• Anonym

    Ge mig en vettig anledning till att barn till föräldralediga ska tillbringa mer tid i förskolan än vad det gör idag?

    Varför ska barn som har föräldrar hemma tillbringa 30 timmar i förskolan? Varför räcker det inte med de 15 timmar de har rätt till idag? Eller varför ska man helt enkelt inte ge föräldrarna ansvaret att ha ALLA sina barn hemma på heltid?

    Jag jobbar själv på en småbarnsavdelning där vi faktiskt har några1½ åringar som lämnas för att mamma el pappa är hemma med småsyskon, 30 timmar för de barnen i förskolan är mycket tid!

    Och hur ska vi få personalen att räcka till om fler barn ska tillbringa mer tid i förskolan? Säg inte bara att ni ska anställa mer personal i förskolan för var ska ni få tag i den personalen? Vi har haft ute en förskollärartjänst i två omgångar utan att få någon behörig sökande. Och då handlar detta om en meddelstor kommun med arbetsplatsen i centrum.

  • Svar på tråden Ge mig en vettig anledning till att barn till föräldralediga ska tillbringa mer tid i förskolan än vad det gör idag?
  • Socialdemokraterna

    Hej och tack för dina synpunkter!

    Många föräldrar, inte minst här i forumet har vittnat om hur barnen nu har rätt att vara med sina kompisar och delta i verksamheten på förskolan under tre timmar per dag. De kan inte följa med på utflykter, de får vara med och baka kakor men inte vara med på eftermiddagsfikat när de ska ätas upp. Jag tycker inte att något barn ska behöva gå miste om sina kompisar och den pedagogiska verksamheten på förskolan därför att man får ett syskon eller för att föräldern blir av med sitt arbete. Självklart är det upp till varje familj att själv bestämma om och i vilken omfattning man ska utnyttja den här möjligheten. Redan idag har dessutom vissa kommuner infört rätten att vara 30 timmar på förskolan.

    Självklart måste en sådan här satsning följas av att man kan anställa mer personal, och se till att det finns utbildad personal. Vi har satt ett mål om att det ska finnas max fem barn per vuxen i förskolan. Det kan vi göra därför att vi väljer att inte sänka skatten för de som redan har det gott ställt. Du kan läsa mer om våra satsningar på förskolan här: http://www.rodgron.se/wp-content/uploads/2010/08/förskolerapport-2010-08-26.pdf

Svar på tråden Ge mig en vettig anledning till att barn till föräldralediga ska tillbringa mer tid i förskolan än vad det gör idag?