• Soffifi

Akut nässelutslag

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-09-15 23:40
    Ehm, råkade visst tappa bort texten när tråden lades upp.

Här kommer originaltexten:

Vår dotter som är 1,5 år fick för två-tre dagar sen vad jag tror är nässelutslag. Hon åt lunch och sov sedan middag, när vi tog upp henne upptäckte jag att hon var illröd på ryggen i blöjkanten, under blöjan, på benen, armbågarna med upphöjda myggbettsliknande partier i lite flammigt mönster. Vi trodde att hon bara blivit för varm då hon nyligen börjat sova med täcke. Nästa dag hände samma sak, och nästa igen.
    Nu har hon sovit extremt dåligt i två nätter och inget vi gjort har hjälpt. Ikväll var hon orolig igen och jag upptäckte nya utslag på fötterna och benen. Gav Tavegyl som vi fått mot klåda av bvc(hon har eksem annars) och nu verkar hon ha lugnat sig.

Jag tror ju att hon har fått i sig något hon reagerat starkt på, hon har som sagt haft eksem tidigare men vi har inte fått göra allergitest då hon inte fått nån reaktion i samband med matintag tidigare. Hon smörjs också dagligen med kortison och miniderm vilket håller eksemen i schack hyfsat. Orkar inte dra hela eksemhistorien men vi har förkt få det utrett men mötts av kalla handen.

Tips och idéer på vad det kan vara? Hur ska man gå tillväga nu för att få allergitest?
  • Svar på tråden Akut nässelutslag
  • Pyris

Aj då, stackars liten.

Det kan ju bero på mycket saker. virus eller något h*n inte tål. Ring imon till vct så du får tavegyl och kanske ta prover.

• Pyris

Kräv att dom åtminstone kollar. Det är ju det att det kan vara missvisande när dom är under 3 år. Därför så vill dom inte ta prover.

• Soffifi

Ja, hoppas nästan att det var matframkallat för då kan man kanske få reda på vad man ska undvika i framtiden.. Ska på 18-månaderskontroll imorrn på bvc, men de har haft vattkoppor på dagis så vi vet inte om vi får komma.

• Soffifi

Vi har Linas matkasse och till lunch tror jag hon åt dessa ingredienser:
    aubergine
    citron(ink. rivet skal)
    bulgur
    mynta
    flytande honung
    kikärtor
    spiskummin
    vitlök
    turkisk yoghurt
    rödlök
    tomat
    sallad
    gurka
    grönsaksbuljong

Ikväll åt hon turkisk yoghurt igen och hade utslag efter en timme el så.. Kikärtor var ju första gången.

• Soffifi

Ja, nu har jag gett henne Tavegyl och sen dess har hon sovit. Hoppas det håller natten igenom..

• Pyris

Jag har ett barn som reagerar med nässelutslag av rött och citrus. Och mjölk kan också ge nässelutslag, fast kanske ni hade märkt det på hennes mage också då.

• Soffifi

Hon har haft problem med magen sen hon var knappt ett halvår och vi fick en gång testa mjölkprotein men det visade inget då. Mycket hård i magen och ständigt uppsvälld.
    Lägger upp en bild där man ser hennes eksem efter två veckor utan kortison. Ovanligt liten mage dock på den bilden..

• Pyris

Men testerna är ju ovissa när dom är så små. Så visst kan det mycket väl vara mjölken. Dom kanske skulle ta ett nytt test på henne.
    Min flicka tål inte mjölk, trot testet visade negativt. Men hon får alltid frätande diarre så fort hon fått mjölk i sig. Vår läkare sa att det det visar mer sant om det sitter på huden än om det bara magen som krånglar.

Så söt tjej förresten!!

• Pyris

Hon stämmer ju bra in på symtomen ändå tycker för att inte tåla mjölk.

Hud: eksem, hudrodnad, klåda, nässelutslag och svullnad. Mage-tarm: diarré, förstoppning, kolik, kräkning, magont, blod i avföringen och svårt att ta upp näring. Luftvägarna: astma, hosta och snuva. Det råder olika åsikter om mjölkallergi kan ge inflammation i mellanörat eller inte. Allmänna besvär: allmän irritation, gråt, huvudvärk, håglöshet, oro, rastlöshet, slöhet och överaktivitet.

Iallafall med hud och magen. Ni borde kanske testa och ta bort mjölk och se hur hon blir.

