• sjl89

Frukt till barn utan tänder?

Min dotter är 10 månader och har inte fått sina tänder än. Finns det något sätt jag kan ge henne tex äpple eller päron på utan att hon sätter det i halsen? Hur gjorde ni med frukt innan barnens tänder kom?

Tacksam för svar

• Svar på tråden Frukt till barn utan tänder?
  • padelin

Mogna päron och banan funkar bra utan tänder.
    Egentligen tror jag inte det handlar om de har tänder eller inte. En del barn är bra på att äte oavsett hur många tänder de har.

• Anatha

Min dotter är 7 månader och jag provar frukterna själv innan kan jag lätt mosa dem med tungan så får hon dem att plocka med. Det kanske är fel?

• 4mychildren

Mosa eller riv äpple, och ge små bananbitar (mogna) och samma med päron om det är mjukt. Barnet trycker sönder maten i gommen med hjälp av tungan. Min son har tänder (åtta st) men inte tuggar han med dom ändå =) Han mosar med tungan =)

• sjl89

Tack så jättemycket för era svar
    Ska prova att skära bananen i små bitar så hon får plocka med, prova riva äpple och päron också, lilla damen börjar ju tycka att det är lite småtråkigt att bli matad hela tiden :)

Tyvärr kan jag inte prova äpple/päron att trycka upp i gomen då jag är allergisk :/
    Men tack så supermycket för tipsen!

• strojes

De tuggar utan tänder när de är små. Kindtänderna, som man ju använder att tugga med kan ju dröja rätt länge innan de kommer och då tuggar de med tandköttet som ju i deras fall kan vara rätt hårt eftersom tänderna ligger därunder. Men bitar bör ju inte vara för hårda ändå men bitar i viss mån klarar de absolut av.

Fråga politikerna Valet 2010 www.familjeliv.se/Val2010/
  • LehaneFamily
    http://www.babysafefeeder.com/

Sånna här finns att köpa i de flesta babyaffärer nu. Man lägger fruktbitarna i och barnet kan tugga utan att få loss stora bitar som fastna i halsen. Eller så kan de suga på den om de inte har några tänder...
    Smile like you mean it
  • vampyria2
    LehaneFamily skrev 2010-09-17 20:43:44 följande:
    www.babysafefeeder.com/

Sånna här finns att köpa i de flesta babyaffärer nu. Man lägger fruktbitarna i och barnet kan tugga utan att få loss stora bitar som fastna i halsen. Eller så kan de suga på den om de inte har några tänder...
    Ah var det jag tänkte tippsa om, de är jätte bra faktiskt :D
  • Anatha
    vampyria2 skrev 2010-09-17 20:50:21 följande:
    Ah var det jag tänkte tippsa om, de är jätte bra faktiskt :D
    Jag fattar inte man mosar frukten i en påse som ungen suger på? Är det inte bättre att ugnen lär sig tugga på mjuka bitar?
  • Atamon
    LehaneFamily skrev 2010-09-17 20:43:44 följande:
    www.babysafefeeder.com/

Har ni provat den? jag köpte en sådan till dottern men hon totalvägrade den. Jag tror att hon tyckte det var obehagligt med nätet, det var så tätt så hon fick inte ut något. Vi körde fruktbitar istället till henne och det fungerade bra. Nu fick hon många tänder på en gång men även innan så gick det bra för henne att tugga på mjukare frukt som tex banan
Svar på tråden Frukt till barn utan tänder?