• Sickan

Räcker det med skaljacka + vindfleece?

Förra vintern hade vi Polarn o pyrets vinteroverall med avagbart foder till sonen som då var 1,5 år. Vi tyckte att den var superbra och sonen var alltid varm och torr när vi kom in från snön. Sedan i våras har han en skaljacka och vindfleece som fortfarande passar. Om man köper vinterbyxor räcker då dessa tillsammans med fleecen och skaljackan som vinterkläder? Behöver man något mer enligt Polarns lager på lager eller är det främst vid extremkallt det behövs? Kan tillägga att vi bor på västkusten där det oftast inte är så kallt på vintern.

• Svar på tråden Räcker det med skaljacka + vindfleece?
  • Lantani

Nej jag tycker absolut inte de räcker faktiskt. Bor i skåne och jag skulle inte sätta på sonen de som enda vinterkläder, med tanke på att om de går på förskola är de ute rätt mycket oavsett väder!

Alvin 081114 och Alice 100807
  • eec82

tycker inte heller de räcker. Frågade pop:s personal hur kallt de räcker till å hon tyckte inte man kunde ha de i minusgrader iaf. Samt att hon hellre rekomenderade ullfrotten å skaljacka.

Men skulle aldrig ha bara de två, är ju inget foder alls. Den som är med fleace i deras jacka är ju lite fodrad med. Vilket inte deras skaljacka är.

• 7 små apor

Lager på lager är inget som är uppfunnet av PoP utan en välkänd och urgammal metod för att klä sig vädertåligt. Jag klär alltid mig och mina barn enligt den principen såtillvida att det inte är högsommarvärme. Egentligen handlar det om plånbok och dina lokala väderförhållande. Det som är bra i Norrland behöver inte vara bra i Skåne och tvärtom.

• Sickan

Nej det var det jag anade, att det inte räcker i vinterkyla. Tack för svaren!

• alvide

Även om en skaljacka är en vind- och vattentät så är den inte "tät" mot kyla. Kylan går lätt igenom yttertyget så det är innerfodrets uppgift att stoppa kylan. Därför är inte skaljackan bra i kyla då det inte finns foder.

• Jazzmamman

Fleece är inte så himla varmt. Bättre med ullfrotté.
    Fullstädig lager på lager innebär oftast att man också har en tajt undertröja i ull eller polyester (absolut inte bomull). Då blir man varm och gosig men det är ju lite opraktiskt att klä av och på rubbet när barnet ska ut och in.

• SanTan

Tycker inte att det räcker. Detta är vad mina barn har på sig på morgonen NU, när det är 10 grader ute!

I vintras hade mina döttrar DUBBLA ull underställ, fleece-jacka + vinterfodrad jacka över! Nu var det visserligen en väldigt kall vinter, men ändå....

• CloudBerry 1

Nej det blir ju iskallt om tempen sjunker under nollan.

Vindfleecen är ju inte fodrad alls och inte heller jackan.

Svar på tråden Räcker det med skaljacka + vindfleece?