• majsan26

Spendera NYÅR på Silja båt till Finland?

hej alla glada! Nyårsfirandet närmar sig och vi planerar en båtresa någonstans,.....

Undrar om någon av er här har varit med Silja båt till Helsingfors,....och hur var det i så fall?

Eller om ni kan komma med andra förslag på hur vi kan spendera nyår på ett mysigt sätt, vi är 8 vuxna &2 barn, alla åldrar. (familj)

tack på förhand för alla förslag!

• Svar på tråden Spendera NYÅR på Silja båt till Finland?
  • april

Japp har åkte helsingfors kryssning 3år med en vän det har varit jätte kul och trevligt allt ingår ju så man behöver inte tänka på nått, utan man kan bara njuta av den goda servicen. Har inte åkte de 3 senast åren då jag va gravid fått barn och så men jag tror inte att det förändras så mycket, det som är kul kl 00,00 så släpper dom ner en massa ballonger på promenaddäck där alla står och skålar, och alla trampar på ballongerna så de låter värre än ett fyrvekeri!

• wozzgirl

Jag har åkt mellan Sthlm o Åbo och Sthlm och Helsingfors otaliga gånger men jag har tröttnat rjält p det.
    Ok, med så små barn så går man kanske o lägger sig lite tidigare o missar det värsta fylleslaget på kvällen-natten.
    Men jag tycker att det råder rena rama köttmarknaden ombord. Alla super och försöker plocka upp ett ligg för kvällen.

Kanske det är annorlunda på nyår?

• majsan26

wozzgirl--du menar att det är ingenting för en familj???? Vi är 3 par, systrar och föräldrar, och en 19-åring ung syster. Du menar på att det inte kommer att vara trevligt för oss då?

annordnar dem någon sort underhållning under natten eller ....????

• wozzgirl

majsan: Som sagt har jag inte varit där ett nyår.
    men jag tycker inte att dessa båtar har familjekryssningar. Nu har de ju höjt åldersgränserna vid stora helger, just för att dessa supande ungdomar inte ska komma med.

Jag var senast på en kryssning i oktober 2003 från Helsingfors -> Sthlm och då klockan började närma sig 19-20 så började det vingla omkring aspackade personer i korridorerna, utanför pub´arna och runt taxfreen o de allmänna områdena. Jag kände att det hela tiden var någon som försökte ragga upp mig (jag var inte det minsta intressrad) till den grad att det blev jobbigt.
    Senare åp natten vågade man knappst röra sig ensam som ung tjej.

Jag skulle nog inte ta med min son på 1½ år på en kryssning tror jag. Men å andra sidan så går man ju o lägger sig tidigare då man har barnen med, så man kanske missar det här fylleslaget. Har ni så små barn med eller?
    Sen reser ni ju i grupp o då är det kanske lite annorlunda. (Vi var 3 tjejer senast). Då umgås ni ju med varann.

Dedär båtarna är flytande krogar o restauranger, inte så mkt mer.
    Förvänta er inget i stil av en karibienkryssning bara, det är inte så glamuröst.

• Jennie Brunflo

Håller med Wozzgirl:

Never ever nyår på en sådan båt!!!

Det är ju rena fylleslaget och ....usch...nej....det låter inte som något för er.

Försök hitta något som passar fler åldrar istället.

• majsan26

tack för era råd tjejer. Men VAD kan vi hitta på????? jag har ingen aning,....

• Jennie Brunflo

Det finns ju båtar som har familjearrangemang (som verkar vara sådant som ni vill åka på). Prata med en resebyrå - de vet nog råd.

• Poena

Hyr en fjällstuga! Jättemysigt för hela familjen. Finns mycket aktiviteter även om man inte gillar/kan åka utför/på längden. T ex hundspann, åka skooter, hästtur i kälke, simhall, bowling m.m på de större anläggningarna. Jättemysigt att fira nyår i gnistrande snö och stjärnklar himmel.

Svar på tråden Spendera NYÅR på Silja båt till Finland?