• Anonym (LA)

Vad köpa när man ska flytta hemifrån?

Vad behöver man när man flyttar hemifrån? Sånt där man kan köpa i förväg och slippa punga ut med allt på en gång...Ska flytta i vår, alt. nästa höst och har en rätt okej inkomst just nu så det kan vara smart att köpa på sig lite tänkte jag. Vi har; resårbottnar och lite småtjaffs. Men ingenting annat som vi vill ha med oss från våra barndomshem.

Ge mig tips på det allra nödvändigaste (och det är som kul att ha..)

• Svar på tråden Vad köpa när man ska flytta hemifrån?
  • SilverEmma

Allt i köket...porslin,glas,bestick, grytor, stekjärn, slevar,visp, durkslag...tja...gå och titta i lådor och skåp! Sånt började jag samla på mig långt innan jag flyttade!

Även fina sängkläder, handdukar, mattor, lite tavlor och gardiner...om man vet ungefär vilka färger man vill ha på väggarna. (om man vill att det ska matcha)

Fanny -09 & Elliot -10...våra älskade flickor!
  • spirituality

Som sagt, köp på er så mycket "smågrejor" som möjligt (se ovan); det kostar mer pengar tillsammans än vad man tror. Ikea brukar ha bra startpaket när det gäller köksprylar mm. Dammsugare, skurhink & skurborste, tvättkorg, (mikrovågsugn?). Spara gärna en del pengar så att du kan köpa möbler när du flyttar. 

• versus

Ett lite bakvänt rådfrån en omvänd slösa

Spara en bra buffert-till dåligare tider, oförutsedda höga telefonräkningar/elräkningar. Gör en långsiktig budget och ha koll-det är så skönt att ligga före med ekonomin och inte efter...handla, om möjligt INTE på kredit-200 kr/mån kan tyckas lite och det är lätt att (av egen erfarenhet) få ett par dryga evighetslån typ Ikea/on-off etc bara för att soffan och TV:n skulle köpas  NU.

Sedan om ni tycker att det är okej så börja leta på loppisar/secondhand. Där kan man hitta kanonfynd-matgrupp, soffbord etc för en billig penning. Sedan då ni bott ihop er och bott in er så kan man förnya sig allt eftersom,om det ens behövs.

Sedan kan ni ju börja önska er tex knivar-kastruller-handdukar i julklapp-födelsedagspresent. När min syrra flyttade hemifrån valde hon vinglas som vi började köpa åt henne i present-eller börja samla en porslinsserie.

En liten lista:
    *husgeråd/köksklocka
    *sängkläder
    *städsaker
    *lampor-taklampor-sänglampor-kökslampa-fönster/bords/golvlampa
    *tv/soffa/soffbord/matta/gardiner/tv-möbel/byrå/tavlor/bokhylla
    *hallmöbler/spegel/hatthylla?
    *handdukar
    *mikro?/bänkdiskmskin?
    *hemförsäkring
    *dator/internetabonemang/teleabonemang?
    *krukor-krukväxter

Lycka till

• minst

Mitt tips är att köpa nya grejer till köket, så som bestick, kastruller osv. I möbelväg så skulle jag rekomendera att du letar efter billiga /borskänkesmöbler på tex Blocket. Möblera med det billiga, "bo in" er och känn efter vad ni verkligen vill ha och köp nytt varefter ni har råd.

• Dr Mupp

Husgeråd
    Sängkläder
    Handukar
    Mattor
    Gardiner + gardinstänger
    Lampor
    Blommor
    Köksbord+stolar
    Soffa + soffbord
    Säng + sängbord
    Skrivbord + stol
    Bokhyllor
    TV bord + TV
    Micro
    Klocka + Tavlor + speglar
    Tvättkorg
    Torkställning
    Skohylla
    Garderob
    Byrå

Titta på loppisar. Där kan man hitta riktiga fynd. Fundera även på vad du vill bo i för typ av bostad. Är skillnad på att möbera en liten etta med kokvrå och en stor lägenhet med fler rum och riktigt kök.

If you cut the wings of a fly, Does it become a walk?
Svar på tråden Vad köpa när man ska flytta hemifrån?