är det alltså en hjärnskada han fått) och till och med där rekommenderades att han skulle få sjukersättning på 50% och jobba kvar 50% på sitt nuvarande arbete.
    Trots det går försäkringskassan emot sin egen expert och ger avslag på ytterligare sjukpenning.
    I dagsläget får han alltså klara sig på hälften av sin ursprungliga lön, det går kanske några månader till men sedan måste han gå upp på heltid, trots att han förutom hjärnskadan ådragit sig stressrelaterat högt blodtryck pga denna situation. Blodtrycket är såpass högt att hans läkare avråder honom helt från att arbeta,  eftersom han riskerar att få en stroke.

Jag hoppas och tror att ni, förutsatt att ni sitter kvar efter söndagen, kan göra något så att han och andra i hans situation inte ska tvingas välja mellan socialbidrag eller att riskera livet genom att jobba mer än de klarar av. Kan ni det?

Svar på tråden När man bara kan jobba deltid