• Soffifi

Tack så mycket för alla svar, ska ringa barnmedicin imorrn. Om nån kommer på nåt mer så får man gärna skriva igen. :)

• Lei

Jag fick sådant själv som barn ofta och det var pga at jag är överkänslig mot väldigt måga typer av virus och är än idag. Så det kan vara så enkelt att hon har en vanlig sjukdom i kroppen som hon reagerar på. Går hon på dagis och kan ha smittats där eller någon i hemmet eller i eran närhet som är eller har varit sjuka?
    Ni har inte bytt tvättmedel eller sådant eller att de kläder hon haft på sig de senaste dagarna blivit tvättas någon annanstans? små barn kan ju vara väldigt känsliga mot parfym i tvättmedel.

Besök bvc och be att få henne undersökt, det är helt säkert en allergisk reaktion av något slag.

• Soffifi
    Lei skrev 2010-09-16 06:56:55 följande:
    Jag fick sådant själv som barn ofta och det var pga at jag är överkänslig mot väldigt måga typer av virus och är än idag. Så det kan vara så enkelt att hon har en vanlig sjukdom i kroppen som hon reagerar på. Går hon på dagis och kan ha smittats där eller någon i hemmet eller i eran närhet som är eller har varit sjuka?
    Ni har inte bytt tvättmedel eller sådant eller att de kläder hon haft på sig de senaste dagarna blivit tvättas någon annanstans? små barn kan ju vara väldigt känsliga mot parfym i tvättmedel.

Besök bvc och be att få henne undersökt, det är helt säkert en allergisk reaktion av något slag.
    Hon är iofs förkyld just nu så det kan vara en reaktion på det. Tyckte det kom så himla plötsligt bara. Läste på lite och vad jag förstod så får man akuta nässelutslag bara pga av något INUTI kroppen, men i vilket fall så är det inte tvättmedlet, tvättar allt själva och bara med parfymfritt då hon har känslig hud.
    Vi skippar vårt 18-månaders iaf, tror inte hon klarar vaccinationen när hon är så förkyld. Men det vore ju bra att få testa allergier igen.
  • Linastrumpan

Det allra vanligaste är att det är orsakat av virus. Själv fick jag dock kraftig reaktion av streptokocker som liten och blev inlagd en vecka på sjukhus för jag svullnade upp i halsen.
    Kikärter kan ge allergisk reaktion
    Min dotter fick liknade en dag efter att ha ätit en mandelkaka. Gav henne tavegyl och det blev många turer till sjukhuset med mer tavegyl o kortison. Tillslut var det en läkare som trodde att hon fick reaktionen av tevegyl och bytte antihistamin till aerius och då försvann det helt efter 1dos. Hon blev sedan utredd för misstänkta allergier men man hittade ingen orsak.

Storken kom till mig två gånger....eller var det tvärt om!?!?
  • Soffifi

Jag har gett henne Tavegyl ikväll också och hoppas att den här natten blir lika lugn som den senaste. Vet dock inte hur länge man ska hålla på med det.. Nån som vet?

• Pyris
    Soffifi skrev 2010-09-16 20:41:48 följande:
    Jag har gett henne Tavegyl ikväll också och hoppas att den här natten blir lika lugn som den senaste. Vet dock inte hur länge man ska hålla på med det.. Nån som vet?
    Jag ger min minsta Tavegyl just nu för att hon har utslag som kliar på henne. Jag var också lite orolig för hur länge man kunde hålla på med det där och läkaren sa att det finns dom som äter Tavegyl under hela pollensäsongen, alltså då från mars-april, till typ nu utan någon fara.

För några veckor sedan så fick en av mina andra döttrar nässelutslag över hela kroppen. Så vi åkte iväg till vct med henne och dom tog prover på henne. Den läkaren sa att om det är virusbetingat så brukar det ge med sig efter 72 timmar. På Hanna stämde det iallafall.
  • Soffifi
    Pyris skrev 2010-09-16 21:25:45 följande:
    Jag ger min minsta Tavegyl just nu för att hon har utslag som kliar på henne. Jag var också lite orolig för hur länge man kunde hålla på med det där och läkaren sa att det finns dom som äter Tavegyl under hela pollensäsongen, alltså då från mars-april, till typ nu utan någon fara.

För några veckor sedan så fick en av mina andra döttrar nässelutslag över hela kroppen. Så vi åkte iväg till vct med henne och dom tog prover på henne. Den läkaren sa att om det är virusbetingat så brukar det ge med sig efter 72 timmar. På Hanna stämde det iallafall.
    Tack! Jag funderar på om vi ska in och testa henne men hon är ju väldigt förkyld nu så sannolikheten är väl stor att det är virusbetingat.
    Tror iofs de första utslagen dök upp redan i lördags...
  • Soffifi

Tänkte bara lägga till att vi nu fått reda på att hon är allergisk mot jordnätter och sesam, eventuellt andra baljväxter också..

Svar på tråden Akut nässelutslag