• Anonym (Ledsen)

Kan socialen fixa lägenhet (Uppsala)

Jag har satt mig själv i klistret.... Vi skulle hyra en lägenhet i Uppsala i andrahand och hade sagt upp vår lägenhet i Skåne. Såg verkligen fram emot att bo nära vänner och min familj igen...

Med vi menar jag jag själv och mina 3 barn, är ensamstående mamma.... Nu drog sig den jag skulle hyra av ur och vägrade hyra ut sin lägenhet och jag blev utan. Valde då att flytta in till min syster och hennes dotter i väntan på att få tag i en lägenhet...

Nu har vi bott här i 3 månader och fortfarande ingen lägenhet.... Detta fungerar inte. Vi bor jag, mina tre barn, min syster och hennes dotter på 55 kvadrat... en tvåa. Nu säger hon att jag får bo två månader till sen får vi flytta... Vad ska jag göra? Jag har bara 6 månader i bostadskö i Uppsala...

Finns det chans att socialen hjälper till med lägenhet eller är det kört? Är skriven i uppsala och mina två äldre barn går i skola och allting här... Jag pluggar i sthlm...

Snälla hjälp mig!

• Svar på tråden Kan socialen fixa lägenhet (Uppsala)
  • Pirum

Det är kört skulle jag säga.

Sök andrahandsboenden men det är svårt, det har varit sån extrem bostadsbrist den här terminen.

Jag tror att det bästa du kan göra är att bosätta dig på en mindre ort och pendla till Stockholm. Det innebär att barnen måste byta skola men vad ska du göra annars? Bo på gatan?

Hoppas det löser dig för dig! Vad schysst förresten av din syster att ni har fått bo där så länge!

• Anonym

Oj!

Bostadssituationen ÄR svår i Uppsala. Det vanligaste är att man får stå i bostadskö i flera år innan man får något.
    Tyvärr hat jag väldigt svårt att tro att socialen skulle bistå dig med detta. Jag kan tyvärr inte riktigt se anledningen även om jag förstår att din sits känns jobbig. Du borde tyvärr ha tänkt igenom allt lite bättre innan du tog barnen ur skolan och sa upp din förra lägenhet i Skåne.

Jag hoppas att det löser sig för dig! 

• Anonym (E)