• Daphne85

Ang. fjärrvärme...

Vi vill ha fjärrvärme (bor i villa) och det är en abonnemangsavgift på drygt 500 kr/mån. Är det mycket jämfört med andra? Andra alternativet är bergvärme. Vad tillkommer för kostnader där? Här kostar fjärrvärmen 52 öre/kwh och kostnaden för att installera det är mellan 65.000-70.000 kr vilket ju är betydligt billigare än bergvärme som kostar dryga 150.000 kr att instellera och det tar ganska lång tid innan man tjänar in på det och det kostar dryga 50 öre/kwh. Men då tillkommer väl inte någon avgift, eller? Hmm... svårt.

• Svar på tråden Ang. fjärrvärme...
  • Frontline

Hos oss ska det grävas för fjärrvärme nästa vecka, oj vad jag tycker det ska bli skönt med det istället för pellets.
    Min panna gick sönder i somras så istället för att köpa ny tog jag fjärrvärme...

Här kostar det 6000:- om året i abonnemangsavgift så det är ju 500:- i månaden
    vi får betala 54 öre kw.
    Hos oss kostar det 54300:- för rubb och stubb efter rotavdrag att få det installerat...

Bergvärme som du säger kostar runt 150k sen får man ju rotavdrag på det med och elförbrukningen kanske ligger på 10000 kw

Livet är underbart när underlivet är bart :)
  • Daphne85

Tack för svar!

Här är kostanden för installation mellan 65.000-70.000 kr utan rotavdrag så det blir ju billigare sen när det har dragits av. Här kostar abonnemangsavgiften ca. 7000 kr/år. Men med fjärrvärme så finns det ju obegränsat med varmvatten och det funkar ju även på vintern. Med bergvärme så blir det mkt dyrare på vintern då bergvärmepumpen slås av när det blir kallt och sen så finns det begränast med varmvatten så det är ju mer fördelar med fjärrvärme. Bekvämare med fjärrvärme.

• Frontline

Jag bara väntar på att mitt ska bli klart, som du säger så finns det hur mycket värme och varmvatten som helst..

Har räknat på att det blir ungefär samma årskostnad med fjärrvärme som med att elda med pellets fast mycket smidigare då man slipper bära ner 8 pall pellets i källaren varje år samt aska ur pannan 1 gång i veckan och fylla på mer pellets, man slipper att sota och det kostar ju en slant varje år med...

På tid och längd blir det billigare med bergvärme kanske men det tar ju några år...

• Pappa G

Nackdelen med fjärrvärme är ju att man blir låst till en leverantör. De har ju monopol på ledningen, och kan alltså sätta vilket pris de vill.

En luft/vattenvärmepump kan också vara ett alternativ. Betydligt billigare i installation än bergvärme.

• Frontline
    Pappa G skrev 2010-09-17 19:16:30 följande:
    Nackdelen med fjärrvärme är ju att man blir låst till en leverantör. De har ju monopol på ledningen, och kan alltså sätta vilket pris de vill.

En luft/vattenvärmepump kan också vara ett alternativ. Betydligt billigare i installation än bergvärme.
    Jo det är ju lite så tyvärr...
    Men om man som jag jämför med pellets som jag har haft innan så blir ju inte det billigare heller, det ska komma en höjning nu i höst vet jag och då ligger en pall på runt 2800:- i snitt vilket för mig skulle bli en årskostnad på 22400:- plus ca 2000:- för sotning med fjärrvärmen så ligger priset runt 20000:- är det beräknat

Skulle det bli för höga priser får man väl stänga av det och sen installera en luft vatten värmepump istället..
  • Pappa G
    Frontline skrev 2010-09-17 19:26:56 följande:
    Jo det är ju lite så tyvärr...
    Men om man som jag jämför med pellets som jag har haft innan så blir ju inte det billigare heller, det ska komma en höjning nu i höst vet jag och då ligger en pall på runt 2800:- i snitt vilket för mig skulle bli en årskostnad på 22400:- plus ca 2000:- för sotning med fjärrvärmen så ligger priset runt 20000:- är det beräknat

Skulle det bli för höga priser får man väl stänga av det och sen installera en luft vatten värmepump istället..
    Vi kör med pellets också, och priset på den har absolut rusat..
    Dock skiljer det mycket över landet (Norrland har billig pellets).
    En prishöjning i höst tror jag är tveksam. Marknaden har redan stannat av, och tillgången på spånråvara är mycket god.

