• Tre barn tre barnbarn

Varför gör man sena aborter!

Jag vet och förstår till fullo att man ibland måste avbryta en graviditet på grund av sjukdom,fostret eller Mamman kanske inte skulle klara nio månaders graviditet.

Men sen finns det dom som gör sena aborter (efter vecka 12) det tycker jag är onödigt,man borde kunna bestämma sig långt innan för om man vill ha barn eller inte.

Varför i hela friden tar det så lång tid innan man kommer fram till att man inte vill ha barn.

Vill inte strö salt i några sår,men varför varför gör man inte abort direkt när man märker att man är gravid ,vet man att man inte skyddat sig så borde man fatta det rätt snabbt!

• Svar på tråden Varför gör man sena aborter!
  • Bradbury

För att man fått reda på det sent.
    För att det inte är ett helt enkelt beslut att fatta.
    För att man förtränger det faktum att man är gravid.
    För att ens livssituation förändras.
    ...
    ...
    ...

Finns hur många skäl som helst. Och eftersom vi har fri abort i Sverige fram till vecka 18 tycker jag att det är fruktansvärt fult att som du själv säger "strö salt i såren". Diskutera lagstiftningen istället om du vill komma någon vart, verka för att gränsen sänks om du tycker det är ett problem med sena aborter. Men sluta klandra och stigmatisera människor som redan har det svårt. Det är fult och elakt.   

• Tre barn tre barnbarn
    Bradbury skrev 2010-09-16 22:38:36 följande:
    För att man fått reda på det sent.
    För att det inte är ett helt enkelt beslut att fatta.
    För att man förtränger det faktum att man är gravid.
    För att ens livssituation förändras.
    ...
    ...
    ...

Finns hur många skäl som helst. Och eftersom vi har fri abort i Sverige fram till vecka 18 tycker jag att det är fruktansvärt fult att som du själv säger "strö salt i såren". Diskutera lagstiftningen istället om du vill komma någon vart, verka för att gränsen sänks om du tycker det är ett problem med sena aborter. Men sluta klandra och stigmatisera människor som redan har det svårt. Det är fult och elakt.   
    Jag tycker det är fruktansvärt att man kan göra abort fram till vecka 18.
    Jag har inte klandrat någon,jag har ställt en fråga,ingen behöver svara om dom känner sig obekväma!
  • cloudberry79

Den i särklass vanligaste anledningen till sena aborter är att man vid ultraljud, fvp eller liknande upptäcker defekter hos fostret. Många av dem oförenliga med liv.

Oavsett anledning är det kvinnans beslut om hon vill ha ett barn, jag ser verkligen ingen poäng i att någon ska tvingas gå igenom en oönskad graviditet.

Idag klassas barn som just BARN i graviditetsvecka 22+0, en alldeles utmärkt gräns, eftersom det är den lägsta, teoretiska gräns då man kan rädda barnets liv. Därmed inte sagt att jag tycker att man ska ha fri abort till 21+6, utan jag tycker dagens gräns är bra. De som måste avbryta graviditeten pga sjukdom eller defekter hos fostret har möjlighet att avbryta ända in i vecka 21.

If you love me - please don't feed me!
  • Tre barn tre barnbarn
    cloudberry79 skrev 2010-09-16 22:46:36 följande:
    Den i särklass vanligaste anledningen till sena aborter är att man vid ultraljud, fvp eller liknande upptäcker defekter hos fostret. Många av dem oförenliga med liv.

Oavsett anledning är det kvinnans beslut om hon vill ha ett barn, jag ser verkligen ingen poäng i att någon ska tvingas gå igenom en oönskad graviditet.

