• Anonym (Fundersam)

Barnomsorgsavgift och delad faktura

Jag är lite fundersam över barnomsorgsavgiften generellt.

När dom säger delad faktura är det verkligen delat? Min uppfattning är att dom räknar ut avgiften på dom två hushållen när man är separerad och väger inte upp hur mycket varje part betalat så i verkligheten så betalar man två avgifter på ett barn.

Jag tjänar så pass bra att jag betalar maxtaxa och jag betalar full avgift hur går det ihop när även mitt barns mamma betalar barnomsorg på sitt håll? Skulle vi bott ihop så hade ju hennes inkomst räknats in i hushållet och avgiften hon betalar skulle utblivit eftersom jag redan betalar maxtaxa. Känns som att delad faktura är en metod kommunen använder sig för att få in extra pengar på separerade föräldrar.

En annan fundering jag också har är att eventuella sambos inkomster ska räknas med i avgiften? Om man har delad ekonomi hur kan man då bli tvungen att räkna med någon annans inkomst det verkar ju helt galet?

• Svar på tråden Barnomsorgsavgift och delad faktura
  • bonnieloveskim

jag tror att kommunerna inte får kräva mer totalt sett än maxtaxan per barn.

Dvs det ni betala sammanlagt du och mamman får inte överstiga maxtaxan.

Om det enligt uträkning överstiger maxtaxan så bör bådas fakturor reduceras.. hur vet jag ej riktigt...

Men om tex mamman inte har någon inkomst och du har inkomst.. så kan de enligt vad jag förstått kräva hela maxtaxan av dig..  ev sambos inkomster ska räknas med.

jag kan läsa mer hemma jag har ett häfte med SKLs (sveriges kommuner och landstings) rekomendationer gällande barnomsrog och fakturering.
    om du vill kan jag maila den till dig om du skriver din mailadress antingen här eller till min inbox, givetvis röjer jag inte vem du är.

• Anonym

I den här kommunen så avgörs taxan på var barnen är folkbokförda och den förälderns inkomst, sen delas avgiften på dom bägge.

• bonnieloveskim
    Anonym skrev 2010-09-16 14:52:45 följande:
    I den här kommunen så avgörs taxan på var barnen är folkbokförda och den förälderns inkomst, sen delas avgiften på dom bägge.
    men om barnenär folkbokförda hos den som tjänar mest.. och så delar man fakturan på 50%.. det går ju inte..

därför ska en delning alltid gå efter inkomsten till den som får fakturan. inte på endast en.
  • Anonym

jag har mina barn varann vecka , jag får en räkning & pappan en räkning ... ja betala bara de jag lämna sen de pappan lämna betala han

Svar på tråden Barnomsorgsavgift och delad faktura