• Answerall

vaxning i armhålor, håret är kvaaaar!

Jag har vaxat mig i armhålorna med vax från Veet speciellt utsett för armhålor och känslighet och allt sådant. Jag har gjort det noga och läst igenom beskrivningarna minst 3 gånger, gjort som det stått. HÅRET ÄR KVAR, då menar jag inte små små nästan osynligt utan många hårstrån är lika långa som innan, hälften gick bort och andra hälften är lika långa som innan! Och ja, jag förbrukade många remsor och gjorde om på ställerna flera gånger. Samma besvikelse varje jag dragit av remsan! Vad gör jag för fel? Hur ska jag göra? Är vaxning på salong ( armhålorna ) bättre ( jag menar tar det på salong bort varje hårstrå) ? PLEASE HELPE, desperat tjej no1

• Svar på tråden vaxning i armhålor, håret är kvaaaar!
  • göteborgaren

Been there done that, funkade precis lika dåligt på mig. Skumt! Min kompis som gjorde det på mig, drog och drog och drog, men det var bara hälften som försvann. Slutade med att jag rakade mig. Antar att de på salongen inte kommer att skicka hem dig med halvhåriga armhålor, så de tar säkert bort det på något sätt!

• amorvincitomniia
    Veet är skit! Gå till en riktig salong och få det gjort istället! Dessutom är det väldigt viktigt att kunna fixera ordentligt då huden under armarna är väldigt tunn och det är svårt att göra själv :)
  • Pippinio

Hej. Vaxat armhalorna har jag aldrig testa, men daremot sa epilerar jag armhalorna vilket jag tycker funkar supbra! Och blir ju betydligt billigare i langden an att ga till salong....

Och, ja, det gjorde skiiiiiiiiiiiitont de forsta gangerna! Nastan varre an bikinlinjen....

• amorvincitomniia
    Pippinio skrev 2010-09-17 03:27:43 följande:
    Hej. Vaxat armhalorna har jag aldrig testa, men daremot sa epilerar jag armhalorna vilket jag tycker funkar supbra! Och blir ju betydligt billigare i langden an att ga till salong....

Och, ja, det gjorde skiiiiiiiiiiiitont de forsta gangerna! Nastan varre an bikinlinjen....
    Då måste jag som hudterapeut få gnälla lite på din epilator ;) då det kan skada vävnaden en hel del.. dels rycker de hårstråna rätt upp utan att anpassa efter växtriktning vilket inte alls är bra och dels är de riktiga bakterihärder! (om du inte regelbundet plockar isär, rengör och spritar)

Så gå till en bra salong, som vaxar med spatelvax! Se upp för sådana som kör med roller - det är riktigt snuskigt om nåt.. då samma roller glider över kund efter kund..

Och ja från en salong går man utan hår. Om några ynka skulle sitta kvar plockas de med pincett (är inte så farligt som det låter då hårsäckarna redan är lite lösa)

Lycka till!
  • carbe

Gjorde också en gång och började blöda i hårsäckarna och 90% av håret var kvar- gjorde skitont.....aldrig mer- salong är nog det bästa.

• Pippinio
    amorvincitomniia skrev 2010-09-17 03:37:36 följande:
    Då måste jag som hudterapeut få gnälla lite på din epilator ;) då det kan skada vävnaden en hel del.. dels rycker de hårstråna rätt upp utan att anpassa efter växtriktning vilket inte alls är bra och dels är de riktiga bakterihärder! (om du inte regelbundet plockar isär, rengör och spritar)

Jassa?? Ar det bara i armhalorna eller overallt som det skadar vavnaden? Are t ex benen mer taliga?   Har epilerat alla mojliga delar av min kropp i 15 ar och aldrig haft en tanke pa att det kunde skada vavnaden! Och jag rengor ju inte direkt min kompis Epilatorn speciellt ofta... Men tanker borja nu!

Om man nu inte har rad att ga pa salong, hur skulle du 'ranka' de foljande utefter hur bra de ar: 1) rakning, 2) hemma-vax 3) epilator

• Caysa

Jag vaxar armhålorna på min kompis!!!

Första gången gick det skiiiit dåligt! Allt det ni andra säger var precis det som hände, bara hälften av stråna lossnade, det gick åt många vaxremsor (vi använder vanliga benremsor) det började blöda osv. osv Det var som om stråna satt fast helt stenhårt!!. Men vi gjorde om det efter fyra veckor och då fick vi bort nästan allt, men det blödde lite, gjorde ont och många vaxremsor gick åt!! Nu har vi gjort detta med jämna mellanrum i ett halvår och nu lossnar dom på ett ryck nästan!!!
    Så, låt du bara armhålorna vila några veckor och prova igen! Hårrötterna kommer ju inte hinna växa fast lika hårt igen! Och det kan ju vara fiffigt att be någon annan göra det, det är ju svårt att dra i rätt riktning när man inte ser ordentligt!

