• glockenbach

Var i Stockholm ska man bo?

Vi är på väg att flytta till Stockholm - kanske - har blivit erbjuden ett jobb.
    Nu bor vi utomlands i en storstad, i ett väldigt mysigt område med caféer, bagerier, nära till grönområden, och promenadavstånd till jobbet. Är lite rädd att inte kunna hitta lika bra boende i Stockholm och känner dessutom inte stan så värst bra. Har hyfsad ekonomi och en liten dotter på ett halvår. Vill helst ha bra dagis med typ utelek och lite genomtänkt genuspedagogik och sånt. Gärna lugnt, med lite fik och promenadområden och sånt. Inte superlångt ut, gärna längs grön eller röd linje eftersom mitt jobb ligger där.

Om vi nu glatt antar att vi faktiskt kan skaffa lägenhet vart vi vill: VAR ska man bo?

• Svar på tråden Var i Stockholm ska man bo?
  • kcs

jag hade själv samma problem när jag flyttade upp till sthlm bor nu i ett nybygt område i vällingby presis mitt i mot centrumet.. har varit och kollat på dagis och det finns jätte mysiga i vinsta. de är privat ägda men väldigt organiserade... trivs jättebra här och rekomenderar det

• Bettiz

Aspudden! Det är jättefint, nära till promenadstråk längs Mälaren, där det finns flera caféer. Det finns en fin park med djur (hästar, får, grisar, kaniner mm) och stort lekutrymme. Aspudden ligger på röd linje, två stationer från Hornstull, det tar cirka en kvart till T-centralen. Det finns många förskolor att välja på samt en skola, årskurs F-9.
    Jag är själv uppväxt i Aspudden och har flyttat tillbaka efter flera år på andra ställen. I love Aspudden!

• annkar78

Midsommarkransen är också fint om man inte vill bo helt centralt!

• Bettiz
    annkar78 skrev 2010-09-15 22:42:05 följande:
    Håller med! Midsommarkransen är också jättefint. Även Gröndal är fint.
  • TheCoopers

Jag tror på Årsta jag med , när vatten , natur , bra promenadstråk . Caféer , stort utbud av restauranger . Super kommunikationer - tvärbana , bussar , tåg . Du kan gå till söder . Liljeholmen ligger nära med det nya köpcentrumet .
    Det är dessutom lugnt och mysigt , många dagis och barnfamiljer .

I'm the me I choose to be ...
  • TheCoopers

Sen är Kristineberg , Fredhäll och Alvik också suuuuper fint . Men jag vet att det är dåligt med dagis i Kristineberg och Fredhäll .

I'm the me I choose to be ...
  • firewalkwithme
    Bettiz skrev 2010-09-15 22:32:33 följande:
    Aspudden! Det är jättefint, nära till promenadstråk längs Mälaren, där det finns flera caféer. Det finns en fin park med djur (hästar, får, grisar, kaniner mm) och stort lekutrymme. Aspudden ligger på röd linje, två stationer från Hornstull, det tar cirka en kvart till T-centralen. Det finns många förskolor att välja på samt en skola, årskurs F-9.
    Jag är själv uppväxt i Aspudden och har flyttat tillbaka efter flera år på andra ställen. I love Aspudden!
    annkar78 skrev 2010-09-15 22:42:05 följande:
    Håller med de här också. Bodde i Hägersten förut och bor i Årsta nu, och Aspudden, Midsommarkransen och Årsta är riktigt mysiga områden som ligger centralt för att vara förorter men ändå har närhet till natur. 

Jobbar på förskola, och har en (förmodligen hyfsat överensstämmande med verkligheten) fördom om att förskolorna i söderort (närförort pratar vi då) är bättre om man söker en genusmedveten förskola. Det beror främst på att föräldrarna i dessa områden önskar just det i högre grad än i andra områden i Stockholm. Kanske något att tänka på om just det är viktigt för er.

Annars är Hjorthagen och Fredhäll/Alvik också helt ok .   
Svar på tråden Var i Stockholm ska man bo?