• Filippa32

Nymålat och nyoljat golv - kan vår 10-månaders vistas/sova där?

Hej,

Vi håller på och totalrenoverar vårt nyinköpta hus, och kommer att flytta in i morgon lördag. Renoveringen pågår fortfarande, och alla rum är inte klara ännu.  Golven på hela bottenvåningen, där vi kommer att bo under den första veckan till sovrummen är klara på ovanvåningen, är nyoljade.
    Nu undrar vi om det är farligt att låta vår 10-månaders son sova där med oss?

Att barn helst inte ska sova i nymålade rum har man ju hört om tidigare. Men när jag kollade upp detta mer noggrant, så fann jag en informationsfolder "Information och råd till gravida och småbarnsföräldrar" som gav bra svar på många frågor rörande målning. Där kan man läsa att   "Om du målar med vattenbaserad och lågemitterande färg kan barn vistas i rummet så snart målningen är avslutad." 

Information om nymålade rum kan man således finna. Men vad gäller egentligen för rum med nyoljade/hårdvaxoljade golv?
    Är det någon här som har kunskap i ämnet??

Tacksam för snabbt svar!

• Svar på tråden Nymålat och nyoljat golv - kan vår 10-månaders vistas/sova där?
  • Rhoda Horswunce

Det finns förmodligen något slags lösningsmedel i oljan, men det brukar vara så lite så jag skulle inte tro att det är någon fara (samma sak är det med vattenbaserad färg. De innehåller lösningsmedel men bara i en mycket liten mängd, och därför anses de vara ofarliga). Jag hade gått på lukten - luktar det starkt så skulle jag inte låta barnet vistas där, luktar det svagt eller inte alls så hade jag tyckt att det var ok.

• Filippa32

RF
    Tack för ditt svar!
    Undrar hur mkt lösningsmedel det finns i oljan... För tillfället luktar det faktiskt rätt så mycket, och jag gissar att det håller i sig i ett antal dar. Det gjorde det i vår nuvarande lägenhet minns jag.

Finns det fler med kunskap i ämnet?

• Filippa32

Det här ingick i Osmo hårdvaxolja när jag granskade innehållsdeklarationen:

Farliga ingredienser:
    CAS: 64742-48-9EINECS: 265-150-3alifatnafta, medeltung Xn; R 65-66 25-50%
    CAS: 64742-49-0EINECS: 265-151-9Nafta (petroleum), vätebehandlad lätt Xn; R 10-65-66-67 10-25%
    CAS: 34590-94-8EINECS: 252-104-2(2-methoxymethylethoxy)propanol 2,5-10%
    CAS: 136-52-7EINECS: 205-250-6kobalt karboxylat Xi, N; R 38-43-51/53 £1% 

Oj, 25-50% alifatnafta, det låter som ganska mycket lösningsmedel... ?!

Svar på tråden Nymålat och nyoljat golv - kan vår 10-månaders vistas/sova där?