Idag klassas barn som just BARN i graviditetsvecka 22+0, en alldeles utmärkt gräns, eftersom det är den lägsta, teoretiska gräns då man kan rädda barnets liv. Därmed inte sagt att jag tycker att man ska ha fri abort till 21+6, utan jag tycker dagens gräns är bra. De som måste avbryta graviditeten pga sjukdom eller defekter hos fostret har möjlighet att avbryta ända in i vecka 21.
    Det har jag full förståelse för,att man avbryter pga att barnet kommer att födas till ett eländigt liv med sjukdom,kanske inte ens överlever födelsen,samma sak om Mamman riskerar att bli sjuk eller kanske dö av graviditeten!
  • pyjamastrollet
    Tre barn tre barnbarn skrev 2010-09-16 22:29:50 följande:

Jag vet och förstår till fullo att man ibland måste avbryta en graviditet på grund av sjukdom,fostret eller Mamman kanske inte skulle klara nio månaders graviditet.

Men sen finns det dom som gör sena aborter (efter vecka 12) det tycker jag är onödigt,man borde kunna bestämma sig långt innan för om man vill ha barn eller inte.

Varför i hela friden tar det så lång tid innan man kommer fram till att man inte vill ha barn.

Vill inte strö salt i några sår,men varför varför gör man inte abort direkt när man märker att man är gravid ,vet man att man inte skyddat sig så borde man fatta det rätt snabbt!

Kan t.ex bero på kromosomavvikelser, att man upptäckt graviditeten sent eller att man verkligen behöver tänka över beslutet och inte vill ta det förhastat.
    Man måste komma ihåg att väldigt få aborter görs efter v.12 och många av dessa kan man tänka beror på just kromosomavvikelser. Dessa upptäcks ju inte förens efter v.12 och är inte själ som socialstyrelsen beviljar efter v.18.
  • Esther M

Man kanske inte tänker lika snabbt som du tycker att man ska göra. Alternativt inte har regelbunden menstruation och inte vet att man är gravid, ändrar sig, omständigheter förändras (typ pappan till barnet flyttar), man blir av med jobbet och kan inte försörja ett barn, et c et c. 

Det kan var vilken anledning som helst, precis som vid aborter som sker tidigare. Var skulle skillnaden ligga? 

• Tre barn tre barnbarn
    Esther M skrev 2010-09-19 17:25:25 följande:
    Man kanske inte tänker lika snabbt som du tycker att man ska göra. Alternativt inte har regelbunden menstruation och inte vet att man är gravid, ändrar sig, omständigheter förändras (typ pappan till barnet flyttar), man blir av med jobbet och kan inte försörja ett barn, et c et c. 

Det kan var vilken anledning som helst, precis som vid aborter som sker tidigare. Var skulle skillnaden ligga? 
    Ja skillnaden ligger väl i att fostret är större och mer barn vi 18 veckor än vid 6 veckor,man får ju dessutom föda fram barnet,för det är ju ändå ett barn.

Om allt detta som du beskriver händer fyra veckor senare,vad gör du då,läget är ju detsamma!
  • lennartsdotter

De jag känner som gjort abort efter v. 12 har helt enkelt inte vetat om att de varit gravida innan. Antingen har de haft oregelbunden mens eller så har de fått mensliknande blödningar trots graviditet och således har de inte märkt av graviditeten förrän senare.

• Bedan

Det kan ju vara så att man upptäckt graviditeten sent samt att ens levnadsförhållanden förändrats så att man senare får bestämma sig för att inte behålla barnet.

• pyjamastrollet
    Tre barn tre barnbarn skrev 2010-09-20 22:48:48 följande:
    Ja skillnaden ligger väl i att fostret är större och mer barn vi 18 veckor än vid 6 veckor,man får ju dessutom föda fram barnet,för det är ju ändå ett barn.

Om allt detta som du beskriver händer fyra veckor senare,vad gör du då,läget är ju detsamma!
    Som jag förstått föds inte ett abrtoerat foster fram i v.18. Man gör en kombination av medicinsk och kirurgisk abort då, alltså först piller sedan skrapning...

www.vardguiden.se/Sjukdomar-och-rad/Omraden/Behandlingar/Abort/
Svar på tråden Varför gör man sena aborter!