2 000 kr för sotning lät mycket svettigt. Här är kravet 1 gång per år, till en kostnad på 410 kr.

Pajade pannan som du beskriver, så är man ju ändå tvingen att göra något. Annars tar det ju ett antal år att räkna hem investeringen för fjärrvärmen.

Ur miljöaspekt är dock oftast fjärrvärmen bästa alternativ.
  • Frontline
    Pappa G skrev 2010-09-17 19:33:11 följande:
    Vi kör med pellets också, och priset på den har absolut rusat..
    Dock skiljer det mycket över landet (Norrland har billig pellets).
    En prishöjning i höst tror jag är tveksam. Marknaden har redan stannat av, och tillgången på spånråvara är mycket god.

2 000 kr för sotning lät mycket svettigt. Här är kravet 1 gång per år, till en kostnad på 410 kr.

Pajade pannan som du beskriver, så är man ju ändå tvingen att göra något. Annars tar det ju ett antal år att räkna hem investeringen för fjärrvärmen.

Ur miljöaspekt är dock oftast fjärrvärmen bästa alternativ.
    Här sotas det 3 gånger per år och lite över 500:- kostar det varje gång.
    Sen så är det nån typ av besiktning som kostar över 800:- men det är inte varje år...

Jo som du säger så är det ju bättre ur miljösynpunkt samt mycket bättre för en egens del med och slippa allt bärandet, vet inte heller hur många gånger som pannan stannade på vintern för att man glömt att fylla på pellets hehe...
  • Daphne85

Det är ju samma med luftvattenvärmepump, att den slås av när det blir kallt på vintern och då slås elpannan på och då blir det dyrt på vintern. Bekvämast blir det ju med fjärrvärme samt billigare på vintern.

• Pappa G
    Daphne85 skrev 2010-09-17 22:51:50 följande:

Det är ju samma med luftvattenvärmepump, att den slås av när det blir kallt på vintern och då slås elpannan på och då blir det dyrt på vintern. Bekvämast blir det ju med fjärrvärme samt billigare på vintern.

Fast en luft/vattenvärmepump har ju bättre möjligheter att sprida värmen med ett vattenburet system, och har ofta bättre COP-värden än en luft/luftpump. Investeringskostnaden är dessutom runt en fjärdedel av vad bergvärmen kostar..

Med fjärrvärme betalar ni ju samma löpande kostnad året runt. En pump tillverkar ju varmvatten billigare sommartid, och kan nog säkert matcha fjärrvärmen även vår och höst..

En viktig detalj är ju vad ni har för uppvärmning idag?
  • Daphne85
    Pappa G skrev 2010-09-18 10:53:23 följande:
    Fast en luft/vattenvärmepump har ju bättre möjligheter att sprida värmen med ett vattenburet system, och har ofta bättre COP-värden än en luft/luftpump. Investeringskostnaden är dessutom runt en fjärdedel av vad bergvärmen kostar..

Med fjärrvärme betalar ni ju samma löpande kostnad året runt. En pump tillverkar ju varmvatten billigare sommartid, och kan nog säkert matcha fjärrvärmen även vår och höst..

En viktig detalj är ju vad ni har för uppvärmning idag?
    Vi har vattenburet med elpanna. I vintras hade vi en elräknig på 7.300 kr när det var som kallast!
Svar på tråden Ang. fjärrvärme...