• Mamma till tre busfrön

Kryckor

Någon som har fått kryckor för sin foglossning? Jag har pratat med sjukgymnasten och ska få kryckor imorgon för jag har så jobbigt att gå vissa dagar. Hur har det fungerat för er? Bälte fungerar inte då det gör för ont i höfterna vid tryck, och apunktur fungerade inte förra graviditeten.

Sjukgymnasten nämnde även en sorts glidmatta som man kan ha i sängen så man kan vända sig lättare. Har ringt arbetsterapueten men har inte fått tag på henne än. Någon som har provat ett sådant hjälpmedel?

• Svar på tråden Kryckor
  • solstrålen1

jag går oxå på kryckor *suck* foglossning gör såååå ont ju.. blir galen och lååång tid kvar innan bebis kommer

• Chantelle

jag har fått kryckor för min foglosssning .. eftersom enbart bältet inte hjälper..
    tycker de fungerar helt ok har lättare att vila höfterna å så när man har mer stöd...

hoppas du mår bra för övrigt ..

jag har 2 länkar i min presentation om foglossning.. finns en massa tips där vad man kan göra för att underlätta för sig .

har du varit på bassäng träning? ... även de är skönt å stimulerande för ryggen ..

lycka till !

• Malla3

Jag har har ochså haft kryckor med min senast. Det underlättar ju lite när man ska ta sig någonstans men smärtan finns ju dock kvar där. Hopas jag slipper det den här gången . Hoppas det blir bättre för dig

• Polgara

Jag har kryckor och haft det länge.Bälte har jag provat men fick så ont av det...har äen provat varmvattenbassäng med så lätt träning som möjligt men tyvärr blev jag så mycket sämre av det.Har en tns apparat men det är bara skönt för stunden.Akupunktur är det enda jag inte provat då jag hatar nålar!
    Det som återstår är att få en rullstol för mina ben lyder mig inte då jag ska gå ute och är rädd för att ramla.

Mvh Polgara

• Tigris

Hej! Jag gick på kryckor ca 4 veckor min förra graviditet. Denna graviditet har jag också fått foglossning (v15). Kryckorna hjälpte! Bältet däremot är jag tveksam till, tycker inte att det hjlper. Det konstga var att när jag hade några veckor kvar försvann allt vad foglossning hette, typ när bebisen var fixerad. Hur skönt som helst, det blev ett litet andningshål innan förlossningen!

• Förstagången

en liten undran bara. ni som har så mycket foglossning är ni sjuksskrivna för det eller jobbar ni ?

• Linda å Fredde

Jag staplar omkring med en krycka sedan vecka 23 ca. Har fått ett bälte, som fungerar utmärkt mot mina ligamentsmärtor och en tens apparat, hjälper mot diskbråcken..mycket på en gång för denna jenta, men sjukskrivningen var nog den största hjälpen. Att ta d lugnt hjälper allra bäst..
    (förstagången) Jag blev sjukskriven, men bara en månad. Ska givetvis träffa läkaren en gång innan hon skickar ut mig på jobb igen.. blir nog halvtidssjuksk. då är jag rädd..

Än har jag inte fått den där glidmattan, men kanske på måndag..vi får se..
    Lycka till m kryckandet *S*

• Tigris

Jag är sjukskriven på 50% nu. Förra grav började jag med 25% men trappade ner arbetet mer och mer, vid 4 mån kvar till förlossning var jag 100% sjukskriven!

• solstrålen1

jag är heltidssjukskriven.. jobbar inom hemtjänst..så lite svårt o jobba då ..

• Chantelle

jag är heltids sjukskriven ..

• Kirste

Jag har glidmatta, den rekomenderar jag verkligen. Den är suverän. Klarar mig inte utan den.

• Mamma till tre busfrön

Nu har jag pratat med arbetsterapueten och hon kommer hem till mig nästa fredag och då ska vi prova ut en massa hjälpmedel, bla toalettförhöjning med handtag på sidorna, glidmattan, något som ska underlätta in och ut från bilen och andra saker som kan hjälpa mig i vardagslivet.

Jag har tur denna graviditeten med att ha fått tag på en arbetsterapuet som själv haft foglossning. Förra graviditeten hade jag också foglossning från v 17 och fick då använda bälte, akupunktur och TENS apparat, men akupunkturen var jag knappt hjälpt av och den här graviditeten kan jag inte ha bältet för det gör ont vid belastning på höfterna.

Det jag känner är att vissa dagar är det inte lika jobbigt med foglossningen och då är jag dum och tar i för mycket också blir det värre sen.

Jag är inte sjukskriven denna graviditeten då jag pluggar på universitetet och tycker att det fungerar ganska bra, har mycket hemstudier. Förra graviditeten däremot var jag sjukskriven från v 17, då arbetade jag på ett gruppboende för gravt utvecklingsstörda.

• Förstagången

ok tack hade foglossning med Liam 04 och har det nu också med nästa buse *ush* det gör så ont. jag jobbar på dagis, är resurs åt en tjej där med diverse handikapp måste i bland " släpa" henne för att hon ska följa med vet inte hur länge jag kommer att orka jobba hoppas nu på en sjukskrivning så jag kan vila upp mig. Dessutom så hade jag två ryggskott innan sommaren som gör sig påminda genom att ryggen stelnar till i bland *=(*

Någon som vet om *läkarna* är med givmilda med sjukskrivning med andra barnet ?

• Blå Flygare

Eliglide (glidlakan) är toppen! Har inte behövt det själv, men vet många som haft det och tycker det underlättar massor. Det är ett sidenlakan med kanter i bomull. Kan man inte få ett sånt på orten där man bor kan man köpa ett själv, alt skaffa sidenpyjamas.

• Chantelle

Förstagången:
    jag tror mer på vad de är för läkare man får ..
    de är mest de de hänger på .. en kompis blev inte sjukskriven fast hon hade lika ont som mig .. men hade en annan läkare..
    men jag håller tummar å tår för dig ..

Svar på tråden Kryckor