• karolina106

Blödande bröst? Ge upp eller hålla ut?

Min dotter är en vecka - och amningen fungerar inte. Det finns mat och hon vill suga, men vi får inte till greppet. Hon öppnar munnen för lite (tror jag) och får inte tillräckligt grepp.

Min bröstvårta är sned (gäller särskilt den ena) och med blödande sår.

Hur får jag det att funka???  Hur får jag henne att greppa rätt?

Vill sååååå gärna amma henne minst 6 månader, men frustrationen håller på att knäcka mig.

Ska jag fortsätta amma på det såriga bröstet och hoppas att det läker? Provat med bröstvårteskydd men det känns mest bökigt. De är så stora, känns som jag trycker ner det i halsen på henne.

Pumpa och ev. ge ersättning i väntan på att brösten läker och sen försöka på nytt?

Enligt BB skulle vi låta bli flaska tills amningen är ok, men att peta i henne mat med sked/kopp tar en evig tid. Hon vill dessutom suga sig till sömns och blir frustrerad av skeden.

HJÄLP!!! Så tacksam för era tips, för jag VILL AMMA!!!

Har provat

• Svar på tråden Blödande bröst? Ge upp eller hålla ut?
  • xoxonathalie

mina bröst blödde också i början men efter ca 3-4 veckor började det kännas ganska ok det slutade blöda osv men gjorde fortfarande halv ont. O sen efter ett tag började det fungera perfekt. Jag använde mig utav olika bröstvårtsskydd det finns ju olika sortes har du testat apotekets o ica  maxis finns ju olika storlekar. Visserligen är det drygt att hålla på med dem då man lär koka dem efter varenda gång. Men vill du verkligen köp ett litet lager utav dem som du tycker fungerar o testa ett tag. När amningen kommit igång behöver man ju inte längre skydden =).

• hic sunt leones

Jag hade blödande sår med första barnet av samma anledning. Det gjorde så jävla ont när han sög tag att jag blev tvungen att bita mig själv i handen för att inte skrika. Det som är jätteviktigt är att få till ett bra grepp genast om du vill fortsätta, annars kommer det bli ännu värre! När jag äntligen lärde mig hur han skulle suga så läkte de ganska snabbt trots att jag fortsatte amma utan pump eller plastnapp. Jag har fortfarande som en hopläkt spricka som tydligt syns på ena vårtan, det liksom läkte utan att gå ihop igen.

Ger du ersättning får du räkna med att mjölkproduktionen kan minska. Pumpa avlastar bröstet, men ni lär lik förbannat få till greppet annars kommer såren genast tillbaka sedan.

Du borde kontakta amningshjälpen om ni har det, eller BB som väl har ansvar för barnet i 10 dagar. Be om hjälp att få till greppet, be dem visa igen och igen tills det sitter. Sök också info på nätet, jag hade hjälp av vissa texter som talade om hur du skulle flytta barnet utefter på vilken sida såren satt osv. Det är stort grepp som gäller, absolut inte bara bröstvårtan, och inte ligga så de drar snett. Mig hjälpte det också att smörja med bröstmjölk och lufttorka efter varje amning, samt trycka ut lite mjölk innan så han inte behövde suga så hårt i början. När det var som värst hade jag en slags sårtejp på vårtan så den inte skulle fastna i tyget.

Lycka till! Vet precis hur det känns.

• karolina106
    hic sunt leones skrev 2010-09-16 13:37:28 följande:
    Jag hade blödande sår med första barnet av samma anledning. Det gjorde så jävla ont när han sög tag att jag blev tvungen att bita mig själv i handen för att inte skrika. Det som är jätteviktigt är att få till ett bra grepp genast om du vill fortsätta, annars kommer det bli ännu värre! När jag äntligen lärde mig hur han skulle suga så läkte de ganska snabbt trots att jag fortsatte amma utan pump eller plastnapp. Jag har fortfarande som en hopläkt spricka som tydligt syns på ena vårtan, det liksom läkte utan att gå ihop igen.

Ger du ersättning får du räkna med att mjölkproduktionen kan minska. Pumpa avlastar bröstet, men ni lär lik förbannat få till greppet annars kommer såren genast tillbaka sedan.

Du borde kontakta amningshjälpen om ni har det, eller BB som väl har ansvar för barnet i 10 dagar. Be om hjälp att få till greppet, be dem visa igen och igen tills det sitter. Sök också info på nätet, jag hade hjälp av vissa texter som talade om hur du skulle flytta barnet utefter på vilken sida såren satt osv. Det är stort grepp som gäller, absolut inte bara bröstvårtan, och inte ligga så de drar snett. Mig hjälpte det också att smörja med bröstmjölk och lufttorka efter varje amning, samt trycka ut lite mjölk innan så han inte behövde suga så hårt i början. När det var som värst hade jag en slags sårtejp på vårtan så den inte skulle fastna i tyget.

