• playpausestop

Försteka kycklingen på morgonen, laga på kvällen?

Jag ska bjuda på middag imorgon och vill tjäna tid. Jag kommer åka hem tillsammans med gästen direkt efter jobbet vid 18:00 och då vi ska på bio runt 21-tiden vill jag tjäna lite tid + även inte börja laga mat allt från början när vi väl kommit hem. Jag ska bjuda på vitlöksostfylld, baconinlindad kycklingfilé med tomat och basilika sås och till det en couscous-sallad med couscous, sallad, rödlök och lite citronsaft.

Kortfattat; Kan jag försteka kycklingfilén imorgon bitti innan jobbet, låta den svalna och sen slänga in den i kylen tills jag kommer hem från jobbet då jag ska köra in den i ugnen?

• Svar på tråden Försteka kycklingen på morgonen, laga på kvällen?
  • Queenie70

Risken finns att kycklingen blir lite torr, men om den är fylld och baconolindad, så borde det funka. Allt annat kan du ju också förbereda och bara värma sedan. Vänta bara med att lägga ihop couscous salladen tills serveringen. Man du kan ju koka grynen och sen bara värma dem lite i micron strax innan du lägger ihop den, för jag antar att salladen ska vara ljummen?

• madde1983

tveksam.. baconen blir inte rolig när man försteker den ,
    tycker du försteker kycklingen och precis innan servering så linda du den med bacon 

• HannaS83

Jag skulle inte heller försteka. Utan bara rulla ihop kyklingen och ha alltannat  färdigt. Men maste du Steka kycklingen innan ugnen? Jag skulle bara ha i dem i ugnen. baconet blir ju lika krispigt för det skulle jag tro.

• JLUNDBERG

Inga problem, stek den på morgonen och kör gärna in den i ugnen rumstempurerad, gärna låg temp 80-100grader tills den har en innertemp på 72

• mliten

Mja. Du tjänar 5 minuter och gör kycklingen torr och baconet mindre roligt.

Svar på tråden Försteka kycklingen på morgonen, laga på kvällen?