• GoaSmulan71

    Nya krav på behörighet

    De nya kraven på niorna för att komma in på gymnasiet, vad tycker ni om dessa? Är det något ni kommer ändra på?

  • Svar på tråden Nya krav på behörighet
  • Socialdemokraterna

    Hej och tack för din fråga!

    Vi vill öka antalet ämnen men tycker att det ska vara lika för alla utbildningar. Man ska inte behöva möta stängda dörrar därför att man alltför tidigt tvingades välja om man vill börja jobba efter gymnasiet, om man vill plugga vidare eller för den delen om man börjar jobba och sedan vill läsa på högskolan.

  • GoaSmulan71

    Nu menade jag inte ämnena i Gymnasieskolan utan den reform som gäller niorna när de nu helt plötsligt måsta ha Godkänt i fler ämnen än kärnämnena. Kommer ni ändra tillbaka detta så att "bara" kärnämnena behövs? Eller kommer det fortfarande vara 8 godkända ämnen till yrkesutbildning och 12 till högskole förberedande utbildning?

  • Socialdemokraterna

    Jag ber om ursäkt för att uttryckte mig otydligt. Vi pratar om samma sak, vi tycker att antal ämnen på högstadiet, vi vill att fler av ämnena ska räknas, men har inte lagt fast exakt vilka ämnen, i vilken omfattning och hur. Vi vill att det ska vara lika, både för yrkesförberedande och för högskoleförberedande utbildning. Självklart måste förändringar ske på ett sådant sätt att det blir överblickbart för både eleverna och deras föräldrar.

Svar på tråden Nya krav på behörighet