Hej,
(gravid v.20)
Jag hittade den här tråden när jag sökte efter gravida som ätit/äter Lergigan. Just av anledningen att jag har ångest och för min del väldigt svårt att sova/somna pga ångest och kryp/spändhet i ben och hela kroppen.
Ska få träffa en psykolog imorgon. Ska bli spännande att se vad hon kan säga. Hoppas att hon kan skriva ut Lergigan åt mig för att må så här det orkar jag verkligen och Ångesten blir ju knappast bättre av att inte kunna sova. Alla tips och råd är välkommna för mig.
Ser att man blir trött av lergigan, och det låter bra för mig för det är nog i huvudsak till natten jag kommer behöver ta den isf. Och med lite bättre sömn hoppas jag att ångesten ska bli bättre på dagtid med.
Till trådstartaren mfl:
Jag har haft problem med depression till o från i livet och insett att det enda rätta för mig är att äta min SSRI medicin Sertralin (zoloft) så länge jag inte kan hålla mig mer eller mindre bekymmersfri utan. Det är inte värt att må dåligt för någon och ingen ska känna att det är konstigt att äta medecin för hur man mår psykiskt eller vara rädd för det heller. Ge det en chans iaf. Har man högt blodtryck så äter folk snällt sin medicin utan att skämmas och resten av sina liv om det måste, vi som har det jobbigt ska inte känna annorlunda för att vi äter medecin mot det.
För min del tror jag inte att jag kommer sätta ut min medecin, då läkaren tror att mina depressioner berott på bristvara av ämnet i hjärnan som gör en "gladare". Då jag snart är tillbaka i måendet de tre gånger jag valt att sätta ut medicinen (under en treårs period). Särskilt så fort jag fått lite stressig av något skäl, som man tycker att man ska klara av utan att gå under i vanliga fall.
och som många andra skriver, man ska inte vänta att ta hjälp och lida i det tysta. Har man öroninflammation eller stukar foten så väntar man inte att gå till läkaren o få hjälp.
Hoppas du mår bättre med ångesten och att du hittat en passande lösning för dig iaf. Och gråt även om du har vänner hemma, det kan vara skönt att släppa lite på trycket, för det är ju så jobbigt när man försöker (vilket man såklart gör) hålla skenet uppe för andra. Känner ingen mig.
PS. när jag började med Zoloft (sertralin) så var det första jag märkte att ångesten sjönk, sen för depressionen tog det lite längre tid för medecinen att sätta in. Så du kanske kan prova iaf? Lycka till DS