• Mumlan74

Akupunktur och IVF - någon som har erfarenhet?

Är det någon här som har erfarenhet av akupunktur och TCM i samband med IVF-behandlingar?
    Hur har det gått? Blev det fler och bättre ägg? Eller ingen skillnad? Blev du lättare gravid? Fortsatte du med akupunktur under graviditeten?

• Svar på tråden Akupunktur och IVF - någon som har erfarenhet?
  • adopterad

Hej!

Jag och min man har gåt på kinesisk akupunktur sedan december förra året. Har gjort vår första ivf den här veckan och satt tillbaka ägget idag, det är sååå spännande och jag inser att jag har en lång väntan innan jag får något resultat (bara 16 dagar, men i mitt huvud känns det som en evighet...).
    Åkte direkt till min akupunktör när vi satt in ägget idag . Dom säger att jag ska ta behandling samma dag som man sätter tillbaka det och så en gång till efter det.

Vi kommer göra ett uppehåll sedan, mest av ekonomiska skäl och vänta och se resultatet. Jag vet inte hur pass mycket större chans man har att bli gravid. Men vi har försökt både med insemination och på naturlig väg paralellt med akupunktur utan resultat.

Har svårt att tänka possitivt, men väntar ivrigt på ett resultat...
    Hitills har det bara kostat oss en massa pengar, men som sagt var. Tänker vänta och se...

Har du tagit akupunktur?

• Vårblomman7

Hej! Har själv också haft tankar på akupunktur. Kan man utföra det vart som helst eller finns det med speciell inriktning för Ivf? Någon som vet nånstans i Göteborg? //p

• adopterad

Sök på nätet, jag har gått i Stockholm, men jag tror det med största säkerhet finns flera stycken i Göteborg också.

• arold

Jag gick på akupunktur en period under vår ivf tid!. Gjorde tre ivf behandlingar under akupunktur tiden som inte blev något plus (jag gjorde akupunktur under ett års tid). Ett år senare blev vi gravida efter vårt sjätte ägginsättning, är i v 23 nu =). Jag tror mer på att när tiden är kommen så kommer det att hända. Svårt att tänka sig att vi nu skulle haft en 3,5 åring om det plussat direkt. Man har blivit starkare av erfarenheten av ofrivillig barnlöshet och vi är mer bereda än vi någonsin vart tidigare ;).
    Önskar er lycka till. Vem vet, akupunktur kanske är vad ni behöver!.

• Mumlan74

adopterad: vad spännande med ägginsättningen! jag lovar att knipa både tummar och tår för att det går bra.

jag går på akupunktur, har snart gått en månad nu. vi gjorde vår första ivf i juni och det resulterade i en graviditet, som tyvärr slutade i en MA i v 13. :0( det var efter det som jag började gå hos akupunktören, vilket gör att den här första månadens cykel är helt upp och ner.  jag har inte fått någon mens efter missfallet ännu, men vet att den kan dröja upp till sex veckor.

vi får förhoppningsvis göra nytt försök i vinter (står i landstingskö i Stockholm) och då hoppas jag att akupunkturen ska vara ett stöd.

arold: grattis till graviditeten! :0D det är lite skönt att höra att det kan gå vägen även om man måste kämpa ett tag för att nå dit.

• Hanna 77

Jag gick på akupunktur i samband med en av mina fyra IVF:er. Den gången blev det flest ägg (15 st tror jag) alla med toppkvalitet (= många till frysen) men det är också enda gången av mina fyra IVF:er som jag inte har blivit gravid. Vid de övriga tre har jag blivit gravid. En gång missfall, en gång resulterade det i min underbare son och nu sista gången resulterade det i min blivande bebis som är beräknad till december i år. 

Jag tyckte det var bra med akupunktur, jag mådde bättre under behandlingen och blev lugnare men rent resultatmässigt var det alltså inte bättre. De två IVF:er som har resulterat i graviditeter utan missfall (peppar peppar för denna gången) så har jag dock ätit Trombyl. För mig tror jag det har varit en stor skillnad.  

• Mumlan74

Hanna 77: Hur gick det med äggen som gick till frysen? Blev du gravid med något av dem sen? Eller är din senaste graviditet resultatet av en "ren" ET?

• Hanna 77

Mumlan74: vi har aldrig lyckats med Fet för våra ägg har aldrig klarat upptining. De har varit av absolut toppkvalitet vid infrysning men aldrig klarat upptiningen. Läkarna har kliat sig mycket i huvudet för de förstår inte varför det blir så när allt ser så bra ut. Vi har provat både vanlig och långtidsodling. Så vi har bara lyckats vid hel IVF.

• Mumlan74

Gaytjej: Tack för lästipset. Blev lite nedslagen av statistiken dessvärre - har man passerat 37 gick det utför med resultaten oavsett akupunktur. Men det är bara att hoppas. Gör du ivf själv eller med partner? Hur har det gått?

Hanna 77: Vad tråkigt att höra att det inte funkat med upptiningen. :0/ Men skönt att ni i alla fall har lyckats två gånger.

Svar på tråden Akupunktur och IVF - någon som har erfarenhet?