• Anonym (Ledsen)

Kan socialen fixa lägenhet (Uppsala)

Jag har satt mig själv i klistret.... Vi skulle hyra en lägenhet i Uppsala i andrahand och hade sagt upp vår lägenhet i Skåne. Såg verkligen fram emot att bo nära vänner och min familj igen...

Med vi menar jag jag själv och mina 3 barn, är ensamstående mamma.... Nu drog sig den jag skulle hyra av ur och vägrade hyra ut sin lägenhet och jag blev utan. Valde då att flytta in till min syster och hennes dotter i väntan på att få tag i en lägenhet...

Nu har vi bott här i 3 månader och fortfarande ingen lägenhet.... Detta fungerar inte. Vi bor jag, mina tre barn, min syster och hennes dotter på 55 kvadrat... en tvåa. Nu säger hon att jag får bo två månader till sen får vi flytta... Vad ska jag göra? Jag har bara 6 månader i bostadskö i Uppsala...

Finns det chans att socialen hjälper till med lägenhet eller är det kört? Är skriven i uppsala och mina två äldre barn går i skola och allting här... Jag pluggar i sthlm...

Snälla hjälp mig!

• Svar på tråden Kan socialen fixa lägenhet (Uppsala)
  • Pirum

Det är kört skulle jag säga.

Sök andrahandsboenden men det är svårt, det har varit sån extrem bostadsbrist den här terminen.

Jag tror att det bästa du kan göra är att bosätta dig på en mindre ort och pendla till Stockholm. Det innebär att barnen måste byta skola men vad ska du göra annars? Bo på gatan?

Hoppas det löser dig för dig! Vad schysst förresten av din syster att ni har fått bo där så länge!

• Anonym

Oj!

Bostadssituationen ÄR svår i Uppsala. Det vanligaste är att man får stå i bostadskö i flera år innan man får något.
    Tyvärr hat jag väldigt svårt att tro att socialen skulle bistå dig med detta. Jag kan tyvärr inte riktigt se anledningen även om jag förstår att din sits känns jobbig. Du borde tyvärr ha tänkt igenom allt lite bättre innan du tog barnen ur skolan och sa upp din förra lägenhet i Skåne.

Jag hoppas att det löser sig för dig! 

• Anonym (E)

Det är supersvårt att få lägenhet här i Uppsala. Men lägenheter i Gottsunda brukar inte vara så eftertraktade, kan ni inte kanske få någon där bara i väntan på att du ordnar upp ditt liv lite mer och kan leta en i ett bättre, säkrare område?

• hejasverige90000

Det är aldrig kört, men Socialtjänsten har ingen skyldighet att bistå med lägenhet. Det kan dock finnas sociala eller humanitära skäl för att bistå någon i den typen av problematisk situation du befinner dig i och i ditt fall får du förmodligen anföra som skäl dina tre barn. Allting prövas individuellt så ta chansen och kontakta dem.

Lycka till.

• Pirum

Jag tänkte just på att det kan vara lättare att få lägenhet i någon Sthlmsförort. Om du ändå pendlar nu liksom.

• Anonym (Ledsen)

Lingonpajen, det är så illa alltså?? :( Ja har jag inget val så har jag inte, problemet är att mitt ex inte kommer att skriva på flyttpapper för barnen igen har han gjort klart för mig :(

Ååå man skulle ha tänkt till en gång till före men lätt att vara efterklok!

• Anonym (Ledsen)
    Anonym skrev 2010-09-15 21:40:39 följande:
    Oj!

Bostadssituationen ÄR svår i Uppsala. Det vanligaste är att man får stå i bostadskö i flera år innan man får något.
    Tyvärr hat jag väldigt svårt att tro att socialen skulle bistå dig med detta. Jag kan tyvärr inte riktigt se anledningen även om jag förstår att din sits känns jobbig. Du borde tyvärr ha tänkt igenom allt lite bättre innan du tog barnen ur skolan och sa upp din förra lägenhet i Skåne.

Jag hoppas att det löser sig för dig! 
    Grejjen var ju den att jag hade andrahanslägenhet fixad med kontrakt och allt men personen drog sig ur och vägrar nu hyra ut eftersom dennes planer om utlandsvistelse ändrades... Hade ju inte sagt upp min gamla lägenhet annars, men håller med om att jag borde ha varit mindre naiv

Jag förstår ju om socialen inte hjälper till, jag har ju inte ens ekonomiska svårigheter eller så men man kan ju drömma!
  • Anonym (Ledsen)

Tack Lingonpajen!!! Hemskt att se att det finns fler i samma situation!

• Pirum

Jag tänker att du som en fuling skulle kunna kontakta tidningen och fråga om de kan sätta dig i kontakt med någon av de privatpersoner som erbjöd boende? Kanske blev det någon över som har något?

Jag tycker också absolut att du ska kontakta socialen, även om de inte kan göra så mycket så kanske de har koll på bostadssituationen i de mindre orterna?

Svar på tråden Kan socialen fixa lägenhet (Uppsala)