• 12020

Bor du i ett radonhus??

Vi funderar på att köpa ett hus med för höga radonvärden. Vet inte exakt värdet, men det krävs åtgärd.
    Hur  har ni  gjort, vad kostade/kostar det?
    Visning imorgon, så det brådskar lite... Tack!

• Svar på tråden Bor du i ett radonhus??
  • Jezamine

Finns det inte radonfria hus som är mer lämpade att bo i? Skulle inte flytta in i radonhus.

Jag är INTE avstängd
  • Fimpen72

Man får ju fortfarande vissa bidrag.
    Om det är radon måste man ju veta vart det kommer ifrån, annars är det ju svårt att gissa på åtgärd.
    Såg ett hus som hade 400 beq och säljaren skrev att de beräknade att det skulle kosta 35 000kr för radon-sug.
    Då tror jag de hade räknat att de skulle få 15000kr i bidrag (så 50 000kr minus birag).

men det räcker ju inte alltid.
    Mina föräldrar satte in radonsug men det räckte inte så de fick borra massa ventilationshål och sätta fläkt.

Skulle INTE köpa med radon faktiskt. Just för att man vet inte ursprunget, kostnaden och om det ens blir godkända värden efter åtgärnden

• 12020
    Fimpen72 skrev 2010-09-15 18:29:10 följande:
    Man får ju fortfarande vissa bidrag.
    Om det är radon måste man ju veta vart det kommer ifrån, annars är det ju svårt att gissa på åtgärd.
    Såg ett hus som hade 400 beq och säljaren skrev att de beräknade att det skulle kosta 35 000kr för radon-sug.
    Då tror jag de hade räknat att de skulle få 15000kr i bidrag (så 50 000kr minus birag).

men det räcker ju inte alltid.
    Mina föräldrar satte in radonsug men det räckte inte så de fick borra massa ventilationshål och sätta fläkt.

Skulle INTE köpa med radon faktiskt. Just för att man vet inte ursprunget, kostnaden och om det ens blir godkända värden efter åtgärnden
    Fast i många lägen går det ju att ta reda på varifrån det kommer (blåbetong t.ex) och då kan man väl ta reda på lämplig åtgärd och kostnad? 

• Fimpen72
    12020 skrev 2010-09-15 21:18:55 följande:
    Fast i många lägen går det ju att ta reda på varifrån det kommer (blåbetong t.ex) och då kan man väl ta reda på lämplig åtgärd och kostnad? 

Ja absolut. Men isf bör man ju göra det innan ett ev köp så man inte blir stående med 100 000kr i utgifter för ngt man trodde skulle kosta 40 000kr.

Blåbetong användes ju under begränsad till så det kanske går att utesluta på när huset byggdes.

Det går ju inte alltid att avgöra lämplig åtgärna genom en besiktning eller besök av en radonsanerare, de misslyckades iallafall när det gällde vårt hur där de sa att radonsugen skulle räcka.
    Men det gjorde det ju inte.
    ersättning från staten är ju max 15 000kr så ta med det i beräkningen.
  • Git

Vi flyttar in i ett radonhus 1november i år. Det finns fläktanordning så vi har ett värde på 60bq. Hela grunden är i blåbetong.

Men, har ni tur kommer det från marken och då räcker det ofta med att täta i golvet! Behöver inte kosta skjortan!!

Mitt råd är: Titta på huset, är det nåt ni vill ha, kolla upp vart radonet kommer ifrån och vad det kostar att göra vid. Vet inte mäklaren eller ägaren vart det kommer ifrån?

Svar på tråden Bor du i ett radonhus??