• Anonym

Älskar ett barn med autism sina föräldrar?

Sitter här med jobbiga känslor ikväll, inget är diagnosticerat än men det lutar åt att vår ettårige son har någon form av autismdrag, för tidigt att avgöra vad än.
    Så många tankar o frågor, kan inte mycket, om ens något om autism
    Men en fråga som gnager mig är att jag har läst att de barnen har svårt med känslor osv, menar man då också att han inte uppfattar vår kärlek till honom?Är man speciell som förälder för det autistiska barnet eller kunde man lika gärna varit vem som?

• Svar på tråden Älskar ett barn med autism sina föräldrar?
  • Anonym

Jag jobbar på ett boende med fem helt underbara autistiska ungdomar. Nu vet inte jag vilken diagnos er son kommer att få men han kommer att älska er men ni kommer kanske inte uppfatta hans signaler till er att han gör det. Våra ungdomar bor hos oss på heltid men regelbundna föräldrabesök gör att vi ser att föräldrarna är speciella. De har speciella rörelser, speciella "saker" som de gör med enbart sina föräldrar. Vi och ni som nu ska få en diagnos kan få vänta i veckor, månader eller år på ett tecken av tillgivenhet men det kommer och ni kommer att förstå när det kommer. Känslan är obeskrivlig. Även för mig som inte har något blodsband till dem utan "bara" är personal.

• Mysan82

Har arbetat en hel del med autistiska barn och ungdomar
    De älskar definitivt sina föräldrar! Sett många exempel på det.
    Bland annat en kille som var gravt autistisk, men det enda ord han kunde var mamma och
    det uttalades med glädje när hon kom. De gillar inte alltid beröring och den sortens
    närhet, men det finns många sätt att visa kärlek på.

Det finns mycket att läsa om autism och det finns bra föreningar för föräldrar till autistiska barn.

• Anonym

Ja de kan dom! men inte visa de på samma sätt som ett icke autisitskt barn

• Magnum

Under vår dotters första två-tre år led vi av att hon inte tycktes gilla att vi kramade henne, och hon kunde vara som en livlös kropp när vi försökte. Vid fem fick hon sin au-diagnos (och vi fick ett a-ha). Nu vid åtta har hon förklarat för oss hur otäckt hon tyckte det var att se andra människor i ögonen när hon var liten, och hur påträngande kramarna kände. Och hon kramas jättebra.

• Neko

Min son visar det mycket, i och med att han tex kommer springande och vill bli upplyft och kramas när man hämtar honom på dagis =)

Magnum, kunde din dotter inte prata när hon var tre men hon kan det nu? =)

• kaffemamma

Hej,

autism kan te sig så väldigt olika från individ till individ. En del kan ha svårt att visa och förstå känslor, för andra är det inget (åtminstone uppenbart) problem. Jag har kommit i kontakt med många föräldrar till barn med autism - och jag har själv en son med autism - jag har en gång hört en mamma berätta att hennes son inte kände igen henne när han var i dagisåldern, men det var inte längre ett problem. Vad det berodde på är svårt att säga: det kan ha varit ett rent känslomässigt problem, men det kan lika gärna vara att han hade svårt att känna igen ansikten. Det har jag som sagt hört en gång, och då har jag pratat med otaliga. Jag tror de flesta känner sig säkra på att deras barn både känner föräldrens kärlek, och också visar kärlek tillbaka. Min son visar tydligt att han tycker om oss (och vissa andra favoriter som tex morfar), han älskar att gosa, har inget problem med beröring. Jag skrev nyligen lite råd i den här tråden på saker man kan göra i ett tidigt stadium för att bättra situationen. www.familjeliv.se/Forum-4-362/m54323463.html

Kom också ihåg att autism behöver inte vara livslångt, jag har träffat flera föräldrar vars barn varit tydligt autistiska som små, tvärsäkra diagnoser, men som sen överkommit sina problem. Under Föräldrar - funktionshinder hittar du också autismtråden - hjärtligt välkommen om du vill prata.

• Busbellan

JA!!!
    De äskar absolut sina föräldrar, sen kansek de inte visar det på samma sätt som andra barn
    Min son blir altid lika glad och vill kramas när jag hämtar honom på fritids.
    Han har ett ord han säger - mamma jag får dock sällan höra det eftersom han oftast säger det när jag inte är med. Han piper fram ett litet mamma med gråten i halsen

Mamma till Nora, August och Ella
Svar på tråden Älskar ett barn med autism sina föräldrar?