Vad göra med plommon?
Plommonen bara öser ner från trädet! Är det någon som har bra tips på vad man kan göra med dem? Magen är redan full! ;)
Plommonen bara öser ner från trädet! Är det någon som har bra tips på vad man kan göra med dem? Magen är redan full! ;)
paj, sylt, marmelad
Plommonsylt
1 kg plommon
0,5 kg syltsocker
Jag kärnade ur, tärnade och mixade plommonen. Dock mixade jag frukten inte helt slät, utan lämnade kvar en hel del bitar. Kokade plommon och syltsocker i 10 minuter och hällde upp i sterila burkar.
Prova också att ha i ca. 1 krm kanel i sylten.
Plommonsaft
ca. 1 kg plommon
2-3 dl vatten
5 dl socker per liter råsaft
ev. 1 krm atamon per liter saft för att förbättra hållbarheten
Koka plommonen och vattnet och mosa plommonen så mycket som möjligt under kokningen. Koka tills plommonen har fallit sönder. Jag orkade inte kärna ut plommonen, men det verkar ha funkat i alla fall. Nu blev det ca. 0,5 liter råsaft av 1 kg plommon, så nästa sats kokar jag nog dubbelt så mycket i alla fall (om det blir gott). När plommonen kokat så häll upp dem i en saftsil och låt saften pressas ur i ca. en halv timme i alla fall. Koka sedan upp saften med lämplig mängd socker. Om man tillsätter atamon ska detta göras efter att man slutat koka saften. Häll därefter upp i sterila flaskor och förvara svalt.
Jag gjorde plommonmarmelad för något år sedan med lite citron (då behåller de den fina färgen) och hackade valnötter i. Mums!
Kräm!
Gör chutney. Gott till många maträtter...
Plommonchutney med balsamvinäger
En sötstark härlig chutney som passar utmärkt till ostbrickan. Sötma från plommon, syrlighet från lök och äpple blandas väl med hettan från chilin och smaken från balsamvinägern. Härlig eftersmak. Detta är en rätt liten sats så dubblera gärna.
Ingredienser
700 g plommon (vikt utan kärnor)
1 rödlök
1 äpple (typ royal gala)
1 röd chili, gärna stor
1 dl balsamvinäger
1 dl brun farin
Gör så här
Skär plommon i kvartar. Skär löken och äpplet i mindre bitar. Skär "slantar" av chilin och låt kärnorna vara kvar. Lägg alltsammans i en kastrull och slå över vinäger och farinsocker. Rör om och låt koka i ca 50 minuter. Jag lät locket ligga på de första 20 minuterna. Dra av plattan och låt svalna kort, häll sedan i en ren glasburk och låt svalna helt. Lägg på lock och ställ in i kylen.
Plommonchutney med ingefära och citron
God sötsyrlig chutney som verkligen gifter sig i munnen. Härligt frisk av citron och söt av plommon. Ska bli riktigt skoj att laga något med denna.. En fröjd för smakkörtlarna är det i alla fall!
Ingredienser
700 g plommon(vikt utan kärnor)
1 citron
1 bit ingefära (stor som en stor tumme)
2 stora vitlöksklyftor
1 gul lök
1 dl brun farin
1 dl äppelcider vinäger
Gör så här
Skär plommonen i kvartar. Riv skalet av citronen och pressa ut saften. Skala och riv ingefäran. Skala och pressa vitlöken. Hacka löken fint. Blanda och häll i en kastrull. Slå över vinäger och blanda ner socker. Låt koka ca 1 timme. Det blir rätt mkt vätska när både frukten, citronsaften och vinägern börjar koka. Så ha inte lock på så lite kan ånga bort. När det kallnat, dra av från plattan och låt svalna kort. Häll sedan i rena glasburkar och låt svalna innan du sätter på lock och ställer in i kylen.
Man kan frysa in en del också... i väntan på att man vet vad man vill göra med dem :)
Jag brukar halvera och kärna ur och lägga i frysen (i väl ursköljda mjölk- och filförpackningar på 1 liter). Sen gör jag sylt, kräm eller en god plommonpaj på dem.
plommon inlagda i madeira är jättegott till efterrätt med grädde
Tack, toppen!
Äta utav bara den! underbart gott ju!=) vill oxå ha plommon men de växer lite dåligt här uppe där ja bor.. Så du kan ju skicka upp en påse me posten =)
Kiira: Det skulle jag absolut om jag kunde! Det kommer snart plommon ur öronen här!