Snabbaste fredagsmaten
Känner inte för att stå i köket halva kvällen men vill ändå äta nåt lite halvlyxigt när det är fredagskväll. Någon som har några bra tips o idéer på snabb fredagsmat ?
Känner inte för att stå i köket halva kvällen men vill ändå äta nåt lite halvlyxigt när det är fredagskväll. Någon som har några bra tips o idéer på snabb fredagsmat ?
Ost & kex, Räkor och sallad, Flygande Jakob, Tacos, grillad kyckling med sallad och baguetter mm mm
Grillad kyckling med potatissallad o baguette Kanske inte ultimata fredagsmaten men går snabbt som attan!
Stek kotletter i ugnen, koka ris i micron (6 dl vatten, 3 dl ris, 1 tsk salt, 1 msk olja tid 20 min, rör en gång när det börjat koka) ha någon kall sallad till.
Finns ju massor av alternativ
Klyftpotatis/pommes och något gott kött med köpt bearnaise på burk är ju också snabbt och gott :0)
Fläskfile, rotgrönsaker och beanesås.
Ta morötter, palsternackor, potatis, lök, fänkål och kålrot och hacka i STORA bitar. Lägg in i ugnen på 225 grader i 20-25 min
Stek fläskfilen hel i stekpannan tills den fått fin färg (inte genomstekt).
Linda in fläskfilen i aluminiumfolie och strö peppar och citronolivolja över, stäng igen så det blir ett litet paket och lägg in ovanpå rotgrönsakerna och låt rotgrönsakerna och fläskfilen ligga inne i ytterligare 20-25 min på 225 grader.
Servera med en grönsallad och kolsyrat vatten....Klart!
Den här går snabbt och biffarna är supergoda. Kanske inte den känns så lyxig men väldigt god iaf. =)
http://www.ica.se/recept?recipeid=712927
Den här har jag inte hunnit testa ännu men en väninna till mig har gjort den och den blev storsucce hemma hos dem.
http://www.ica.se/recept?recipeid=712856
Finns fler under billiga veckan på icas hemsida som är supergoda och snabba att tillaga. Ugnsfisken är väldigt god.
/K
lyxig vet jag inte men tacos brukar ju oftast vara helgmat. den här kanske vi ska ska testa i ikväll eller någon annan kväll hittade receptet här på familjeliv men har aldrig provat den.
Tacofylld smördegsrulle
Sätt ugnen på 225 grader. Stek köttfärsen och krydda den med tacokryddan. Slå på tomaterna och låt dem koka in färsen, röran ska bli ganska fast. Låt färsen svalna lite. Rör ihop crème fraichen med ostdippen. Bred ut smördegsrullen på en plåt. Lägg på färsen i en bred sträng ca 3 cm från nedre kanten. Lägg på majs och tomater. Bred på oströran och strö över den rivna osten.
Vik över resterande deg och nyp ihop kantern. Pensla med lite uppvispat ägg, olja eller mjölk om du vill få en lite snyggare yta och strö ev över lite sesamfrö. Sätt in rullen i ugen. Grädda i ca 20 min.
Servera med en sallad samt salsa och gräddfil.
Lax, spenat o fetaost i ugn med ris till. Aktiv tid: ca 10 min, total tillagningstid ca 30 min. :)