• MazarinRebus

Namngivelse/barnvälsignelse

Jag vet egentligen inte vad den rätta benämningen är men vi vill inte ha något dop för våran pojk utan vill istället ha en namngivelsecermoni eller barnvälsignelse.
    Funderar lite på hur allt går till runt detta dock. Vi kommer behöva hyra en lokal för cermonin och för kalaset efteråt, är det någon som råkar veta någon bra lokal i Stenungsund? Kan man bjuda på någon fika bara? Misstänker att det kommer bli en del gäster, detta är första barnbarnet och barnbarnsbarnet på både min och sambons sida. Och vad ska man önska sig till honom? Vi fick köpt iprincip allt till honom under graviditeten och jag har två små sladdisbröder som vår pojk kommer ärva saker från hela tiden så egentligen behöver vi inget till honom.
    Är det någon som kan dra lite kort hur en sådanhär crmoni brukar se ut? Ska man välja musik och vad är lämpligt där?

Tja, allt ni kan tänka er att dela med er om detta vore jag tacksam för att få ta del av.

• Svar på tråden Namngivelse/barnvälsignelse
  • Selma1966

Mina vänner hade en ceremoni i trädgården med vin och småplock till de vuxna. Ingen musik men tal av mor- farföräldrar, föräldrarna talade om vilka namn man valt och varför och läste upp en dikt. Väldigt fint och stillsamt. Inga konstigheter. All familj och vänner som samlades umgicks och hade trevligt i solen och barnen lekte vilt i trädgården och hade kul.

• Emmalita

Barnvälsignelse är inte samma sak som namncermoni. 
    Det är en kristen form och man bär fram sitt barn till Jesus för att välsigna barnet, så att barnet själv kan välja om det vill döpa sig som vuxen. Varken dop eller välsignelse har med namnet att göra. Det är att man lämnar sitt barn i Guds händer.
    Vi ska ha barnvälsignelse för våran Sigrid, för jag tror det är viktigt att barnet själv får välja om det vill vara kristet och "följa" Jesus. Varje människa är född med en fri vilja.

Hoppas det gav dig lite klarhet i vad det handlar om.

/Emma 

• hallontryffel

Om det är barnvälsignelse du vill ha kan du vända dig till tex baptistkyrkan, missionskyrkan eller pingstkyrkan på den ort där du bor, de erbjuder barnvälsignelse. Svenska kyrkans präster får däremot inte genomföra en sådan ceremoni.
    Väljer ni att vända er till en kyrka kan ni vara i deras lokaler. De brukar också ha "samlingslokaler" där man kan vara efteråt (men kolla med dem OM ni tänkt servera alkohol vid mottagningen efteråt för det brukar inte vara tillåtet där).
    Vad ni bjuder på beror väl på vilken tid ni väljer att bjuda in till; vill ni bjuda på "bara" fika går det absolut bra, men tänk då på att välja en tid då folk kan förväntas ha ätit mat innan (tex. vid tvåtiden då förväntar man sig nog inte mat efteråt).
    "Klassiska" barnböcker brukar vara bra presenter att önska sig. Själv fick jag vid mitt barndop ett par kaffeskedar i silver av en äldre släkting. Denna släkting gav mig sedan fler, till födelsedagar o.dyl. och nu har jag ett dussin av samma sort -jättefint att ha nu som vuxen tycker jag.
    Annars ger jag gärna bort "rättigheter". Tex på diakonias och läkare utan gränsers hemsidor kan man ge en gåva som går till något speciellt hjälpprojekt och så får man ett gåvokort att ge den som ska uppvaktas -kanske kan vara något att önska till en liten som redan har "allt"!

Javisstja, du ville ha en kort ordning också -jag skriver lite till! :o)

Inledande ord om "barnen som Guds gåva"
    Psalm
    Bibelläsning om Jesus och barnen
    Bön för barnet
    Välsignelsen läses över barnet
    Psalm

Dessutom kan det innehålla en kort "predikan", samt solosånger/instrumental musik efter överenskommelse mellan föräldrar och pastor.

• MazarinRebus

Tack så mycket för ditt svar hallontryffel!
    Vi har ordnat en lokal (tillhör inte någon kyrka utan är en fritidsgård ½min från våran lägenhet) och det blir samma pastor som hade välsignelsen för min sambo och hans syskon när de var små.
    Det får bli tårta som vi bjuder på...

Vi ska prata med pastorn snart och bestämma hur välsignelen ska se ut. Börjar bli dax för det snart, den 20 november är det vi ska ha den.

Älskade William 2010.08.27 linnochdaniel.blogg.se/
Svar på tråden Namngivelse/barnvälsignelse