• Mollzor

Sverigedemokraterna och homosexualitet

Inför förra valet så var SD väldigt tydliga med att vara gay är inte helt okej, äktenskap för homosexuella och adoption är inte något som bör få finnas i Sverige. Det är inte norm och ska aldrig bli.

"Ur SDs familjepolitiska handlingsprogram: 
    "Män och kvinnor kompletterar varandra, och därför är också alla barns rätt till en mor och en far av väsentlig betydelse. Oerhört centralt är också att barnens bästa beaktas i alla situationer inom familjepolitikens område. Av dessa anledningar motsätter sig partiet krav från såväl ensamstående som från samkönade par eller polygama grupper om att få adoptera barn. Detta bortsett från specialla fall av anhörigadoption. Av samma skäl motsätter sig Sverigedemokraterna även lesbisk inseminationsrätt. Detta innebär på intet sätt att partiet motsätter sig eller nedvärderar dessa gruppers levnadsval eller läggning."

Nu verkar det som att de har städat upp sin image lite mer, det går inte att hitta någon information om det över huvudtaget. Har läst deras partiprogram och allt sånt, men det står mest om att familjen är viktig osv.

Har de fortfarande de här åsikterna, och helt enkelt väljer att låta bli att prata om det? Det är vad jag tror i alla fall. Men jag vet dock inte om det är sant.

Så, jag frågar er, kära allmäktiga FLare.

Står Sverigedemokraterna för ett Sverige där homosexuella, bisexuella och transpersoner  ska ha samma rättigheter och skyldigheter som heterosexuella i form ax tex äktenskap, adoption och skydd från diskriminering?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-09-17 10:43
    citatet från handlingsprogrammet var alltså ifrån 2008.

• Svar på tråden Sverigedemokraterna och homosexualitet
  • birkisch

Jag tycker att SD är det självklara valet för feminister, och homosexuella. Tryggheten säkerställs, då SD motverkar de strömningar som råder inom andra religioner.

• lennartsdotter

Nej, SD står inte för ett Sverige där alla människor har samma rättigheter när det gäller äktenskap och adoption. De värnar stenhårt om kärnfamiljen.

• First time

Jag har hört av en av mina gaykompisar att SD motsätter sig homosexuella och allt som står i TS inlägg men jag är lite nyfiken på var den informationen finns?Tungan ute

• fishhook

Står inte riktigt om deras islamofobi i deras partiprogram heller men de fortsätter att uttrycka den överallt i media. Homosexualitet har dock inte tagits upp särskilt mkt tror jag men jag tror de värnar om "kärnfamiljen" och de verkar ju rädda för rätt mkt så då ingår säkert bögar och flator där också. De är så sorgliga, sverigedemokraterna, i mina ögon. 

• Zaria

Jag tror att åsikterna fortfarande finns, men att man förskönat partiprogrammet så det inte skall synas utåt.

• Camembert

står det i deras principprogram så är det nog det som gäller.

• Freja 075

He allihopa! Det finns många av SD´s väljare som är homo eller bi, så jag tycker det låter konstitgt.

• Freja 075
    birkisch skrev 2010-09-19 13:44:08 följande:
    Jag tycker att SD är det självklara valet för feminister, och homosexuella. Tryggheten säkerställs, då SD motverkar de strömningar som råder inom andra religioner.
    Precis. Om det är nån som jagar homosexuella så är det de invandrare som förnekar att homosexuella finns även bland dem trots islam. Det var t o m tjafs mellan en jättetroende muslim och en man som var homosexuell och muslim. Jag som blivande SD medlem tycker inte illa om homosexuella, men jag tycker fortfarande att hetero ska vara normen. För att vara ärlig. Då man börjar styra allt för mkt i provrör osv så tycker jag att det börjar gå lite för långt. Det var inte menat att man o man skulle kunna få barn el kvinna o kvinna, hade det varit det så hade det gått naturligt. Alla behöver inte yngla av sig, många människor skulle inte ens ha skaffat barn, då de inte klarar av det och då även bland heterosexuella. Jag menar inte att homosexuella inte ska få ha barn alls, bara att man kan ju fundera lite innan, på ansvaret osv. Det gäller alla. Man får skilja på att "hata" eller bara "tycka".

Detta med hen tycker jag inte heller om. förvirra inte ungarna mer än vad som behövs, det är nog att växa upp i detta samhälle, tycker jag. 

Kram på er.
Svar på tråden Sverigedemokraterna och homosexualitet