Lycka till! Vet precis hur det känns.
    Tack! Minns du några länkar eller liknande? Tycker jag letar och letar men hittar inte.
  • Mysanochmimer

Jag hade också sår, dom blödde aldrig men det var verkligen öppna sår i bröstvårtan som gjorde förb*nnat ont.
    Sambon fick sitta med mig så jag kunde klämma om hans hand när sonen sög tag och sög igång det, fy f*n säger jag bara, men jag bet ihop och höll ut eftersom jag verkligen ville amma.

Det tog ungefär 4 veckor att få det att läka.
    Försökte med en sån dinapp att ha över men tyckte inte det hjälpte alls.

Jag smorde med bröstmjölk, före amning, efter amning och mellan amningar och satt och lufttorkade i princip så ofta jag kunde, och försökte med att få till hans grepp.

Om du har mindre med sår på ena sidan, så var det för mig, så kan jag rekommendera att du låter henne börja där för då måste hon inte suga lika hårt på andra sidan sen för att få igång det, plus att hon kanske är lite lugnare efter att ha fått i sig.

Lycka till och jag kan bara säga att för mig var det helt klart värt det att bita ihop dom där veckorna, för nu när han snart är 3 månader och amningen funkar, förutom nån mjölkstockning och att bröstvårtorna är lite ömma när han har haft nån period med att öka mjölken, så är det mysigt och behändigt

• Vevvis

Lider med dig. Jag har 3 barn som jag ammat och de första veckorna av ammning har varit hemska med allihop. Jag har inåtdragna bröstvårtor vilket har gjort att det tagit ett tag för vårtorna att vänja sig och barnen att lära sig ta rätt tag. Trots smärtan ångrar jag inte att jag fortsatte amma.
    Jag har provat ammningsnapp men hade svårt för dem så jag ammade utan.

Har du fått nån hjälp med att lägga henne rätt vid ammningen? Några saker som hjälp mig :

Lägg henne så ni ligger mage mot mage, Lägg henne inte för högt upp på bröstet utan hon ska kunna böja bak huvudet lite grann för att ta tag om bröstvårtan. Håll en lätt hand högt upp i ryggen mot nacken och för henne mot bröstvårtan först när hon gapar riktigt ordentligt. Blir taget fel försök igen.

Byt ammningsställning. Med mitt tredje barn fungerade det bäst att amma honom om han låg med benen bak mot min rygg. Om jag skulle amma t.ex. på vänter bröst så la jag honom ut från kroppen på vänstra sidan och höll i honom med vänster arm. Efter några veckor kunde vi amma i vanlig ställning igen.

Amma liggandes kan också vara skönare.

Andra saker som varit bra tycker jag är att handpumpa fram lite mjölk så utdrivningsreflexen aktiveras + att hon på det viset även känner lukten av mjölk ännu bättre. Försök att slappna av och amma under så lugna förhållanden som möjligt. Lufta mycket och smörj in bröstvårtorna med lite bröstmjölk efter varje ammning.

Och om du känner att du inte orkar kämpa på med ammningen längre så känn dig inte som en dålig mamma för det. Hon klarar sig lika bra på ersättning och du är inte en sämre/bättre mamma bara för att du ammar eller inte.
    Jag hoppas att det löser snart. Lycka till!

• Svana

Jätteviktigt att barnets läppar är utåtvikta. Särskilt underläppen. Du kan försöka få barnet att öppna stort med att "reta" överläppen med bröstvårtan. Vik den lite uppåt och ta tag i bröstet så att det blir lite som en smörgås som barnet ska bita i, när de tså öppnar stor så ska du försöka få in så mycket av vårtgården som möjligt i munnen på barnet. Du kan behöva börja om många gånger innan det blir rätt. Det är inte bara mamman som ska lära sig att amma, barnet behöver ofta hjälp med att lära sig dia rätt. Det visste inte jag med första barnet så jag kände mig misslyckad innan jag fick hjälp. Det bästa för dig vore att få hjälp av amningshjälpen eller kasnke du kan få träffa en barnmorska. 

Sök på: guide to breastfeeding, how to breastfeed, latch on, på YouTube. Det finns massor instruktionsfilmer.

Lycka till! 

• sihn

Mitt råd, ge inte flaska för att "vila".
    Jag gjorde det med min son, efter råd från amningshjälp, det slutade med att när jag skulle amma honom igen efter ett par dagar så ville han inte ta bröstet längre. det var mycket lättare ju att få det från flaska

• Melly

TS här är Amningshjälpens sida där längst ner så finns bilder och text om hur man ska flytta bebisen efter var nånstans som såren sitter: www.amningshjalpen.se/Nya_hemsidan/om_amning/sariga_brostvartor.htm

Du kan oxå ringa eller mejla till Amningshjälpen så kan dom hjälpa dig. Eller om du har nån amningsmottagning eller återbesöksmottagning på ditt sjukhus så kan du boka en tid där. Försök att inte ge flaska eftersom att då så är det tyvärr risk för att problem blir värre, Eftersom att det skiljer så mycket i sugteknik mellan bröst och flaska. Vi gav flaska till våran äldsta dotter tidigt och sen fick jag stora problem med amningen och tillslut så ville hon inte ta bröstet alls.

