• Anonym

får man vabba som bonusförälder?

jag är rätt ny som bonusförälder. jag älskar mina bonus barn men en fråga som kom upp nu när jag satt och läste på forumet är.

jag går hemma om dagarna har sjukersättning.(varför behöver vi inte gå in på)
    jag undrar får jag vabba om min partners barn är sjuk? eller får bara biologiskaföräldrarna göra det?

jag är ändå hemma så självklart får barnen vara hemma med mig om de är sjuka men vissa människor säger till mig att jag ska vabba och kan det och andra säger att bara föräldrarna kan göra det.

nån med erfarenhet som vet?

• Svar på tråden får man vabba som bonusförälder?
  • Vaseline

har du några föräldradagar att ta ut för barnet då? nej?

• Anonym

Man kan vabba som bonusförälder, men jag är inte så säker på att man får vabba om man själv går på sjukersättning.

• Anonym
    Vaseline skrev 2010-09-16 16:26:35 följande:
    har du några föräldradagar att ta ut för barnet då? nej?
    föräldradagar och vab har inte med varandra att göra alls.
  • Vaseline
    Anonym skrev 2010-09-16 16:28:12 följande:
    föräldradagar och vab har inte med varandra att göra alls.
    Inte? Jag trodde bland annat att bägge påverkades av sgi?
  • Anonym
    Anonym skrev 2010-09-16 16:27:10 följande:
    Man kan vabba som bonusförälder, men jag är inte så säker på att man får vabba om man själv går på sjukersättning.
    hur menar du ? varför skulle men inte få göra det?

om man är sjukskriven vet jag att man inte får det men jag är ju "pensionär"

hur gör man om man ska vabba? vill du berätta mera?
  • En glad tjej
    Vaseline skrev 2010-09-16 16:32:56 följande:
    Inte? Jag trodde bland annat att bägge påverkades av sgi?
    Jo, de påverkas båda av sgi. Man kan vabba för barn som inte är ens egna!
  • crazy mom

Ja, du får vabba för bonusbarn (det kan även mormor och morfar göra) men man måste anmäla in detta till FK.

Som någon tidigare skrev så är jag mycket tveksam till att du kan ta ut BÅDE sjukpenning och VAB samma dag.

• Anonym

jag har sjukersättning & kan inte vabba!

• Anonym
    crazy mom skrev 2010-09-16 16:35:42 följande:
    Ja, du får vabba för bonusbarn (det kan även mormor och morfar göra) men man måste anmäla in detta till FK.

Som någon tidigare skrev så är jag mycket tveksam till att du kan ta ut BÅDE sjukpenning och VAB samma dag.
    som jag skrve innan är man sjukskrivning så får man inte göra de detta vet jag men jag har inte sjukpenning.

utan pension.

måste man anmäla detta iförtid eller är de bara göra de från den dagen barnet är sjukt?
  • Anonym
    Anonym skrev 2010-09-16 16:37:19 följande:
    jag har sjukersättning & kan inte vabba!
    har du sjukersättning som gör att du inte kan ta hand om barn alls? eller är de tex andra saker som inte hindrar barnskötsel?
  • Anonym

du har ju ingen sgi med sjukersättning...

• thee

vabba kan du göra men vet inte om du nu har sjukersättning... Kan tänka mig att du inte kan, för kan du passa barn så kan du ju jobba... (enligt fk) tror jag...

• AnnaVe
    Anonym skrev 2010-09-16 16:38:37 följande:
    som jag skrve innan är man sjukskrivning så får man inte göra de detta vet jag men jag har inte sjukpenning.

utan pension.

måste man anmäla detta iförtid eller är de bara göra de från den dagen barnet är sjukt?
    Självklart anmäler du den dagen du vabbar för att barnet är sjuk. Du kan ju inte anmäla månaden den 13 september att du ska ta vab för ditt bonusbarn torsdagen den 16 september.

Sedan skriver du faktiskt i trådstarten att du har sjukersättning inte pension.
  • Anonym
    thee skrev 2010-09-16 16:40:57 följande:
    vabba kan du göra men vet inte om du nu har sjukersättning... Kan tänka mig att du inte kan, för kan du passa barn så kan du ju jobba... (enligt fk) tror jag...
    njae jag har ju 2 barn som jag tar hand om fast jag har sjukersättning men kan ej vabba, har ju ingen sgi, men jag kan ju ta ut föräldrardagar fast bara 180kr/dag. men vet inte om man som bonus kan ta föräldrar dag..tror inte det
  • Anonym
    AnnaVe skrev 2010-09-16 16:41:50 följande:
    Självklart anmäler du den dagen du vabbar för att barnet är sjuk. Du kan ju inte anmäla månaden den 13 september att du ska ta vab för ditt bonusbarn torsdagen den 16 september.

Sedan skriver du faktiskt i trådstarten att du har sjukersättning inte pension.
    bara för informationens skull så är sjukersättning samma sak som den gammal sjukpensionen. bara nya ord som Fk använder sig av.
  • Anonym

Vem som helst får vabba för ett barn, dvs man behöver inte ens vara släkt, det går bra att vabba åt grannens barn osv.

Däremot krävs det att man avstår från sitt arbete(eller tex. a-kassa) för att göra det, och får då ersättning på sgi-nivå för den lön man förlorar.

Den som överlåter sin vab-dag (ena föräldern) måste också ha rätt till vab. (Tex kan en student ,som inte själv kan vabba, inte heller be sin arbetande mamma vabba istället)

Svar på tråden får man vabba som bonusförälder?