• Anonym (läkarstuderande)

    Sjukvården

    Jag är en av många som fortfarande inte har bestämt mig för vilket parti som ska få min röst. För mig finns det 3 alternativ och ni är ett av de (dock ej de övriga i alliansen). Mycket i er politik tycker jag är bra, men har nu beslutat att jag måste göra mitt val genom att se till min hjärtefråga... nämligen sjukvården.

    Jag är mycket orolig för att ni, om ni vinner valet, kommer att privatisera våra stor- och universitetssjukhus. Jag är också bekymrad över att utveckligen går mot att försäkring ger bättre vård (i Sthlm finns det ju redan ett barnsjukhus av denna modell). För mig är detta förkastligt då jag anser att man är ute på djupt vatten när man börjar värdesätta människoliv. Under inga omständigheter ska en direktör ha bättre vård än en hemlös, alla ska ha samma rätt och möjlighet till vård. Och den ska givetvis vara i toppklass för alla.

    Undrar hur ni ställer i er till detta? Planer på att sälja ut sjukhus (flörmodligen iom att ni har ändrat i lagen)? Ska man kunna få tillträde till vissa sjukhus endast genom att man är försäkrad?

    Har även en till fråga ang. barnsjukhuset i Sthlm och om man fortsätter med denna utveckling. Vad händer med individer som är födda med en missbildning/sjukdom? Försäkringsbolagen vill ju inte försäkra dessa utan en klausul där deras medfödda eller kända sjukdom inte innefattas. Hur ska dessa människor göra för att känna sig trygga?

    Jag hoppas på ett förståeligt svar (alternativt länk till info) då endast smutskastning tenderar att komma fram i debatter. Så, vad vill just ert parti?

  • Svar på tråden Sjukvården
  • Anonym (läkarstuderande)

    Vill bara förtydliga att jag är medveten om att barnsjukhuset martina inte jobbar mot försäkring, utan ett så kallat abonnemang och att de inte utesluter känd sjukdom. Men jag tänker om utvecklingen går vidare och det blir så att sjukhuse är privatädga och att de därför vill säkra betalning innan vård ges. Ska man då visa upp en försäkring (försäkringsbolagen försäkrar som bekant inte kända fel) eller betalar staten? Ska vem som helst kunna söka vård var som helst? På Martina blir det tyvärr så att de med pengar kan få snabbare vård... och det är detta jag absolut inte vill vara med att rösta igenom.

    Ska ev. privata aktörer kunna plocka ut stora vinster elelr ska pengarna stanna i vården?

  • Moderaterna

    Vad gäller vinster i vården så är sjukvårdens kvalitet och tillgänglighet är betydligt viktigare för oss än hur ägarskap och driftsformer ser ut. En mångfald av olika alternativ är samtidigt viktigt för människors möjligheter att välja utförare. Att förbjuda vissa verksamhetsformer tror vi inte löser problemen med köer i sjukvården. Däremot är vi tydliga med att vinster inte ska ske på bekostnad av kvalitén.

    När det gäller privata sjukvårdsförsäkringar så vill vi ha en skattefinansierad sjukvård med hög kvalitet som är lika för alla och ges efter behov. Patienten ska alltid stå i fokus och vi vill ta tillvara personalens engagemang och kompetens. Vi vill inte förbjuda privata sjukvårdsförsäkringar, men vi vill att den skattefinansierade sjukvården ska vara så bra att privata sjukvårdsförsäkringar inte behövs.

    Läs mer om hur vi ser på dessa frågor här: http://valstugan.moderat.se/?x=var-politik&y=halso--och-sjukvard 

Svar på tråden Sjukvården