• KretaJo

Treårstrots - spottar!

Har världens charmigaste lilla troll på tre år här hemma. Nu är hon dock i utmanarstadiet och testar alla gränser så ofta hon bara kan och det är ju lite tröttsamt. Det svåraste tycker jag är att veta hur man bemöter henne i vissa situationer.

Igår, t ex, så spottade hon på mig för att jag valde att avsluta vår lek som gick ut på att jag fönade henne när hon hoppade naken i sängen efter badet. En liten stund tycker jag är okej eftersom hon tycker det är kul, men bara en liten. Plötsligt landade alltså en ganska stor loska på mitt ben och Elli kollade med utmanande blick på mig. Instinktivt blev jag arg och sa till på skarpen att det inte är okej att spotta, sedan gick jag därifrån och stängde dörren en liten stund. Efter någon minut gick jag in i rummet igen och hittade henne hoppandes i sängen som om inget hade hänt. Jag frågade om hon ville säga förlåt för att hon hade spottat på mig och då sa hon ett inställsamt "Förlåt", men det kändes verkligen som att hon tyckte att hon hade "vunnit".

I morse när vi låg och myste i sängen fick hon plötsligt pillimarisk blick igen och utan förvarning spottade hon en liten loska rakt i mitt ansikte. Då tog jag det hela mycket lugnare, förklarade tålomodigt att det är äckligt att spotta på andra och att mamma faktiskt blir lite sur när hon gör så, sedan gick jag upp och avslutade myset. Då lade hon direkt ned sin attityd.

Hur hade ni gjort? Jag känner att jag nog inte hanterade situationen igår särskilt bra...

Svar på tråden Treårstrots - spottar!