Sverigedemokraterna och homosexualitet
Inför förra valet så var SD väldigt tydliga med att vara gay är inte helt okej, äktenskap för homosexuella och adoption är inte något som bör få finnas i Sverige. Det är inte norm och ska aldrig bli.
"Ur SDs familjepolitiska handlingsprogram:
"Män och kvinnor kompletterar varandra, och därför är också alla barns rätt till en mor och en far av väsentlig betydelse. Oerhört centralt är också att barnens bästa beaktas i alla situationer inom familjepolitikens område. Av dessa anledningar motsätter sig partiet krav från såväl ensamstående som från samkönade par eller polygama grupper om att få adoptera barn. Detta bortsett från specialla fall av anhörigadoption. Av samma skäl motsätter sig Sverigedemokraterna även lesbisk inseminationsrätt. Detta innebär på intet sätt att partiet motsätter sig eller nedvärderar dessa gruppers levnadsval eller läggning."
Nu verkar det som att de har städat upp sin image lite mer, det går inte att hitta någon information om det över huvudtaget. Har läst deras partiprogram och allt sånt, men det står mest om att familjen är viktig osv.
Har de fortfarande de här åsikterna, och helt enkelt väljer att låta bli att prata om det? Det är vad jag tror i alla fall. Men jag vet dock inte om det är sant.
Så, jag frågar er, kära allmäktiga FLare.
Står Sverigedemokraterna för ett Sverige där homosexuella, bisexuella och transpersoner ska ha samma rättigheter och skyldigheter som heterosexuella i form ax tex äktenskap, adoption och skydd från diskriminering?
TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-09-17 10:43
citatet från handlingsprogrammet var alltså ifrån 2008.