• Trasseltroll

Bra och billiga alternativ till bakgrundspapper vid foto?

Ja, alltså vad kan jag använda istället för att köpa bakgrundspapper för 800 kr om jag vill ha en vit bakgrund? möjligtvis svart... Och bra sätt att fästa upp detta utan bakgrundsstativ?

• Svar på tråden Bra och billiga alternativ till bakgrundspapper vid foto?
  • R Franklin

En vit, grå eller svart vägg kommer man långt med.

I'm a skeptic . . . Sorry to annoy you with facts.
  • 20110426
    R Franklin skrev 2010-09-17 17:45:22 följande:
    En vit, grå eller svart vägg kommer man långt med.
    Absolut, men om man vill ha helbild så kanske man behöver något mer :) har du nåt annat förslag R Franklin?
    Eller är det kanske så att man får lov att spara ihop till riktigt bakgrundspapper?
  • Trasseltroll
    sahlenius skrev 2010-09-17 17:26:42 följande:
    Jag har kollat på pappersdukar på rulle men de flesta är liksom räflade eller vad man ska däga och det är inte det bästa kanske. Duni har denna www.aladdinsuthyrning.se/produkt/pappersduk-1...  men den kostar ju lite den med men inte lika mycket som "riktiga" bakgrundspapper. den är ju inte lika bred heller.
    Men den såg ju rätt bra ut!Glad betydligt billigare än dom riktiga varianterna... Läste någonstanns om att svart sammetstyg funkar fint, men jag har inte kollat vad det kostar. Läste även om presenning (antar då att det är den där vita grova tyg-varianten i typ canvas (heter det så?))

Målad vägg, visst kommer man långt på det:)... Men jag vill också ha så att det går ut en bit på golvet så att jag kan ta helbilder eller bilder på barn/djur som sitter direkt på golvet.

Kul att det blev lite respons i tråden iaf! Trodde inte jag skulle få något svar faktisktTungan ute Tack för tipsen!!
  • Probably the best    in the

Jysk säljer 5 m bitar av sammetstyg för 75 kr. Inte så brett men det går ju att skarva (så kanske man får fila lite på det i PS sen). Tycker det funkar ok, och finns flera olika färger. Ett billigt alternativ som funkar bra i svart iallafall.

• Trasseltroll
    Probably the best in the skrev 2010-09-17 19:02:07 följande:
    Jysk säljer 5 m bitar av sammetstyg för 75 kr. Inte så brett men det går ju att skarva (så kanske man får fila lite på det i PS sen). Tycker det funkar ok, och finns flera olika färger. Ett billigt alternativ som funkar bra i svart iallafall.
    Toppen! Trodde det skulle vara dyrare med sånt tyg. Det blir att köpa och prova! Tack tack för tipsetGlad
  • R Franklin

Generellt skulle jag undvika tyg. Hopplöst att få det rynkfritt.

Papper kostar en slant men håller länge, speciellt om man kan ha den inne på något ställe där det är torrt, rent osv (och inte i garaget som jag har).

• Probably the best    in the
    R Franklin skrev 2010-09-17 19:52:29 följande:

Papper kostar en slant men håller länge, speciellt om man kan ha den inne på något ställe där det är torrt, rent osv (och inte i garaget som jag har).
    Det här är i varjefall skrynkelfritt och det faller väldigt fint, och spec svart är ju lätt att fixa till efteråt.
  • skorpionen80
    R Franklin skrev 2010-09-17 19:52:29 följande:

Stryker man det och rullar sen upp på rulle borde det ju inte bli skrynkligt av sig självt. Tyg kan man också tvätta om det blir smutsigt ;)
  • R Franklin
    skorpionen80 skrev 2010-09-20 10:23:17 följande:
    Stryker man det och rullar sen upp på rulle borde det ju inte bli skrynkligt av sig självt. Tyg kan man också tvätta om det blir smutsigt ;)
    Det finns säkert olika bra och dåliga tyger. Min personliga erfarenhet av papper och tyg är dock solklar. Tyg är jobbigt! Däremot kan det fungera utmärkt om man inte vill ha en helt jämn och slät bakgrund, det beror lite på vad man försöker uppnå.
  • 20110426

Vad är bäst tyg om man vill ha en svart bakgrund som "äter upp" ljuset om ni förstår??? Så den inte syns utan bara är svart.

• R Franklin
    sahlenius skrev 2010-09-20 10:49:22 följande:
    Vad är bäst tyg om man vill ha en svart bakgrund som "äter upp" ljuset om ni förstår??? Så den inte syns utan bara är svart.
    spelar ingen roll. Det handlar om ljussättning. Du kan få en vit vägg att bli svart på bild om du bara ljussätter rätt.
  • 20110426
    R Franklin skrev 2010-09-21 23:01:45 följande:
    spelar ingen roll. Det handlar om ljussättning. Du kan få en vit vägg att bli svart på bild om du bara ljussätter rätt.
    Hur ljussätter jag då??? Har i vilket fall köpt svart tyg så nu ska jag mixtra lite i källaren :)
  • R Franklin
    sahlenius skrev 2010-09-22 08:45:17 följande:
    Hur ljussätter jag då??? Har i vilket fall köpt svart tyg så nu ska jag mixtra lite i källaren :)
    Underexponera bakgrunden i olika grad jämfört med motivet så blir bakgrunden mörk, mörkare eller mörkast typ.
Svar på tråden Bra och billiga alternativ till bakgrundspapper vid foto?