Resa med ving - gravid
Hej!
Jag och min familj har tänkt resa i oktober. Jag kommar att vara i vecka 28 när vi åker och vecka 29 när vi åker hem. Någon som vet vad som gäller- får jag åka med planet?
Tack!
Hej!
Jag och min familj har tänkt resa i oktober. Jag kommar att vara i vecka 28 när vi åker och vecka 29 när vi åker hem. Någon som vet vad som gäller- får jag åka med planet?
Tack!
Någon?
Efter info som jag läst så har jag förstått de så att det går bra att flyga till vecka 32 med de flesta flygbolag dock täcker oftast bara din försäkring till v 28 när du flyger om något skulle hända....
Bästa är ju om du ringer och hör med ving och kollar upp din försäkring :)
Ha alltid med ett läkarintyg där det framgår hur långt framskriden graviditeten är på både på ut- och hemresan på engelska. Om du inte har med läkarintyg kan undersökning på plats förekomma och eventuell kostnad står du själv som passagerare för. OBS! Från 8 veckor innan beräknad nedkomst är det ej tillåtet att flyga.
Normala reseförsäkringar gäller ofta bara till vecka 28. Kontrollera med ditt försäkringsbolag innan du reser. OBS! Vecka 28-gränsen gäller för hemresan. Tecknar du en kompletterande eller fullständig reseförsäkring genom Europeiska gäller försäkringen till vecka 28, efter detta gäller den allt som inte har med graviditeten att göra. Alla flygbolag har olika regler.
Flygbolagen Pegasus och Eurocypria är mycket restriktiva med gravida passagerare. För att få flyga från vecka 28-32 krävs ett läkarintyg på engelska som är max 4 dagar gammalt. Efter vecka 32 är det inte tillåtet att flyga. Observera att olika flygbolag har olika regler.
tack tack tack!!
som sagt , du bör verkligen inte resa om du inte hittar en försäkring som tcäker fullständigt. det finns något bolag som gäller längre men de är för dig inte för barnet... dvs det blir dyrt att betala sjuktransport med kuvös å ambulansflyg hem...
jag kan tipsa om att Europeiskas reseförsäkring smart plus täcker mamma och barn vid ev komplikationer fram till v 32. kostar bara runt 600-700kr för två veckor så skulle verkligen rekommendera att ta den, res inte utan att ha försäkrat dig för vecka 29. det kan bli otroligt dyrt!
Jag pratade med Länsförsäkringar för någon veckan sedan om just detta. Deras gravidförsäkring (den som kostar pengar) täcker vid resor med flyg en eventuell nödlandning pga förlossning, så långt in i graviditeten som flygbolagen tillåter dig att följa med ombord (ca v 32 som någon skrev här tidigare också). Det förutsätter att läkare inte motsätter sig din resa. Försäkringen täcker också vård utomlands samt senare hemresa om barnet föds där och du och barnet behöver stanna borta längre för vård före hemresa (tänkte inte på att fråga om ambulansflyg dock). Den försäkringen verkar täcka det mesta i alla fall man behöver för att flyga sent i graviditeten. Men det kan ju vara så att vården i det land man reser till inte är lika specialicerad för förtidigt födda barn som här hemma.
Jag kollade upp det för vi funderar på att försöka bli med barn igen och skulle det "ta sig direkt" så vore jag i vecka 29 då vi har en resa bokad till värmen.