• jansson77

    Föräldrarledig, när och hur???

    Försöker lägga in detta för 3:e gången nu, grrrr. Aningens mer kortfattat

    Hur funkar det om man tex får barnbesked två veckor innan resa, med att säga till i god tid på jobbet inför föräldrarledighet?
    Jag vill inte sätta dom på mitt jobb i den sitsen att jag helt plötsligt ska vara hemma eller resa typ 1 månad innan med ersättare osv.....Jo, dom vet om adoptionen men som för tex Colombia är väntetiden 0.5-1.5 år och det blir ju ganska stort spann att ha en "stand-in" ersättare samt hinna lära ut i god tid......

    Hur 17 gör man?????

  • Svar på tråden Föräldrarledig, när och hur???
  • Sally

    Det var kämpigt, så var det... jag ville inte starta upp några stora projekt eller committments under det sista halvåret för att jag visste att det skulle gå fort när det väl gick (Thailand - BB och RB oftast samtidigt, och bara 3 veckor mellan BB och resan).  Jag berättade läget på mitt jobb och till chefen, så det var inte mycket att göra.  Jag har visserligen ett mycket flexibelt jobb, och jag förstår att inte alla har ett.  Har ni valt land?  Om möjligt och nödvändigt, kan man kanske välja ett land med en längre stund mellan BB och resan.  Thailand eller Columbia kanske inte fungerar för alla (precis som Kenya faller bort för ganska många för andra anledningar). 

  • jansson77

    Vi har inte valt ÄN men är helt inställda på Colombia......


    Får väl ta det som det blir, men det känns riktigt trist att behöva sätta arbetskamraterna i en stressig sits att finna någon ny, och mina arb. uppgifter är inte helt enkla att bara hoppa in och ta över...Hmmm


    men ingen är väl oersättlig

  • Hjärtat längtar

    Jag undrar lite samma sak. Vi kommer förhoppningsvis adoptera från Sydafrika. Då får man BB och RB på samma gång och ska resa efter två veckor.
    Mitt jobb handlar inte om liv och död, men det kanske kan vara svårt att hitta en ersättare, särksilt på så kort varsel. Vi ska snart få en ny chef, så jag hoppas han är bra och kan lösa situationen på nåt sätt.

  • jansson77

    Mitt jobb är självklart inte på liv och död men jag vet hur jobbigt vi har det nu och behöver hitta en ersättare för en annan person snabbt. Vi har det superstressigt hela tiden och jag bara vill lösa allt på ett så smidigt sätt för alla......

  • Hej och Hopp

    Jag adopterade ju från Vietnam och där fick man verkligen inte bb och rb samtidigt men det var inte så lätt att planera ändå (även om det givetvis var lättare eftersom det handlade om en differens på några månader och inte år)
    Jag fick bb i januari och förväntat resebesked skulle komma 4-6 månader senare dvs maj, juni eller juli. Så dumt nog så räknade jag kallt med att inte vara tillbaka på jobbet till terminstarten i augusti och så planerade också min arbetsgivare.
    Nu drog det ut på tiden så jag åkte inte förrän den 20 augusti och fick gå dubbelt med min vikarie i någon vecka efter semestern.

    När jag väl fick resebesked så gick det snabbt - fick resebesked vid lunchtid på tisdagen och satt på planet vid lunchtid på torsdagen samma vecka så det hade ju inte funkat att inte planera för min f-ledighet heller.

    Jag vet inte hur man gör i er situation men jag tänker ibland att man får väl tänka på det som när en gravid kvinna får barn för tidigt  - då är det ju bara för arbetsgivaren och kollegorna att "gilla läget" och fixa fram en vikarie.

    Men jag förstår att du vill att det ska bli så bra som möjligt för alla inblandade.

  • V2009

    Det ska finnas en "gammal" tråd om just detta.
    Jag läste på vad som gällde för just mitt jobb. (antar att det ser ungefär lika ut på de flesta arbetsplatser)
    Det stod bara att man har en skyldighet att tala om i god tid innan eller så snart man vet. Tyvärr förstår inte arbetsgivarna hur det går till när det gäller adoption. Man får bara försöka förklara och säkert kommer/har många mötts av sura miner. 
    Jag fick vänta i 5 månader mellan BB och RB. Under dessa månader var min arbetsgivare på mig flera gånger varje månad och frågade när jag skulle vara ledig och påminde mig om att jag har en skyldighet att tala om. Varje gång fick de samma svar: Jag meddelar så snart jag fått RB!
    Till slut sa arbetsgivaren att jag skulle ringa och kräva ett svar om när jag skulle vara ledig. Då sa jag att de själva kunde ringa till Vietnam och höra sig för hur det gick med mitt ärende. Den minen var verkligen obetalbar. Sedan frågade de inte mer. Som tur var/är har jag så bra medarbetare som förstod hela situationen och ställde upp till 110%. Vi hade också gjort upp en plan för vad som skulle göras när jag med mycket kort varsel kunde försvinna. (Allt var mycket osäkert och man pratade om dagar till veckor mellan RB och hämtning)
    Jag hade "tur" och fick 3 veckor på mig.

    Lycka till!!

  • MammaSusan81

    Jag jobbar på en förskola & mitt jobb visste om hela vår process & att tiden mellan BB & resa var kort (ca 14dgr) , de intervjuade nya ersättare strax efter att vi skickade våra papper till landet & de hittade en ersättare som fick hoppa in & vikariera då & då i väntan på att jag skulle bli föräldraledig, dock hann hon sedan sluta 2v  innan vi fick BB.  Dem hittade sedan en ny ersättare för mig ganska snabbt (minns inte hur snabbt då detta var i början av 2007).
    Jag är fortfarande tjänstledig från samma arbetsplats & har varit sedan -07....


    Våra mirakel Astrid-06 & Vilgot-09
  • jansson77

    Det är just att det inte är lätt att hitta en ersättare, mer för att arbetsuppgifterna kräver längre inlärningstid än 2 veckor och det är jag som måste lära och visa......
    Jag kan inte bara "dra" utan att ha lärt upp någon, även om jag såklart kommer göra det ändå för att åka och hämta vårt barn


    Usch så svårt detta kommer bli !!!

Svar på tråden Föräldrarledig, när och hur???