• Snarkofagen

    Skiten (!) sitter fast i toakröken! Hur göra?!

    Hur jag än beter mig sitter det bruna rester kvar längst nere i kröken i toaletten. Jag har gått på med tandborste och slipmedel men inget hjälper. 

    Nån som har nåt bra knep? Det ser inte så fräscht ut med bruna "fartränder" nere i kröken...  

  • Svar på tråden Skiten (!) sitter fast i toakröken! Hur göra?!
  • Bellatrix

    Man ska köpa nåt specielmedel på typ järnhandeln, minns ej namnet, nåt med kalkbortagning extra eller liknande. det ska vara i toaletten över natten, sen ska det ha lossnat på morgonen. Har ej testat det själv. Man ska inte försöka skrapa bort då det kan skada emaljen.

  • Ekorrmamman

    Citek? Om du inte kommer åt ordentligt med en toaborste, använ en diskborste (som du sen låter gå i pension..)

    (Och en handlingsplan

  • 4mychildren

    Vet inte om du testat men tvättmedel kanske. Jag hade det i en gammal äcklig toalett och lät stå över natten. Sen gick jag på med toaborste som vanligt och den blev blank och fin igen =)

  • Bedelia

    Citek!!! Fick det av en städerska en gång och det är superbra! Köpte det på ÖoB, har inte hittat det någon annanstans, så jag har hamstrat därifrån.

    Häll på det och låt stå, det tar bort allt.

  • Snarkofagen

    Tack för era tips! Handlingsplan är nu upprättad (tack, Ekorrmamman) och jag börjar med det jag har hemma. Fortsättning följer...

  • Monjardin

    Tandprotesbrustablett såg jag på TV att de la i toan och det fick stå över natten.

  • Bubba80

    24 % ättika perstorp funkar otroligt bra. Töm allt kvarvarande vatten. Ta en liten skopa eller liknande, sen brukar jag suga upp det sista med en vanlig wettextrasa. Häll ner 1-2 flaskor ättika låt verka ett par timmar. Sen gnugga å borsta. Whola! Skinande rent. Glöm ej handskar. Lycka till!


    (¯`v´¯) Mamma till världens finaste Filip -05 & Emil -09 (¯`v´¯)
  • Pappa G

    Kan den vara så sliten att emaljen helt enkelt är sliten..?
    I så fall är byta enda vägen..

  • smurfan 69

    Hej!
    Prova med en manskin diskmedelstablett. Låt den verka under natten och skura rent på morgonen.
    Maskindiskmedel gör underverk på brända kastruller som får stå i blöt med maskindiskmedel.

  • Snarkofagen
    smurfan 69 skrev 2010-10-12 09:31:29 följande:
    Hej!
    Prova med en manskin diskmedelstablett. Låt den verka under natten och skura rent på morgonen.
    Maskindiskmedel gör underverk på brända kastruller som får stå i blöt med maskindiskmedel.
    Bra! Det här är också värt att prova. Tack! 
  • LeifiLiten

    Jag hade troligen samma problem och det löstes fint.
    För att slippa tömma toan på vatten hanterade jag det såhär:
    1) Kokade upp kanske 2 l vatten och hällde det mesta i toan så pass långsamt att det stannar i vattenlåset. Alltså att det varma vattnet inte bara åker rakt igenom vattenlåset och vidare ut i avloppet.
    2) I de sista kanske 2 dl varmvatten löste jag upp drygt 100 g citronsyra
    3) När allt löst sig fint hällde jag det lugnt ned i toaletten. Såg jag något speciellt ställe som var smutsigt ovanför vattenytan hällde jag delar av det där.
    4) Det fick verka över natten. VARNING Det är varmt vatten och relativt sur lösning i nu, se till att det är tydligt för alla så att varken människor eller djur använder toan utan att ha spolat med stängt lock först.
    5) På morgonen skrubbades kröken med vanlig borste och allt försvann. Jättefint!

    Tankar kring processen: Värme brukar öka styrkan på kemiska processer så därför valde jag kokande vatten. Jag testade först med 40 g citronsyra i samma mängd kokande vatten och det räckte inte. Det kan hända att med drygt 100 g räcker även kallt vatten, eller att mindre mängd citronsyra funkar fint det med. Jag har inte hunnit testa mer än att 40 g var för lite för mig ihop med varmt vatten men att drygt 100 g var nog.

    Bakgrund: Det verkar som att det är kalk kalk ihop med smuts, därför löses det upp med tillräckligt sur lösning, t.ex. att tömma toaletten på vatten och ersätta med 24%-ig ättika som Bubba8­0 skrev funkar säkert finfint! Vill man slippa tömma vattnet först skulle ättikssyran bli för utspädd och inte räcka om det är smutsigt nog.

  • LeifiLiten

    Dessutom...

    Materiell: Jag köpte citronsyra på lite större påse på 150 g av märke Eldorado, Axfoods butiker som Willys och Hemköp har dem. Andra kan ha riktigt stora förpackningar om man letar, men det vanliga är att man bara hittar Santa Marias mindre påsar på 32 g även om de egentligen också har större paket.

  • tanttips

    Fungerar inte toalettrengöringsmedlen?
    Nej, det är verkligen inte lätt att få bort beläggningar i toastolen och det beror på hur kalkrikt vattnet är.
    När jag bodde i Blekinge behövde jag aldrig fundera på det, men efter flytt till Skåne så märktes stor skillnad. Det har alltså inget att göra med hur renlig man är.
    Jag har ett bra tips: Pimpsten!
    Det ska inte repa emaljen, läste jag. Jag vågade nästan inte prova, men det fungerar jättebra. Det blir en brun sörja när man skrubbar, men det sköjs enkelt bort. Enda nackdelen är att pimpstenen förbrukas fort och kan vara svår att få tag i.
    Gör man det till en regelbunden vana så kan man hålla toan ren hela tiden. Mellan skrubbningarna får man ju använda kalkmedel, men hur 'duktig' man än är så blir det en ring vid vattenytan.
    Prova på en undanskymd kant om du är rädd att förstöra. / Gun.

Svar på tråden Skiten (!) sitter fast i toakröken! Hur göra?!