• bubbelmaja

Harklar sig hela tiden

Sonen blev lite lite förkyld för nåra veckor sedan. Lite rosslig i halsen. Men han harklar sig än. Visst fanns det orsaker först, men nu börjar fundera på om han itne fastnat i det. Harklingar kan ju vara ett typ av tics, och något sådant har han (hittills) inte visat symptom på. Kan man göra något nu, för att stoppa det innan det blivit ett tics? Hur arbetar man bort ett tics?

Vet två personer som harklar sig. den ena var en tant som åkte samma buss som mig i flera år när jag bodde hemma. Man höll ju på att bli galen, 2 mil med harklingar!

• Svar på tråden Harklar sig hela tiden
  • Gummy

min 4-åring gjorde också det ett tag, harklade sig typ mellan varje ord. först lät jag det bara vara men till slut fick jag börja säga till honom för det gick inte att prata med honom. nu har han slutat med det och gör det möjligen om han blir lite nervös. det går nog över ska du se. 

• Kaxelina

Min mellersta dotter brukar också göra så. Har inte tänkt på att det kunde vara tics.  Hoppas inte det. Hon gör det i perioder och det kan vara skitstörande. Men har inga tips att ge. Brukar påminna henne att inte göra så bara.

• supersötasilversara

Vår dotter på 5 år kan också göra så i perioder. Jag tror att det efter en förkylning eller liknande blir en ovana. För när hon nu i sommras var frisk i 3 månader så harklade hon sig ingenting. Det borde väl inte vara ticks om de kan sluta med det i perioder?

• Begga

Min äldre son (5 år) har ett tic som går ut på att blåsa snabbt ur näsan snabbt.  Svårt att förklara.  Men jäklar va irriterande !  Vi har försökt ignorera.  Be han sluta snällt.  Funkade inte.  Senn förklarade jag att det finns "baciller" i hans näsa som försöker lura honom att blåsa även om han egentligen inte behöver det.  Då känner man att han hävdar sig.  Gör det ungefär hälften så lite.  Och är medveten om det så det känns iallafall som att man är någonstans på väg..
    Hade själv en massa tics som liten så jag vet hur svårt det kan vara att sluta. 

• Eriam

Läste någonstans att man ska se upp med barn som harklar sig, fnyser eller gnuggar näsan etc och inte avfärda det som ticks utan det kan vara symptom på allergier, födoämnen, pollen, tvättmedel m.m. Tänkte bara dela med mig av det jag läst Hoppas det löser sig

• bubbelmaja

Tack för era svar. Vi sak till läkaren på måndag ändå, kolla öronen 3 månader efter en inflammation. Ska be läkaren kolla halsen då.

• Flirpan81

Min dotter harklar också så fort hon blir förkyld och sen kan det sitta i länge. Vi har mycket luftvägsproblem i familjen så vi kollade upp det och hon hade förkylningsastma. Nu kan vi medicinera så fort symptomen kommer och det försvinner mycket snabbare! Jag har själv astma och känner igen harklandet, dessutom skitjobbigt både för den som harklar och för andra!

• vampyria2

Min äldsta dotter hade så, min mamma som är förskolefröken kom hem till oss med "snorkelmedecin" vi kallade det att dottern snorklade, det var egentligen bara vittaminer men som sagt det sa vi inte till dottern. Efter bara nån dag så slutade hon med det så testa så får du se om det kan funka på din son

• HelenaMM

Vår dotter hade också en grej för sig ett tag, drog liksom efter andan väldigt djupt med jämna mellanrum. Jag pratade då med en BVC-sköterska som sa att det är ganska vanligt bland barn i just den åldern att de lägger sig till med tics under en period.
    Vi testade både att bara låta det vara och att kommentera i olika omgångar, minns inte att något var mer effektivt än det andra, men det försvann hur som helst efter ett tag.

Svar på tråden Harklar sig hela tiden