• Tigrino

Hur mkt ved kan det gå åt på 150kvm?

Vi sitter och räknar lite inför eventuell flytt till ett hus som värms upp med enbart ved. Jag har fått lite olika siffror från olika personer (allt från 12 kubik till 30 kubik... hm!). Vi är två vuxna och en bebis. Huset är byggt på 30-talet, så jag gissar på att det inte är superbra isolerat. Det finns även kakelugnar, huset är på två våningar + källare. Vattenuppvärmningen sker genom vedpannan. Säg att vi duschar eller badar varje dag. 

Hur många kubik ved använder ni på ett år? Hur mycket skulle ni råda oss till att köpa in, för att inte stå utan mitt i smällkalla vintern?

Och till sist - vad ger ni för ved ni får kapa själva och vad ger ni för färdigkluven ved?   

• Svar på tråden Hur mkt ved kan det gå åt på 150kvm?
  • FreeForAll

Att kubiken skiljer sig så åt kan vara att de använder olika enheter, en kanske pratar om stjälpt mått och en annan om travat eller fast.

Sen kan jag tyvärr inte hjälpa dig så mycker mer. =)

Det ante mig.
  • Leija

Vårt hus är väl på ca 140 kvadrat, vi använder ungefär 10 kubik på en vinter.
    Vi har även el element då det annars blir för kallt över natten och om vi inte är hemma.

När och om vi köper ved (hugger själv) så betalar vi ca 400-450/kubik
    Då köper vi enbart björkved.

• SeTa

Är huset enbart uppvärmt via ved, eller finns det en elpatron som kan gå in om det blir för kallt?

Jag kan tyvär inte hjälpa dej med några mått om hur mycket du behöver. När jag bodde i vedeldat hus tog vi hem två släp ved på hösten som räckte över vintern. Inte så mycket till hjälp kanske...

• Tigrino
    FreeForAll skrev 2010-09-16 11:41:13 följande:
    Att kubiken skiljer sig så åt kan vara att de använder olika enheter, en kanske pratar om stjälpt mått och en annan om travat eller fast.

Sen kan jag tyvärr inte hjälpa dig så mycker mer. =)
    Det kan ju verkligen förklara saken!
    Leija skrev 2010-09-16 11:44:17 följande:
    Vi har även el element då det annars blir för kallt över natten och om vi inte är hemma.

Okej, jag kan tänka mig att björkved är snäppet dyrare. 10 kubik på en vinter + el, alltså. Är det räknat i stjälpt eller travat? Tyst 
    SeTa skrev 2010-09-16 11:51:29 följande:
    Är huset enbart uppvärmt via ved, eller finns det en elpatron som kan gå in om det blir för kallt?

Jag kan tyvär inte hjälpa dej med några mått om hur mycket du behöver. När jag bodde i vedeldat hus tog vi hem två släp ved på hösten som räckte över vintern. Inte så mycket till hjälp kanske...
     Jag vet faktiskt inte hur det är med elpatron, men de tidigare som har bott där har också eldat med olja. Därav förvirringen över hur mycket de har använt på ett ungefär! 

Men det här ska vi nog lösa, haha. Vi får helt enkelt fylla utrymmena med ved. Det är så dumt, för jag har bott i vedeldat hus under hela min uppväxt och borde ha ett hum, men icke. Men sen är det knepigt med föräldrahemmet då de har kört med ved+bergvärme+el... Helst vill vi köra på endast ved, det borde inte vara omöjligt... 
  • FreeForAll
    Leija skrev 2010-09-16 11:44:17 följande:

Men om TS har vattenburna element och ack tank borde det gå åt mindre än vad det gör för dig. Antar att du inte har vattenburet om du har elelement?
    Det ante mig.
  • Dr Mupp

Förra vintern gick det åt ca 30 kubik för mina föräldrar, Det bor i ett dåligt isolerat hus på ca 140 kvm. Då höll de en innertemperatyr på 16-18 dagtid.

If you cut the wings of a fly, Does it become a walk?
  • Tigrino
    Dr Mupp skrev 2010-09-16 12:31:46 följande:
    Förra vintern gick det åt ca 30 kubik för mina föräldrar, Det bor i ett dåligt isolerat hus på ca 140 kvm. Då höll de en innertemperatyr på 16-18 dagtid.
    Det låter som pappas chansning det, 30 kubik. Två röster på det i alla fall! 
    16-18 grader, burr. Det blir nog att elda lite i kakelugnarna också om det blir så  
  • Leija
    FreeForAll skrev 2010-09-16 12:27:52 följande:
    Men om TS har vattenburna element och ack tank borde det gå åt mindre än vad det gör för dig. Antar att du inte har vattenburet om du har elelement?
    Ja det har jag ingen aning om hur det funkar. Skrev bara hur det är för oss :o)
  • Leija

Jag skulle gissa att det är räknat i stjälpt, då vi köpt på säck.

Svar på tråden Hur mkt ved kan det gå åt på 150kvm?