• Anonym

Jag provade Weet i armhålorna hemma vilket inte funkade, fick inte bort håret. Jag gick då till en hudvårdssalong och vaxade mig 2ggr med några veckors mellanrum i armhålorna. Håret som då växte ut var liksom "mjukare" än det som växer ut efter att man rakat sig. Efter de två vaxningarna gick det bra att använda Weet hemma. Jag bad dock min man dra bort remsorna medan jag sträckte ut huden, så be gärna någon om hjälp. Det är viktigt att du drar LÄNGS MED huden ej uppåt utåt och ryck snabbt. Ta inte hela armhålan på en gång utan dela upp vaxningen i minst 2 omgångar, ta liksom nedifrån upp till halva armhålan först sedan andra halvan om du förstår hur jag menar. Titta i vilken riktning hårstråna växer och dra MOT dem ej medhårs! Jag tror att är hårstråna för "hårda" som t ex efter rakning så funkar inte hemmagrejer som Weet. Så prova gärna en salong några gånger så kan du nog kör hemma sedan.

• YoungSpring
    Caysa skrev 2010-09-17 08:02:36 följande:
    Jag vaxar armhålorna på min kompis!!!

Första gången gick det skiiiit dåligt! Allt det ni andra säger var precis det som hände, bara hälften av stråna lossnade, det gick åt många vaxremsor (vi använder vanliga benremsor) det började blöda osv. osv Det var som om stråna satt fast helt stenhårt!!. Men vi gjorde om det efter fyra veckor och då fick vi bort nästan allt, men det blödde lite, gjorde ont och många vaxremsor gick åt!! Nu har vi gjort detta med jämna mellanrum i ett halvår och nu lossnar dom på ett ryck nästan!!!
    Så, låt du bara armhålorna vila några veckor och prova igen! Hårrötterna kommer ju inte hinna växa fast lika hårt igen! Och det kan ju vara fiffigt att be någon annan göra det, det är ju svårt att dra i rätt riktning när man inte ser ordentligt!
    Tack så mycket! Och tack allihopa, familjeliv är verkligen bra! :)
  • amorvincitomniia
    Pippinio skrev 2010-09-17 07:56:22 följande:

Jassa?? Ar det bara i armhalorna eller overallt som det skadar vavnaden? Are t ex benen mer taliga?   Har epilerat alla mojliga delar av min kropp i 15 ar och aldrig haft en tanke pa att det kunde skada vavnaden! Och jag rengor ju inte direkt min kompis Epilatorn speciellt ofta... Men tanker borja nu!

Om man nu inte har rad att ga pa salong, hur skulle du 'ranka' de foljande utefter hur bra de ar: 1) rakning, 2) hemma-vax 3) epilator

Det gäller överhuvudtaget eftersom man inte direkt kan följa växtruktningen när man rycker håren.. Men om du ska fortsätta använda din lilla dosa så bör du vara noggrann med att fixera (alltså sträcka huden med den lediga handen) för att inte "rycka upp huden" för mycket.. - detta gäller även hemmavax därför bör man vara två när man vaxar för man behöver 2 händer lediga, en som drar och en som sträcker!
    och tvätta, tvätta, sprita, sprita, annars är de bra snuskiga där i munstycket ;)

Om det är ekonomin som står emot så är ett hett tips att gå till hud/spa skolor där det oftast är väldigt förmånliga elevpriser..
                                  Hmm om du tvingar mig att ranka skulle jag nog säga ordningen du själv skrev :)
                                                           1 - rakning. 2 - hemmavax. 3 - epilering.

En grej som är viktigt att kolla på hemmavax då är ingredienslistan!! Många " icamaxivax" innehåller mest kemikalier och skit till skillnad från salongsvax som (oftast) har naturlig limsubstans t.ex socker eller kåda.. Ett bra hemmavax som jag kan rekomendera är dock Body shop's "sugaring" som är ett naturligt sockervax, spara extra pengar genom att klippa remsor utav gamla bomullslakan istället för att köpa färdiga och ta hjälp utav en händig kompis! :)

Glad
  • Mollzor

Kan också rekommendera Bodyshops sugaring av den anledningen att det är skitlätt att tvätta bort, går bort med bara varmt vatten.
    Veet och sånt måste man använda olja för att få bort och det är knepigt tycker jag, alltid nåt som sitter kvar och klibbar.

Sen sugaring kan man göra själv, det kan man googla på.. Har inte gjort det själv, men det ska tydligen vara rätt lätt och skitbilligt. 

Svar på tråden vaxning i armhålor, håret är kvaaaar!