Såren kommer att läkas snart om du får hjälp med att få din bebis till att ta rätt tag.

• Melly

Oj va konstigt det funkade inte att länka. Men gå in på www.amningshjalpen.se och klicka sen överst till vänster där det står "Här får du hjälp". När du kommer in där så klickar du sen på "Mamma". Då så kommer du in på en sida där det står en massa i bokstavsordning. Gå ner till S så hittar du "Såriga bröstvårtor" Klicka på det

• karolina106

Tack hörni - skönt att höra att det inte är kört bara för att jag inte fått till det ännu!

• marla333

känner igen mig! amma var ett helvete.
    hade också blödande bröstvårtor. blev infekterat till slut med var och massa blod...
    valde att sluta amma och pumpar nu istället! funkar super. har gjort det nu en månad. är väl lite mer jobb med flaskor och pump, men det är bättre än att kämpa med blödande sår...
    använd pump ett tag tills det läkt, eller så fortsätter du med pumpen även efter =P lycka till!

• martenanna

TS det tog mig en månad att få till amningen. använde medelas bröstvårtsskydd (medium och small) när det väl funkade tyckte jag det var värt allt slit jag lade ner i början. använder du amningsnapp så kan du ha på lite bedövningssalva en liten stund före amning och sen torka bort det så slipper du den värsta smärtan. LYCKA TILL!!!

wilma & ebba 090125
  • modestyclara

Jag hade sådana problem med första dottern Det tog 3 mån att få ordning på amningen och det var hemsk smärtsamt. så här i efterhand ångrar jag att jag inte sökte hjälp alternativt gav upp...

Kontakta amningsmottagning på närmaste stora sjukhus med BB eller någon ideell förening typ amningshjälpen om du vill fortsätta försöka. Det där med att man inte ska ge flaska eller napp innan amningen fungerar är ju bara skit om som bygger på ens problem. Klart man ska få avlasta med flaskmatning så att man får läka.

• stor grön drake

känner du att du vill och orkar, HÅLL UT!
    känner du att du inte orkar och bara inte vill mer, SLUTA!

Det finns inget rätt eller fel i denna fråga, utan du måste utgå från vad du själv vill, orkar och kan. Du har fått tips om amningshjälpen, och jag hoppas verkligen att det hjälper.
    Jag fick tyvärr ge upp helamning efter 2½ vecka, pga smärtor, men fortsatte sedan med nöje att delamma tills 6 månader. Min son älskar sin flaska, och har på det viset aldrig saknat bröstet. Alltså, flaskan var mat, bröstet var mys och nam-nam.

• Lilla Lycka

Köp amningsskydd/dinapp och håll ut i 3 veckor. Kolla även med bb om du kan få komma tillbaka till mottagningen och få lite instruktioner.

• Lisan82

Min lilla tjej, 4v i morgon, klarar galant att byta mellan amningsnapp, flaska och bröstnaturell. Amningen har varit skiiit jobbig tycker jag. Jag ska till amningsmottagningen i morgon och ge det här en sista chans. Jag har haft svamp och det har gjort så jävla ont. 
    Just nu så börjar jag verkligen undra för vems skull som jag ammar. Jag lider, hon blir frustrerad när mjölken har sinat för att det har gjort så ont och jag är så sliten. Jag blir bara arg på mina tuttar som bara inte kan funka att fungera på. Har kännt att jag bara vill skära av dem och slänga de värdelösa påsarna åt helvete. 

Lite frusterad... Jag kämpar, de gör jag verkligen, men vet inte hur länge till jag orkar. Känns som att amningen tar upp all tid och jag inte har tid att njuta av henne och vårt nya liv tillsammans som familj.  

• BeeWee

Jag säger bara AMNINGSNAPP!
    Det räddade min amning. Jag var beredd att ge upp amningen efter en vecka på grund av smärtan och såren.

(Sen, när såren läkt, är mitt tips att sluta med nappen så att han inte vägrar ta bröstet i natura. Det är ju lite bökigt att hålla på med nappen när man tex ska amma offentligt, på ett café eller liknande), 

• Cocco

Om du inte får rätt tag med hjälp av amningshjälpens hemsida så ta dig tioll amningsmottagningen eller BB och få hjälp med taget. Det SKA inte göra ont att amma

Svar på tråden Blödande bröst? Ge upp eller hålla ut?