• MissLillis

Babykorg på SAS plan

Vi har bokat en babykorg på en SAS långflygning.
    Är det någon som har erfarenhet av hur det funkar och om vi ska tänka på något speciellt. Sonen kommer vara 9 månader och är ju ganska rörlig så jag är lite orolig att det inte kommer funka så bra, någon med erfarenhet?

• Svar på tråden Babykorg på SAS plan
  • evaoregon

Det funkade inte med våra barn för de var för rörliga, men jag har sett att det funkat med andras.  Lika bra att ni har det bokat så får ni se om ni använder den eller ej.

• Numminen

Vi hade babykorg till vår då mycket aktive ettåring och det var kanon! Han somnade i famnen men sov vidare i korgen när man lade ner honom och det var väldigt skönt att få lite avlastning. Åtminstone på vår fanns det ett "lock" man kunde dra igen med blixtlås (täckte bara mitten av korgen såklart) så risken att han skulle trilla ner var inte så stor, även om man såklart inte kunde lämna honom där själv. Han satt också mycket och lekte där när han var vaken.

Det enda jag var nojig över var att någon i gången skulle ramla in över honom, så vi vände honom så han hade huvudet vänt bort från gången.

Lycka till med långresan! Ta med många nya leksaker (gärna billiga så det inte gör något om de kommer bort) och ta fram en i taget. Dricker han välling så är ett bra tips att ta med en liten termos och be personalen fylla den med hett vatten så ni kan blanda till den utan att be om hetvatten varje gång.

• capo

Undrar också om det är något särskilt man ska veta/bör tänka på för att underlätta minst 8 timmar på flyget med sin bebis.

Åker till New York med vår 4-månaders om ett par veckor.

Det jag också funderar på är ifall de är "bäddade" med dyna, kudde m.m eller ifall man ska ta med sådant själv?

• Tigerwoman

Capo: Du behöver inte ta med nåt, i babycot ingår kudde, filt/lakan etc. En 4-månaders är lätt som en plätt att resa långt med, jag kan inte se att det är nåt särskilt du behöver tänka på. MissLillies: Med våra barn har det inte funkat i den åldern med en babycot, de har knappt fått plats i den. Möjligen har man kunnat lägga ner dem där då de somnat, men inte i vaket tillstånd.

• MissLillis

Tack så mycket för alla svar.

• älskarlivet81

Måste man boka sådana här korgar? Vi flyger till USA i vår med vår tjej som då kommer vara ca 10-11 månader nämligen.

• MissLillis

Ja, man måste boka på SAS i alla fall, för det är bara på platserna mot väggen (alltså mot tex toaletterna) som har korgarna. När jag "bokade", sa de att gränsen var på 7 månader och 11 kg, men vår förfrågan måste ha godkänts i alla fall. Men man bör väl estimera så de inte väger mer än 11 kg.

• evaoregon
    älskarlivet81 skrev 2010-09-21 21:11:33 följande:
    Måste man boka sådana här korgar? Vi flyger till USA i vår med vår tjej som då kommer vara ca 10-11 månader nämligen.
    Med SAS måste man förboka, men på en av flygningarna fick vi ändå ingen.  Rynkar på näsan

När vi flög med Lufthansa så fick vi ändå en bassinett (utan att ha förbokat), men vår dotter var då nästan ett år och lite för stor för att ligga still i den så det funkade inte.

För ett barn på 10 till 11 månader funkar det nog bara om det inte är ett väldigt stort barn. 
  • älskarlivet81
    evaoregon skrev 2010-09-21 21:57:33 följande:
    Med SAS måste man förboka, men på en av flygningarna fick vi ändå ingen.  Rynkar på näsan

När vi flög med Lufthansa så fick vi ändå en bassinett (utan att ha förbokat), men vår dotter var då nästan ett år och lite för stor för att ligga still i den så det funkade inte.

För ett barn på 10 till 11 månader funkar det nog bara om det inte är ett väldigt stort barn. 
    Vi kommer flyga med Continental Airlines dit och Air Canada hem om det spelar någon roll.
  • evaoregon
    älskarlivet81 skrev 2010-09-22 09:51:16 följande:
    Vi kommer flyga med Continental Airlines dit och Air Canada hem om det spelar någon roll.
    Jag skulle förboka och så får ni se om det funkar med dottern.
  • älskarlivet81
    evaoregon skrev 2010-09-22 15:26:25 följande:
    Jag skulle förboka och så får ni se om det funkar med dottern.
    Kostar det något att boka en sådan?
  • evaoregon
    älskarlivet81 skrev 2010-09-22 16:10:40 följande:
    Kostar det något att boka en sådan?
    Nej, det är gratis.
Svar på tråden Babykorg på SAS plan