• FamHull

Tips på sött vitt vin sökes

Jag är ingen stordrickare av vin, men mitt favoritvin Sweet Dreams har i alla fall ugått ur sortimentet hos Systembolaget. Så nu skulle jag vilja ha tips på nåt annat sött vitt vin.

• Svar på tråden Tips på sött vitt vin sökes
  • Candygirl xxx

Donelli, det står även Lambrusco dell'Emilia på flaskan nr: 12434
    Guntrum Riesling nr : 6155
    Relax nr : 7230
    Liebfraumilch nr: 5940

• Momalicious

Om du gillar mousserande kan jag varmt rekommendera de olika Asti vinerna. Asti Araldica är min favorit men Asti Cinzano och Asti Martini är jättegoda med!  

BF 30 december 2010 ♥ momalicious.blogg.se/
  • Candygirl xxx
    Msblue skrev 2010-09-17 18:32:04 följande:

Black Tower är också ett tips. Gott och lagomt sött.

Ah håller med
  • pandyb

Håller med föregående Black Tower är bra!
    Även Happy Cat och Blue Moon

• JaQ

Guntrum Reisling
    Tania
    Tre apor
    det är tre mycket goda viner ^^

• FamHull

Skickade gubben, det blev en Guntrum Riesling!
    Sparar tråden för framtida bruk

• Candygirl xxx
    FamHull skrev 2010-09-18 12:19:59 följande:
    Skickade gubben, det blev en Guntrum Riesling!
    Sparar tråden för framtida bruk
    Skål Kanon det ska jag dricka till middagsmaten idag!
  • JaQ

usch, nu sitter man ju och längtar efter Guntrum jue :P
    kan ju inte dricka något på länge nu ^^

• Neith

Tre bra tips från mig som arbetar på Systembolaget och du vill ha något gott och halvtorrt, precis som Dreams :).. Ett litet tips. Dreams har bytt namn till Sunny Days (art.nr  5837-01), så det finns fortfarande, men under annat namn. De bytte namn förra året.

Artikelnr: 6403-01
    Namn: De Bortoli
    Druva: Gewurztraminer Riesling
    Pris: 69kr
    Land: Australien.
    Smaktyp: Halvtorrt vin.

Doft Stor, blommig, druvig doft med inslag av litchi, mandarin och honung.     Smak Halvtorr, blommig, druvig smak, inslag av honung, litchi, mandarin och grapefruktskal.     Användning Serveras vid cirka 8°C till fisk- och skaldjursrätter, gärna med heta och asiatiska inslag.
    Artikelnr: 3223-01
    Namn: Torres San Valentin
    Druva: Parellada
    Pris: 59kr

Land: Spanien

Doft Druvig doft med inslag av gråpäron, persika och citrus.     Smak Halvtorrt, druvigt vin med inslag gråpäron, persika, honung och mandel.     Användning Serveras vid cirka 8°C som sällskapsdryck eller till asiatiska rätter.

Art.nr: 7413-01
    namn: By the River
    Druva: Riesling
    Land: Tyskland

Doft Diskret, druvig doft med inslag av honung, päron och gröna marmeladkulor.     Smak Halvtorr, druvig smak med inslag av honung, päron och ananaskaramell.     Användning Serveras vid cirka 8°C till fisk- och skaldjursrätter, gärna med asiatiska inslag eller som sällskapsdryck.

• Candygirl xxx
    Neith skrev 2010-11-09 20:35:53 följande:
    Tre bra tips från mig som arbetar på Systembolaget och du vill ha något gott och halvtorrt, precis som Dreams :).. Ett litet tips. Dreams har bytt namn till Sunny Days (art.nr  5837-01), så det finns fortfarande, men under annat namn. De bytte namn förra året.

Doft Stor, blommig, druvig doft med inslag av litchi, mandarin och honung.     Smak Halvtorr, blommig, druvig smak, inslag av honung, litchi, mandarin och grapefruktskal.     Användning Serveras vid cirka 8°C till fisk- och skaldjursrätter, gärna med heta och asiatiska inslag.

Doft Druvig doft med inslag av gråpäron, persika och citrus.     Smak Halvtorrt, druvigt vin med inslag gråpäron, persika, honung och mandel.     Användning Serveras vid cirka 8°C som sällskapsdryck eller till asiatiska rätter.

Doft Diskret, druvig doft med inslag av honung, päron och gröna marmeladkulor.     Smak Halvtorr, druvig smak med inslag av honung, päron och ananaskaramell.     Användning Serveras vid cirka 8°C till fisk- och skaldjursrätter, gärna med asiatiska inslag eller som sällskapsdryck.

Oh ja De Bortoli och By the River är också goda.
    Torres San Valentin har jag inte testat...det ska jag nog pröva nästa gång
  • FamHull
    Neith skrev 2010-11-09 20:35:53 följande:

Tack för tips & info!

Men är det det "vanliga" Dreams som bytt namn eller Sweet Dreams?
  • annzah

Mamma och pappa brukar köpa något Riesling från Chapel Hill som jag tycker är sött och rätt gott fast jag egentligen bara gillar ultratorrt vitt - så det kanske inte är sött nog.

• Missimo84

Tre apor är svinbilligt och gott, annars har jag börja digga ett mousswrande rose ifrån Chile, vet inte vad det heter, men har stora bokstäver som mönster på flaskan

Svar på tråden Tips på sött vitt vin sökes