Kunskap = Makt?
Ja vad säger ni, är kunskap lika med makt?
Ja vad säger ni, är kunskap lika med makt?
Ja, absolut.
Man får mer kunskap om vilka val man har, vilka rättigheter man har, vad man slipper och vad man måste stå ut med i en given situation.
Dessutom blir man inte lurad lika ofta och man åker inte dit för brott eller för lögner om man har kunskap.
Man kan säga att kunskap ger dig makt över ditt liv.
Och ju mer kunskap man har desto mer makt får man, visst kan tolka det så också?
Med kunskap menar jag verklig kunskpa, inte något som står i tex bibeln.
Lagar, förordningar, regler, fakta, vetenskap.
Man blir inte ett offer om man har verklig kunskap.
Det absolut mest sorgliga och maktlösaste jag vet är okunniga kvinnor. Ofta med bibeln i handen, tyvärr.
Kan ge ett filosofiskt svar.
Kunskap om universum och världen runtomkring är makt, eftersom att vi är mer än våra kroppar. Vi ÄR universum. Alla atomer i din kropp kommer från en exploderande stjärna, förmodligen flera olika, för många miljarder år sedan.
Ju mer kunskap om dig själv (universum), desto mer medveten är du.
Jag är skeptisk. SD är på väg in i riksdagen.
Absolut, men samtodigt tror jag okunskap kan vara minst lika farligt emellanåt, se bara för förintelsen tex
Kunskap ger makt på så vis att man har bättre förutsättningar att påverka sin situation, man kan analysera sin omvärld och man kan också lättare finna mer kunskap. Men om man är maktlös på andra områden - om man saknar pengar, inte får lov att ta ett jobb eller lämna sitt hem, då ger kunskapen bara marginella fördelar.
Man måste ha både kunskapen och medlen att omsätta sin kunskap i handling! Men det har ju de flesta i Sverige.
Kunskap är dessutom en resurs som är svår att bli bestulen på!